Serie: Inspector Winter
Nordic noir blijft ongemeen populair, en zoals u weet, heeft Canvas een voorkooprecht op moorden uit het noorden: na ‘Wallander’, ‘Varg Veum’, ‘The Killing’ en ‘The Bridge’ begint de zender vanavond met het ijzingwekkende ‘Inspector Winter’, gebaseerd op de detectiveromans van de Zweed Åke Edwardson.
Voor z’n bestsellers over de bedachtzame Göteborgse inspecteur Erik Winter (Magnus Krepper) mocht Edwardson van de Swedish Crime Writers’ Academy drie keer de award voor Beste Zweedse Misdaadroman in ontvangst nemen. Wat is volgens hem het geheim van een goede krimi?
Åke Edwardson «Een dwingende plot alleen is niet voldoende: hoe vernuftig je verhaal ook in elkaar zit, als je personages eendimensionaal zijn, haken je lezers af. En terecht. In de elf romans die ik over Erik Winter heb geschreven, is hij geëvolueerd van een onzekere jongeman die alleen maar goed is in z'n job, tot een zelfverzekerde echtgenoot en vader.
»Je mag hem zien als een tegenreactie op de helden uit de misdaadromans van midden jaren negentig – je kent ze wel: ze zijn gescheiden, van middelbare leeftijd en lichtjes alcoholverslaafd, en ze hebben aan alles en iedereen een hekel. (Rolt de ogen) Compleet ongeloofwaardig, vind ik.»
- Bent u tevreden over de verfilming van de Winter-romans?
Edwardson «Zeker. De makers hebben de melancholische toon van de boeken uitstekend weten te vatten. Ze hebben het trouwens niet altijd even makkelijk gehad. Toen ze voor ‘Vänaste land’ (‘Een vlucht vooruit’, over de Scandinavische bikeroorlogen, vanavond op Canvas, red.) in de verloederde buurten van Göteborg aan het filmen waren, werden hun auto’s en materiaal door échte bikers vernield. De criminele motorbendes zijn daar baas op straat.»
- Waarom bent u er na elf Winter-romans mee opgehouden?
Edwardson «Het weemoedige karakter van de romans komt niet zomaar uit de lucht vallen: ik ben van nature nogal droefgeestig. Na elk boek zat ik met een depressie, en dat kon ik niet meer aan. Stoppen voelde alsof ik m’n zoontje aan een weeshuis afstond. Maar er moest íéts gebeuren.»
undefined