null Beeld

Serie: The Missing

Tot werkelijk alles in staat. En bereid om tot het uiterste te gaan. Dat is Tony Hughes, wiens 5-jarige zoontje Oliver vermist is geraakt tijdens een vakantie in Frankrijk.

Patrick Bremmers

James Nesbitt, Frances O’Connor, Tchéky Karyo en onder anderen onze eigen Titus De Voogdt spelen de hoofdrollen in ‘The Missing’, een nieuwe achtdelige Britse dramaserie over de wanhopige zoektocht van een vader, vanaf vanavond op Eén. Tijdens de Britse perspresentatie in een chic Londens hotel lichtte hoofdrolspeler James Nesbitt ‘The Missing’ toe. Misschien wel de meest hartverscheurende, meeslepende en complexe serie die hij tot nog toe heeft opgenomen.

HUMO Wat kun je over Tony vertellen?

James Nesbitt «Tony weigert te aanvaarden dat zijn zoontje Oliver zomaar spoorloos is verdwenen. De hardwerkende vader voelt zich verschrikkelijk schuldig, omdat hij Oliver even uit het oog heeft verloren in de kantine van het Franse vakantiecomplex waar ze verbleven. Het eerste politieonderzoek levert weinig op. Er rest Tony en zijn vrouw Emily dan ook niets anders dan terug te keren naar Engeland. Maar Tony kan de tragische gebeurtenissen niet van zich afzetten. Hij is er vast van overtuigd dat Oliver nog leeft. In totale wanhoop laat hij alles en iedereen in Engeland achter om samen met de Franse detective Julian op onderzoek te gaan in ‘het vreemde buitenland’, uiteraard met alle gevolgen van dien voor zijn werk en zijn toch al complexe huwelijk met Emily.»

HUMO Was het als vader makkelijker om je in Tony in te leven?

Nesbitt «Het hielp me misschien om nog méér de pijn te voelen die Tony ervaart, net zoals alle kijkers dat zullen hebben die zelf ouder zijn en zich de verschrikkelijk wanhopige gevoelens die Tony moet hebben bijna niet durven voor te stellen. Maar het was vooral het script dat mij in staat stelde om Tony te plaatsen. Dat is gewoon zó raak en goed geschreven. Toen ik het voor het eerst onder ogen kreeg, raakte ik er helemaal door in beslag genomen. Ik móést gewoon verder lezen. En door Tony te lokaliseren, vind je vanzelf de onvoorstelbare pijn die hij moet voelen.»

HUMO Werd die pijn je nooit te veel?

Nesbitt «Absoluut. We kenden elkaar helemaal niet, Frances en ik, terwijl we wel een geloofwaardige relatie moesten neerzetten. Daarbij kwam nog een jongetje dat we in de loop van het verhaal kwijtraakten. We moesten ons elke dag voor de geest halen wat het zou betekenen als je zo’n ventje kwijt bent, wat de nasleep daarvan is. En vervolgens moesten we ons een voorstelling maken van hoe dat huwelijk, dat in eerste instantie toch goed was geweest, uiteindelijk mislukte. Dat moesten we allemáál proberen neer te zetten, elke dag opnieuw beginnen en samen de teksten leren. Dat was soms best wel zwaar. Daar moet je niet te licht over doen.

»Gelukkig gaf regisseur Tom Shankland ons echt de tijd om even bij elkaar te zitten en onze scènes voor te bereiden. We vonden het belangrijk dat de relaties en de karakters in elke scène tot hun recht zouden komen. Tom zorgde ervoor dat we voortdurend ‘in het moment’ zaten, in het ‘nu’ van de scène. Daardoor voelde het bijna alsof we een documentaire opnamen. Ik kan maar niet genoeg benadrukken wat een geweldig samenwerkingsproces ‘The Missing’ is geweest. Ik weet dat acteurs en actrices dat altijd roepen, tot vervelens toe, en er wordt vaak ook veel te overdreven over gedaan. Maar wij hadden allemaal hetzelfde doel: we wilden dit ene verhaal vertellen, dit afschuwelijke verhaal, het ergste wat mensen elkaar kunnen aandoen. Hoewel het zo nu en dan behoorlijk uitputtend was, heeft het Frances O’Connor en mezelf echt wel geholpen dat we zo ver van huis waren en zo geïsoleerd stonden in die wereld. Maar ook hier geldt weer, en ik blijf erop hameren: het zit allemaal in het script, in dat fantastische scenario.»

HUMO Hielp het je dat er een vreemde taal om je heen werd gesproken – Frans in dit geval – om je nog meer het gevoel te geven dat jouw personage een buitenstaander was in deze gemeenschap?

Nesbitt «Nee, want ik spréék Frans (lacht). Het ‘vervelende’ is dat ik ooit – héél lang geleden – Frans heb gestudeerd. Toen wilde ik nog leraar worden. Ik ben er echter al in een vroeg stadium achter gekomen dat ik er als 21-jarige leraar Frans die aan 18-jarigen meiden lesgeeft, ongetwijfeld een potje van zou maken (lacht).»


Bekijk de trailer van 'The Missing'

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234