Serie: Fjällbacka Murders

Nordic noir blijft, in tegenstelling tot de personages, die in het genre bij bosjes vallen, alive-and-kicking: na – even naar adem happen – ‘Wallander’, de ‘Millennium’-trilogie, ‘The Killing’, ‘Borgen’, ‘The Bridge’, ‘Varg Veum’ en ‘Den fördömde’, krijgen we ‘Fjällbacka Murders’ op ons börd, gebaseerd op de krimi’s van de Zweedse auteur Camilla Läckberg.

Setting is deze keer het slaperige vissersdorpje Fjällbacka, met z’n duizend inwoners een zakdoek groot – in uw living valt er allicht meer te beleven. Vanavond zendt Nederland 2 ‘Tyskungen’ uit, ofte ‘Oorlogskind’. Daarin ontdekken de hoofdpersonages, schrijfster Erica Falck en haar man, detective Patrik Hedström, dat het verborgen oorlogsverleden van Erica’s overleden moeder een bedreiging vormt voor hun gezin.

– Je bent zelf opgegroeid in Fjällbacka: niet meteen een spannende plek om je tienerjaren door te brengen, lijkt me.

Camilla Läckberg «Laat ik het zo zeggen: het is niet zonder reden dat ik jaren geleden naar Stockholm verhuisd ben (lacht). Het merendeel van de inwoners zijn gezapige zeventigers, die niets liever doen dan vissen en wandelen, en het ergste wat je er kan gebeuren is dat er een meeuw op je auto poept. Maar het is er wel ontzettend mooi. Eén van m’n favoriete plekken is Kungsklyftan, een ravijn waar kolossale rotsblokken tussen de wanden hangen – als je door het ravijn wandelt en je kijkt naar boven, lijken het gigantische regendruppels die ieder moment op je hoofd kunnen vallen. In m’n tweede boek, ‘Predikant’, is het de plaats delict: een jongetje treft er het lichaam van een dode vrouw aan.»

– En dat in een rustig dorpje waar iedereen elkaar kent en niemand een vlieg kwaad zou doen!

Läckberg «Wanneer ik op promotour naar het buitenland ga, krijg ik steevast de vraag: ‘Hoe komt het toch dat de Scandinavische landen, met hun perfect georganiseerde samenleving, zo veel misdaadauteurs voortbrengen?’ Volgens mij komt dat net doordat het er doorgaans heel veilig is. Wie het goed heeft, kan volledig opgaan in fictieve smeerlapperij. Je moet er eens op letten: landen die constant op voet van oorlog leven, hebben geen traditie van misdaadliteratuur.»

– Tien jaar geleden heb je een carrière-switch gemaakt: voor je je op het schrijven toelegde, was je een keurige economiste.

Läckberg «Ik was vooral een ongelukkige economiste: elke zondagavond had ik last van buikkrampen, omdat ik wist dat ik wéér een week tegen m’n zin op een muf kantoor zou moeten doorbrengen. Als kind droomde ik er al van schrijfster te worden: toen ik vier was, dicteerde ik m’n allereerste verhaal aan m’n vader, die het geduldig voor me neerpende. Het begon redelijk onschuldig: het ging over de Kerstman en zijn vrouw. Tien pagina’s later wordt de Kerstman in een poel bloed aangetroffen (lacht).

»Toen m’n ex-man het niet meer aankon me zo ellendig te zien, heeft hij me het duwtje in de rug gegeven dat ik nodig had: hij deed me een cursus creatief schrijven cadeau. Uit de eerste schrijfopdracht is m’n debuutroman ‘De ijsprinses’ voortgevloeid. Erica en Patrik waren de eerste personages die ik toen bedacht had, en die ik nu al acht boeken lang aan het uitdiepen ben.»

– En met enorm veel succes: van de reeks zijn er ondertussen wereldwijd meer dan twaalf miljoen exemplaren verkocht, cijfers waarmee je je betreurde collega Stieg Larsson van de troon hebt gestoten als best verkopende Zweedse auteur ooit.

Läckberg «Ongelofelijk, hè? Van die twaalf miljoen gingen er in Zweden alleen al 4,5 miljoen over de toonbank – dat betekent dat de helft van de Zweden een boek van mij in de kast heeft staan! Als ik ooit bovenaan de boeken-top tien van de New York Times sta, dan laat ik die hele top tien op m’n rug tatoeëren!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234