Serie: Treme

Tv-goudzoekers overal te lande, rep u zaterdagavond als de wiedeweerga naar Acht. Daar gaat immers het derde seizoen van 'Treme' (spreek uit: Tre-méé) van start, de ronduit briljante dramareeks over het leven in New Orleans sinds orkaan Katrina er in 2005 verwoestend uithaalde.

Voor wie de serie nog niet kent: er staat u geen luchtig vertier à la 'Desperate Housewives' of zelfs '24' te wachten. 'Treme' vraagt, met meer dan een dozijn personages, weinig opbeurende verhalen en een vertelstijl die bijna documentair aanvoelt, iets meer van de kijker. Maar die krijgt er dan ook héél veel voor terug. Bedenker David Simon tekende eerder ook al voor die andere uitstekende reeks, 'The Wire', maar wilde met 'Treme' naar eigen zeggen andere wegen verkennen.

David Simon «Er zijn natuurlijk wel raakvlakken, maar 'Treme' gaat toch veel breder dan 'The Wire', dat in de grond een politiedrama was. Dit keer wilde ik de Amerikaanse cultuur in het algemeen bekijken: wat maakt ons Amerikanen nu zo Amerikaans?

»Eén van onze belangrijkste visitekaartjes is volgens mij onze typische Afro-Amerikaanse muziek, en die heeft met de doortocht van Katrina in New Orleans een flinke klap gekregen. In 'Treme' zie je hoe die stad toch weer overeind krabbelt. En daarin mag je gerust een allegorie voor heel Amerika zien. Weet je, New Orleans is een typisch voorbeeld van een multiculturele grootstad, iets waar we overal in de VS naartoe evolueren. Wel: hoe de mensen in New Orleans samenleven, is volgens mij een mooi voorbeeld van hoe het grootstadmodel ook elders in Amerika kan werken.

»De geschiedenis van de stad moest ook echt de ruggengraat van de serie worden. Dat was veel minder het geval bij 'The Wire', waar we vrijer met de chronologie van het verhaal konden spelen. Het voordeel is dat in 'Treme' alles er nóg realistischer uitziet.»

- Het resultaat van tonnen research, nemen we aan?

Simon «Reken maar van yes. We gingen niet zomaar even bij elkaar zitten van: 'Goed, welke liedjes willen we in deze aflevering graag gebruiken?' We begonnen altijd met een groot wit bord waarop alle gebeurtenissen op politiek, sociaal en cultureel vlak in de stad netjes per categorie gesorteerd stonden. Die vormden dan de bouwstenen van ons verhaal. We werden ook geholpen door een hele rist consultants. En dat ging ver hoor: voor elk muziekgenre – van hiphop tot cajun – hadden we een aparte expert.»

- De critici waren laaiend enthousiast over 'Treme', maar dat vertaalde zich niet meteen in torenhoge kijkcijfers.

Simon «Het grote publiek is dit soort televisie niet gewend, hè. 'Treme' gaat over het dagdagelijkse leven van gewone mensen, zij het dan op een iets minder gewone plaats. Er zijn geen twee sexy hoofdpersonages die in een groot vat opgesloten zitten terwijl het water tot aan hun lippen stijgt: zulke televisie háát ik. Het verhaal eindigt altijd goed, de held haalt altijd zijn slag thuis... Komaan zeg, dat heeft toch niets te maken met het echte leven?

»Maar goed, ik probeer er natuurlijk rekening mee te houden dat ik voor een breed publiek schrijf. In 'Treme' en 'The Wire' ligt het tempo misschien wel trager dan in andere series, maar per seizoen is er een duidelijk thema. Zo draaide de eerste jaargang van 'Treme' rond de langzame terugkeer van de mensen naar de stad, en de tweede rond de misdaad die weer op gang kwam. In het derde seizoen is het thema geld. Enkele jaren na Katrina stroomt er opnieuw geld naar New Orleans. Wat voor soort stad gaan de inwoners daarmee bouwen?»

- En de vierde reeks, kunt u daar al iets over vertellen?

Simon «Alleen dat het de allerlaatste zal zijn. En méér ga ik hier echt niet prijsgeven, want dan kan ik ze evengoed niet maken, hè.»

- 't Was het proberen waard.

Seizoen 3 - trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234