null Beeld

Serie: World Without End

We hadden al ‘The Borgias’, ‘The Tudors’, ‘Camelot’, ‘The Musketeers’, ‘Vikings’, ‘The White Queen’, ‘Spartacus’ en ‘Rome’, maar onze honger – en hopelijk ook de uwe – naar historische fictiereeksen met twijfelachtige accuratesse en nog twijfelachtiger functioneel naakt is nog lang niet gestild.

Gelukkig komt 2BE op de proppen met ‘World Without End’, de minireeks die fungeert als een soortement sequel op ‘The Pillars of the Earth’ – beide gebaseerd op boeken van Ken Follett. Waarom het geen volwaardige sequel is? ‘World Without End’ speelt zich 150 jaar later af, ten tijde van de Honderdjarige Oorlog en de builenpest, en is dus perfect te volgen voor nieuwkomers wegens een geheel nieuw verhaal – dat zich evenwel opnieuw afspeelt in hetzelfde fictieve dorpje, Kingsbridge.

Eén van de sterren aan het ‘World Without End’-firmament is zonder twijfel Charlotte Riley: de verloofde van Tom Hardy en actrice uit ‘Edge of Tomorrow’ valt zelfs op tussen het acteergeweld van Miranda Richardson, Rupert Evans en Cynthia Nixon.

Charlotte Riley «Ik merk dat de mensen me hoe langer hoe minder zien als ‘het lief van…’ en hoe langer hoe meer als ‘een actrice’. Ik sleur ook alsmaar meer ervaring mee. Als Tom (bekend als Bane uit ‘The Dark Knight Rises’, red.) thuiskomt en weer eens begint te klagen over zijn knieën of zijn kleine teen, dan kan ik ’m nu tenminste zeggen: ‘Shove a sock in it! Ik heb ook pijn!’ (lacht)»

- Waren de opnames van ‘World Without End’ zo slopend dan?

Riley «Nu ja, dat viel wel mee. ’t Is vooral voor ‘Edge of Tomorrow’, met Tom Cruise, dat ik me uit de naad gewerkt heb: daarvoor deed ik gemiddeld drieduizend sit-ups per dag.

»‘World Without End’ was moeilijk op een ander niveau: je moet je inleven in het geestelijke leven van een vrouw uit de 14de eeuw, en dat is niet zo makkelijk als je zou denken. Wat ik me vooral probeerde in te beelden was hoeveel kleiner je leefwereld toen was: als je ergens geboren werd, was de kans groot dat je in een straal van 20 kilometer rond die plek zou sterven.

»De rol van vrouwen toen kan je nu ook moeilijk bevatten. Mijn personage, de tiener Caris, zit in de fase van haar leven dat ze begint uit te dokteren waar ze naartoe wil. Op een bepaald moment oppert ze dat ze misschien niet wil trouwen, waarop haar vader: ‘Niet trouwen? Wat ga je dan wel doen, kind?’ En zo was het jammer genoeg: als vrouw had je echt niet veel opties. Caris verliest zo langzaamaan haar onschuld en ontdekt dat de wereld een wrede plek is. Om die jeugdige onschuld te kunnen verliezen, moest ik ’m overigens wél eerst terug aanboren (lachje).»

- Euh, met permissie, maar hoe oud bent u dan?

Riley «Tijdens de opnames was ik 31, maar ik zag er nog uit als een snotneus van 15. Niet dat ik dat erg vind: als puber is het verschrikkelijk om jonger te worden ingeschat dan je bent, maar ik zit helaas al in de fase dat ik het als een compliment beschouw wanneer ze mij in een bar om mijn identiteitskaart vragen.»

- Nog één ding: ik heb gehoord dat je in de reeks een boob double had. Hoe werkt dat precies?

Riley (giechelt) «In één scène wordt mijn personage in haar slaap betast door een monnik, gespeeld door Rupert Evans. En ja, ik had iemand die die, euh, tastscènes in mijn plaats onderging. De arme vrouw werd heel de tijd gepord en geduwd tot ze de juiste hoek en de juiste belichting beethadden. Maar nog straffer: vanuit bepaalde hoeken heeft Rupert die scène zelfs een aantal keer gespeeld zónder borsten. Dat, mijn beste, is nog eens acteren!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234