null Beeld

Serie: The White Queen

Wie begon te kijken naar ‘The White Queen’ omdat-ie had horen zeggen dat Veerle Baetens in die BBC-reeks meespeelde, was er tot nog toe aan voor de moeite: ’t is pas vanavond – in de vierde aflevering – dat Vlaanderens bevalligste exportproduct haar intrede maakt. Haar personage: de historische figuur Margaretha van Anjou, destijds de queen consort van Engeland en naar het schijnt geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

vvp

Veerle Baetens «Margaretha kwam oorspronkelijk uit Frankrijk, maar werd een belangrijke figuur in de Rozenoorlogen omdat haar man, koning Hendrik VI van de familie Lancaster, niet met het oorlogsgeweld om kon en onder allerlei psychische kwaaltjes leed. Daarom heerste zij in zijn plaats over Engeland, hoe verdeeld dat land toen ook was.

»Omdat ze heel hardhandig te werk ging – ze draaide haar hand niet om voor een onthoofding meer of minder – was ze totaal niet populair. Ik heb boeken over haar gelezen, maar er is heel veel dat onzeker is – de vijftiende eeuw is ook al lang geleden – en de meningen lopen enorm uiteen: sommigen zien haar als een bloeddorstig monster, anderen gewoon als een krachtige vrouw.»

HUMO Hoe heb jij haar geportretteerd?

Baetens «Als een vrouw die in die tijd niet anders kon dan het spel heel ‘mannelijk’ te spelen. Ik zie dat nu nog: vrouwen die zich in bepaalde beroepen als mannen beginnen te gedragen, zich harder voordoen dan ze zijn om zichzelf te beschermen.»

HUMO Lijkt me anders wel leuk, een harde tante spelen in een kostuumdrama.

Baetens «Jáá! Het is altijd al mijn droom geweest om in een kostuumfilm of een biopic mee te spelen, en met ‘The White Queen’ sloeg ik twee vliegen in één klap. Een fijn cadeau. (Lachje) Al die Engelsen hadden mijn rol ook heel graag gespeeld.»

HUMO Ja, hoe is de rol eigenlijk bij jou terechtgekomen?

Baetens «Omdat ‘The White Queen’ een coproductie met de VRT was, moesten er sowieso Belgische acteurs in de reeks zitten. Plezant, want zo kom je alleen maar makkelijker aan een rol.»

HUMO En hoe zat het met je Engels? Heb je jezelf een lekker sappig Frans accent aangemeten?

Baetens «Nee, ik heb gewoon zo goed mogelijk Engels gesproken. Als ik er wat naast zat, kon dat geen kwaad. Ik heb ook geen taalcoach gehad, of zo. Af en toe zou het dus weleens exotisch kunnen klinken (lacht).»

HUMO Wat is nu het grootste verschil tussen een Belgische en een internationale productie, naast het budgettaire?

Baetens (denkt na) «Ik moet zeggen: de acteurs worden in andere landen toch wel meer gepamperd dan hier – iedereen had om te beginnen al zijn eigen trailer. Ik zeg niet dat dat goed of slecht is, maar ’t is wel... anders.»

HUMO Heeft ‘The Broken Circle Breakdown’ – zondag in tv-première op VTM – nog veel internationale deuren geopend?

Baetens «Absoluut. Ik kan nog niks zeggen, maar er komen wel aanbiedingen binnen. En dan zeker sinds de European Film Awards en de Oscars.»

HUMO Ha, tiens, was er iets te doen rond ‘The Broken Circle Breakdown’ op de Oscars?

Baetens (lacht) «Ja, ik weet het, het is wat veel geweest, hè? Ik was nog aan het twijfelen of ik wel met jou moest babbelen, na al die aandacht: voor hetzelfde geld was je over mijn beugel begonnen.»

HUMO Of over je Oscar-jurk, anders?

Baetens (lacht) «Ja, saluutjes!»

BEKIJK 'THE WHITE QUEEN - FILMING IN BRUGES':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234