null Beeld

Serie: Motief voor moord

Voor wie nog niet genoeg heeft van politiegespuis op zijn beeldscherm, begint vanavond de 2.836ste detective op de Evangelische Omroep (NPO 3). Zeg evenwel niet zomaar ‘politieserie’ tegen ‘Motief voor moord’: de serie gaat uit van zogenaamde scripted reality. We spreken Jorrit Ruijs, die rechercheur Helger Brandt vertolkt, terwijl hij druk bezig is met de voorbereidingen voor de laatste opnames.

'Jorrit Ruijs: 'Mijn personage Brandt praat soms rechtstreeks in de camera zodat de kijker samen met hem op zoek kan gaan naar de schuldige.'

Jorrit Ruijs «Wij hanteren eigenlijk een nieuwe vertelvorm, iets tussen scripted reality en drama in. Onze producent werkte ook mee aan ‘Dokters’ (was bij ons te zien op VTM, red.), waarin vaak de suggestie werd gewekt dat alles echt is gebeurd. Dat is in ‘Motief voor moord’ niet het geval, hoewel de scenario’s misschien wel vaag gebaseerd zijn op iets wat een scenarist in de krant las. Ik heb dat ook: als ik hoor over een al dan niet opgeloste moord, slaat mijn fantasie meteen op hol (lacht).»

HUMO Welke elementen van scripted reality bevat de serie dan wel?

Ruijs «De verhoorscènes, tussen mijn personage en de verdachten, zijn vooraf niet uitgeschreven. We weten waar we min of meer naartoe moeten, maar de rest is improvisatie. Dat is moeilijker om te spelen, en ook eng omdat je niet weet waar je precies gaat uitkomen. Maar tegelijk maakt dat het net leuk en zorgt het ook voor geloofwaardige reacties van de personages.

»Ondervragers hebben allerlei technieken tot hun beschikking om uit hun verdachten te krijgen wat ze willen. Eén keer moest een scène met een woede-uitbarsting van de verdachte beginnen, maar was mijn tegenspeler daar nog niet helemaal klaar voor. Dan moest ik diezelfde technieken gebruiken om hem boos te krijgen. Ik heb ondervonden dat verdachten ondervragen een pittig vak is (lacht).»

HUMO Er zijn al ontelbaar veel politieseries op de buis. Wat heeft ‘Motief voor moord’ daar nog aan toe te voegen?

Ruijs «We verschillen op een aantal vlakken wel van de ‘normale’ politieseries. Om te beginnen bestaan de afleveringen voor een groot deel uit testimonials, waarbij de verdachten en rechercheur Brandt rechtstreeks in de camera praten. Die manier van vertellen komt nu wel vaker voor, zoals in ‘Modern Family’ en ‘House of Cards’, maar in Nederland en België is dat toch nog vrij uniek. Die getuigenissen zorgen ervoor dat de kijker samen met Brandt op zoek kan gaan naar de schuldige – en soms ook op het verkeerde spoor wordt gezet.

»Daarnaast is Brandt niet alleen op zoek naar de juridische schuldige, zoals vaak het geval is in andere series. Voor mijn personage is de zoektocht naar de morele schuldige minstens even belangrijk: wat is er gebeurd waardoor de schuldige tot een daad als moord werd aangezet? Dat is iets wat acteurs ook doen, de beweegredenen van hun personages zoeken om hen zo beter te begrijpen. Ik begrijp Brandt nu ook beter dan tijdens de eerste opnames, door zijn reacties op bepaalde situaties. Doordat ik meer snap hoe hij in het leven staat, is het steeds makkelijker om hem te spelen.

»Wat ik bovendien heel boeiend aan de serie vind, is dat de moorden gepleegd worden in verschillende milieus, niet enkel in het criminele. De beweegredenen bij een moord met voorbedachten rade zijn natuurlijk helemaal anders dan bij een crime passionnel, wat het voor Brandt ook uitdagend maakt om die telkens te achterhalen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234