null Beeld

Serie: The Newsroom (seizoen 2)

Heet van de naald: vanavond start op Canvas seizoen 2 van het meer dan degelijke ‘The Newsroom’ van Aaron Sorkin. Die reeks vuurt de beslommeringen achter de schermen van een Amerikaanse nieuwsdienst in als vanouds door raketbrandstof aangedreven dialogen op u af. Eén voetnoot: de eerste jaargang kreeg meer kritiek te slikken dan Sorkin (zie ook ‘The West Wing’ en het script van ‘The Social Network’) doorgaans gewend is.

Aaron Sorkin «Natuurlijk had ik liever gehad dat de lof unaniem en grenzeloos was (lacht). Maar je kunt het ook positief bekijken: er wordt over de reeks gediscussieerd. Dat we uiteenlopende meningen uitlokken – want positieve reacties zijn er evenveel – stemt me alleen maar goedgezind.»

- De grootste kritiek kwam er op de kolderieke voorstelling van vrouwelijke personages.

Sorkin «Ik respecteer die kritiek, maar ik ben het er wel 100 procent mee oneens. De vrouwen in de reeks zijn de evenknie van hun mannelijke collega’s: er wordt niet alleen met respect over hen gepraat, je zíét als kijker ook dat ze fantastisch zijn in hun job. MacKenzie is de motor achter de nieuwszender, Maggie is het trouwste personage uit de reeks en Sloan kiest ervoor om – in plaats van poen te gaan scheppen in Wall Street – diepgaand economisch nieuws te brengen. Die personages hebben, net als de actrices die ze vertolken, onwaarschijnlijke capaciteiten, en die we worden in de verf gezet. En als je dát allemaal hebt aangetoond, ja, dan mag er al eens iemand over een bananenschil uitglijden. Dat is comedy.»

- De kritiek lijkt nochtans effect te hebben: het internet staat vol geruchten dat de schrijversstaf voor het begin van seizoen twee ontslagen werd.

Sorkin «Je reinste onzin! Daar is – hand op het hart – niks van aan. Heel gek wel: toen ze dat verhaal lazen, voelden de scenaristen zich ineens echt ongemakkelijk. Ze komen vroeger dan gewoonlijk naar het werk, ze zijn beleefd tegen me… Verschrikkelijk vind ik het.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234