null Beeld

Serie: The Legacy

‘Als we ons in een moeilijke situatie bevinden, komen weggestopte emoties vaak bovendrijven: een uitgelezen kans om ze onder ogen te zien,’ zegt de psycholoog vanavond tegen Frederik op de divan in de voorlopig laatste aflevering van de Deense dramaserie ‘The Legacy’. Dát is de kern van dit boeiende familie-epos, waarin na de dood van de moeder allerlei spanningen naar boven komen.

Patrick Bremmers

'Veel mensen onderschatten hoe belangrijk het is dat je vroeg genoeg over de nalatenschap praat' Maya Ilsøe

De jongste zoon Emil trekt vanavond in bij zijn ex, de oudste dochter Gro gaat op gesprek om curator te worden en Signe en Andreas zijn druk bezig met de verbouwing van het landhuis Grønnegaard, maar wij spreken eerst nog even met Maya Ilsøe, de schrijfster en bedenkster van de confronterende en soms ook controversiële reeks.

HUMO Je leert je familieleden pas echt kennen wanneer er een erfenis te verdelen valt, zei je voor de start. Nou, dat hebben we gezien!

Maya Ilsøe «Precies (lacht). ‘The Legacy’ heeft heel wat losgemaakt in Denemarken. Het was zelfs zó heftig dat er nieuwe wetten over erfrecht en nalatenschap zijn gekomen. Dat was het gevolg van de vele vragen van juristen en notarissen, want die kregen ineens veel extra werk. Veel mensen onderschatten hoe belangrijk het is dat je vroeg genoeg over de nalatenschap praat. Al is dat niet het leukste gespreksonderwerp, want voor je het weet, komt er allerlei oud zeer naar boven.»

HUMO Wat heeft jou geïnspireerd tot het schrijven van dit drama?

Ilsøe «Ik was net gescheiden, en als moeder van twee jonge kinderen ging ik nadenken over alle gezinsstructuren die je vandaag hebt. Ik wilde graag iets doen met de vraag wat het moderne gezin nu eigenlijk is. Zo kwam ik als vanzelf bij de jaren 60 en 70 terecht, toen de basis voor al die veranderingen werd gelegd. Wanneer je de Deense gezinsstructuren tegen het licht houdt, dan zie je dat wettelijk zowat álles is toegestaan. Twee mannen kunnen een kind adopteren; je kunt als alleenstaande vrouw naar een ivf-kliniek gaan en een kind laten verwekken; je kunt in een commune gaan leven… Men heeft zich in de jaren 60 echt afgezet tegen wat in de jaren 50 gangbaar was, namelijk het huwelijk. De hippies hebben alle heilige huisjes omvergeschopt.»

HUMO Hoe ben je daarna te werk gegaan?

Ilsøe «Ik heb vier broers en zussen als uitgangspunt genomen – ik heb zelf nog twee broers en een zus, zie je. Wat me vooral fascineert, is dat kinderen uit hetzelfde gezin erg uiteenlopende visies op het verleden kunnen hebben. De ene vond zijn kinderjaren verschrikkelijk, terwijl het voor de andere allemaal best meeviel. Als motor voor het verhaal had ik vervolgens een dramatische familiegebeurtenis nodig. Een erfeniskwestie leek me wel wat, al was ik eerst wel bang dat het misschien een te technisch verhaal zou worden. Maar toen ik een aantal rechtszittingen bijwoonde waar familieleden lijnrecht tegenover elkaar stonden, gingen mijn ogen open.»

HUMO Het bloed stroomde bij beken?

Ilsøe «Dat viel nog mee, maar na een sterfgeval komen er vaak irrationele gedachten naar boven bij mensen. Familieleden verlangen naar erkenning: ‘Ik wil nú gehoord worden.’ Een notaris vertelde me dat de hebberigste familieleden altijd diegenen zijn die in hun jeugd niet genoeg knuffels hebben gekregen. Ze hebben het gevoel dat hun versie van de waarheid niet erkend wordt door hun broers en zussen. Bij zo’n rechtszitting openbaart zich een soort identiteits-survival. Nadat ik dat had gezien, wist ik: dit is het.»

HUMO Je hebt zelf twee broers en een zus. Wie van de vier ben jij: Gro, Frederik, Emil of Signe?

Ilsøe «Haha! Eerlijk? Ik heb van alle vier wel wat. Op sommige momenten in mijn leven ben ik Emil geweest. In de tijd dat ik veel naar allerlei exotische bestemmingen reisde, bijvoorbeeld. Op andere momenten heb ik wat meer van Signe, Gro of Frederik. Zo tevreden?»

HUMO Gaat wel. Dank voor het interview!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234