Serie: Mr. Selfridge

Op een fictiereeks over het leven van Frans Colruyt of de Aldi-broers Albrecht blijft het nog even wachten, maar fans van gedramatiseerde succesverhalen vinden vanaf vanavond tien weken lang wel hun gading in ‘Mr Selfridge’, een Britse reeks over de Amerikaanse magnaat Harry Gordon Selfridge, oprichter van de chique warenhuisketen – u raadt het nooit – Selfridges.

Jeremy Piven, u welbekend als de neurotische en vuilbekkende filmagent Ari Gold uit ‘Entourage’, kruipt in de huid van de selfmade man die in 1909 zijn eerste zaak uit de grond stampte - de vestiging in Oxford Street werd de tweede grootste winkel van Groot-Brittannië, na Harrods.

Jeremy Piven «Toen ik het script voor de pilootaflevering in handen kreeg, kon ik nog maar één ding denken: ‘Ik wil die rol, ik wil die rol!’ (lacht) Niet het minst omdat het scenario geleverd wordt door Andrew Davies, die ook bekroonde tv-bewerkingen heeft gemaakt van Jane Austens ‘Pride and Prejudice’ en Charles Dickens’ ‘Bleak House’. Hij heeft zich gebaseerd op het boek ‘Shopping, Seduction and Mr Selfridge’ van Lindy Woodhead: iedereen kent wel de keten, maar weinigen kennen het verhaal.»

- Vertel!

Piven «Wel, in 1906 reisde Selfridge met zijn vrouw naar Groot-Brittannië, waar hij schrok van de oubollige winkelstraten: de grote Londense winkels hadden de nieuwste verkooptechnieken uit de Verenigde Staten nog niet overgenomen. Selfridge zag z’n kans schoon en investeerde in een gebouw in Oxford Street. Hij wilde het shoppen informeler maken – het Londense winkelgebeuren was in het begin van de twintigste eeuw nog één en al snobisme.

»Hij promootte het radicale idee om te gaan shoppen voor het plezier en niet uit noodzaak, en hij deed er dan ook alles aan om het de klanten zo aangenaam mogelijk te maken en ze zo lang mogelijk in zijn winkel te houden. Selfridges was in die beginjaren zoveel meer dan alleen maar winkelen: je kon er ook eten in chique maar betaalbare restaurants, of wat lezen in de luxueuze bibliotheek. Er was een apart onthaal voor Franse, Duitse en Amerikaanse klanten, en het personeel behandelde elke klant als een koning, ongeacht zijn afkomst. ’t Was trouwens Selfridge die met het motto ‘De klant heeft altijd gelijk’ op de proppen kwam. Dat je de hele samenleving onder één dak kon vinden, was ongezien in die tijd.

»Harry was een pionier, op alle vlakken. Zo steunde hij de suffragettes, waardoor zijn etalages gespaard bleven tijdens hun protestmarsen. Vrouwen konden ook tegen uitzonderlijk goede voorwaarden bij hem aan de slag, en hij maakte er een erezaak van alle werknemers persoonlijk te kennen. Al was hij misschien wat té persoonlijk in zijn aanpak: het is geen geheim dat hij zijn vrouw Rosalie Buckingham aan de lopende band bedroog met zijn verkoopsters.»

- De reeks ademt glamour en grandeur.

Piven «De stylistes en set designers maakten er een erezaak van om alle details te doen kloppen, en ik kan je vertellen: die wollen pakken wégen, hoor! Gelukkig ben ik wel wat gewend: op de middelbare school zat ik in het rugbyteam, en een volledige rugby-uitrusting weegt toch gauw zeven kilo.»

- Ben je zelf al gaan shoppen in Selfridges?

Piven «Zal ik je iets gênants vertellen? Toen de eerste aflevering van ‘Mr Selfridge’ op de Britse televisie uitgezonden werd, ging ik snel iets halen in hun winkel in Oxford Street. Toen ik naar m’n korting vroeg – waar ik door de reeks recht op heb – keek de kassierster me aan alsof ze ’t in Keulen hoorde donderen: ik was voor haar gewoon de zoveelste gierige Amerikaan (lacht). Enfin, de manager werd erbij gehaald en hij rekende me met de glimlach minder aan, maar toch: be-scha-mend!»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234