Serie: 'Shades of Blue'

‘De mol’ meets ‘The Shield’: ziedaar de tagline waarmee wij u ‘Shades of Blue’, een spiksplinternieuwe politieserie met Jennifer Lopez, volgaarne willen aanprijzen. J-Lo ruilde d’r ei zo na allesonthullende glitterjurk in voor een beige regenjas en geeft aldus gestalte aan Harlee Santos, een detective met de morele flexibiliteit van Al Capone in de yogaschool. Het verhaal begint aan het slot van Harlees carrière: ze wordt gesnapt door de FBI en dient zich als informant te keren tegen haar collega’s én haar zowaar nog corruptere werkgever Matt Wozniak – een licht angstaanjagende rol van Ray Liotta.

'Ik zie veel collega's de overstap maken van film naar televisie, en ik begrijp ze helemaal' Jennifer Lopez

Jennifer Lopez «Ik heb de voorbije 20 jaar vooral in films gespeeld, maar dit kon ik niet laten passeren: ’t is een uitstekend verhaal, en ik zag meteen dat het nog een stevige groeimarge had. Ik zie veel collega’s de overstap maken van film naar televisie, en ik begrijp ze helemaal: je kunt je rol veel dieper uitspitten, om maar iets te noemen.»

- Harlee Santos is allesbehalve een klassieke heldin.

Lopez «Klopt: ze is in de eerste plaats een vrouw van vlees en bloed, met zowel goeie als slechte eigenschappen. Een antiheldin die het goed meent, maar toch van het rechte pad afwijkt – de shades in de titel slaan trouwens op de verschillende gradaties van goed en kwaad die we allemaal in ons dragen. Om haar vel te redden moet ze iedereen in haar omgeving verraden: vrienden, collega’s – zelfs de wet. En na verloop van tijd zinkt ze steeds dieper weg in een moeras van leugens, net zolang tot er nog maar twee mensen in haar leven van tel zijn: zijzelf en haar dochter.»

- Je neemt niet alleen de hoofdrol voor je rekening, je bent ook executive producer. Valt dat eigenlijk wel te combineren?

Lopez «Lastig (lacht). Nu ja: ik krijg wel degelijk de tijd om me op mijn rol te focussen, maar daarnaast mag ik ook mijn zegje doen over elke beslissing die wordt genomen – van de kleur van de stoelen op de set en onze kleding tot de manier waarop een scène loopt. Het zal je dus niet verwonderen dat ik véél hooi op mijn vork neem.»

- Op het scherm is Ray Liotta jouw baas, maar als de camera’s stoppen met draaien, deel jij de lakens uit. Werkt dat wel een beetje?

Lopez «Hola, vergis je niet: Ray is overal de baas, zowel voor als achter de schermen. De personages vormen één grote familie, met Ray als ons stamhoofd, en daar voel ik me prima bij.»

- Diversiteit op televisie blijft een heikel punt, maar de laatste tijd lijkt er beterschap op komst: je ziet meer en meer gekleurde gezichten in series, waardoor ze een échte afspiegeling van de maatschappij worden. Blij, neem ik aan?

Lopez «You bet. ‘Grey’s Anatomy’, dat was voor mij echt het keerpunt: het was echt heerlijk om te zien hoe Shonda Rhimes (producer en scenariste, red.) de rollen invulde, wars van huidskleur of sekse. En sindsdien is het alleen maar verbeterd.»

- In januari ging je liveshow in Las Vegas – de eerste in een lange rij – in première. Hoe ga je dat in godsnaam combineren met je werk voor het tweede seizoen van ‘Shades of Blue’?

Lopez «Ach, door extra goed te plannen, zeker? Ik ga drie jaar lang 40 shows in Planet Hollywood doen, maar niet in de periodes dat ik op de set sta: een paar in mei, een paar in juli en augustus, en een paar tegen het jaareinde. En ik ben het gewoon: tijdens het eerste seizoen van ‘Shades’ moest ik in het weekend meedraaien in ‘American Idol’. Ik beschouwde dat niet als werken, maar eerder als een gezellig uitje: wat kletsen met de medewerkers, die na verloop van tijd sowieso een beetje familie worden, en luisteren naar mensen die op een podium staan te zingen. Verder kan ik heel goed focussen: als ik sta te acteren of te zingen, bestaat er niks anders meer – dat helpt ook.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234