Serie: Mr. Robot

Als we nu zeggen dat we voor u een lekker donkere, psychologische, technothrillerachtige tv-serie gevonden hebben die vorig jaar al een hype was in de VS, dan bent u toch al verkocht? Zo neen: kijken naar ‘Mr. Robot’ – toegegeven: slappe titel – is echt wel een must.

'Het was tijd om een serie over hackers te maken waarbij echte hackers zich níét de haren uit het hoofd trekken. (Foto: hoofdrolspeler Rami Malek)' Sam Esmail

Het verhaal: een jonge computertechnicus, Eliot Alderson (Rami Malek), werkt bij een cybersecuritybedrijf, maar ’s nachts is hij ook actief als hacker bij de geheime groepering fsecurity, die jaagt op de multinational E Corp, ofte ‘de 1 percent van de 1 percent: de onzichtbare lui die beslissingen nemen over alles’. Daarnaast kampt Eliot met uitputtende psychologische problemen: hij heeft social anxiety disorder, gaat verstopt achter zijn zwarte hoodie, en wentelt zich in eenzaamheid, met een morfineverslaving tot gevolg. Emotionele complexiteit? Check! Hersenen in de knoop leggende samenzweringstheorieën? Check! Nagelbijtende spanning? Double check!

Sam Esmail (bedenker) «Ik vond gewoon dat het tijd was om eens een serie over hackers te maken waarbij echte hackers zich voor één keer níét de haren uit het hoofd zouden trekken. Want als er één bevolkingsgroep is die door Hollywood verkeerd voorgesteld wordt – naast misschien de Mexicaanse tuinmannen – zijn het de hackers wel.

»Ik ben een geek en ik heb altijd al enorm van computers gehouden. De wereld van hacken en coderen had als kind een enorme aantrekkingskracht op mij. Ik ging toen naar alle films over het onderwerp kijken – ‘The Net’, ‘Hackers’, zelfs ‘Superman III’ (lacht) – en kwam meestal vreselijk gefrustreerd weer buiten, ook al hebben die crap movies ondertussen wel een speciaal plekje in mijn hart ingenomen. Afijn, ik ben blij dat ik met deze show mijn eigen draai aan het genre mocht geven.»

- Noem eens één beslissing die jij hebt genomen die oudere hackerfilms altijd fout aanpakten?

Esmail «Computerschermen in films zijn heel vaak green screens, zodat achteraf kan worden ingevuld wat er op het scherm verschijnt. Geen enkel computerscherm is CGI bij ‘Mr. Robot’. Ik stond erop dat alle machines écht functioneerden, en dat alle acteurs ze dus ook écht moesten bedienen. Veel acteurs hebben daarom code leren typen, in plaats van blindweg op en neer te gaan met hun vingers. Veel werk, ook voor de productiedesigners, maar mijns inziens was het de moeite waard.»

- Even over de titel: was er echt geen betere te vinden dan ‘Mr. Robot’?

Esmail «Ik vind ’m wel toepasselijk. Eliot ís een halve robot, die moeite heeft met menselijke emoties en die zich thuisvoelt in de wereld van code en het internet. Tyrell, van de kwaadaardige E Corp, heeft in zijn bewegingen en overtuigingen ook iets heel machinaals… Maar vooral: ik wilde het vraagstuk aansnijden in hoeverre wij de controle hebben over ons eigen leven. Leven we of worden we geleefd? Hoeveel mensen sjokken er niet elke dag tegen hun zin naar hun nine to five job? Even dacht ik aan ‘Mr. Zombie’ als titel, maar dat klinkt dan ook weer niet helemaal juist (lacht). ‘Mr. Robot’ vat goed het samengaan van menselijkheid en technologie, en de problematische relatie tussen die twee.

»Nu, dat is de officiële uitleg voor de titel. Ik heb er ook nog een persoonlijkere, die misschien wel meer steek houdt: oude computerwinkels uit de jaren 80 – waar ik met ma en pa naartoe ging – hadden óók altijd van die onnozele namen. Ik herinner me bijvoorbeeld Motherboard Mayhem (grijnst). Net als het logo van de serie, dat min of meer op dat van Sega geïnspireerd is, speelt de titel in op mijn hang naar nostalgie; het is een knipoog naar het predigitale tijdperk.»

- Het zal wel de juiste keuze zijn geweest: ondertussen zijn onder anderen Matthew Weiner (‘Mad Men’), Damon Lindelof (‘Lost’) en Steven Soderbergh fan.

Esmail «Ik probeer die berichten straal te negeren (lacht). Voor je het weet, heb je een gigantisch ego en begin je alles te verprutsen. Laat mij, net als Eliot, maar alleen in mijn eigen wereldje.»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234