Sharia4Belgium: het duistere verleden van Fouad Belkacem

Het zal ongetwijfeld één van de meest opmerkelijke nieuwsfeiten van 2010 blijven: de lezing van Benno Barnard in Brussel op woensdag 31 maart, die verstoord werd door leden van Sharia4Belgium. Een week later kreeg de zaak een staartje toen bekend raakte dat het boegbeeld van die radicale moslimorganisatie, Fouad Belkacem alias Abu Imran, een strafdossier heeft. 'In 2002, 2004 en 2007 is hij veroordeeld voor inbraak en weerspannigheid,' liet het parket van Antwerpen weten.

'We hadden voorspeld dat ze ons zouden marginaliseren en criminaliseren,' reageerde Belkacem, een zevenentwintigjarige man van Marokkaanse oorsprong uit Boom. Hij deed de drie veroordelingen af als 'kwajongensstreken': 'Ik heb mijn oude leven achter me gelaten. Allah heeft me het licht doen zien.' Twee weken geleden, op een persconferentie van Sharia4Belgium - onder de naam Muslim Rise - beloofde hij (uiterst rechts op de foto) dat de moslims zich met geweld tegen het boerkaverbod zullen verzetten: 'Wij zijn geen slaven of huisnegers die zich laten doen.' Naast hem zat Anjem Choudary, leider van het in Engeland verboden Islam4UK, die besloot: 'Ooit zullen wij bevelen dat jullie vrouwen zich moeten bedekken.'

''Autozwendel, schriftvervalsing en btw-fraude''

In zijn sermoenen en videoboodschappen op het internet zegt Abu Imran - zijn naam betekent zoveel als 'Vadertje Welstand' - dat hij zich alleen onderwerpt aan de 'goddelijke wetten' van de islam en dat hij zich weigert te houden aan de 'door de mens gemaakte Belgische wetten'. Wat blijkt nu: toen hij nog als Fouad Belkacem door het leven ging, zou hij niet alleen de wetten overtreden hebben die inbraak en weerspannigheid verbieden. Hij en zijn broers zouden ook betrokken zijn bij serieuze witteboordencriminaliteit: autozwendel, schriftvervalsing en btw-fraude.


Onderzoek geseponeerd

In 2008 werd een Antwerpse advocaat, die liever anoniem wil blijven, aangesteld als curator van Bel Mo Automobile. Baas van die bvba in tweedehandsauto's was Fouad Belkacem. Het bedrijfje was in 2005 opgericht en was sindsdien van de Weerstandslaan in Hoboken naar de Guido Gezellestraat in Boom verhuisd. Het faillissement werd twee maanden geleden afgerond - maar de afwikkeling was allesbehalve routine.

De curator «Toen ik in 2008 in de Guido Gezellestraat aankwam om beslag te leggen op de inboedel, stond ik oog in oog met een paar bijzonder arrogante kerels. Ze weigerden mee te werken, en ik voelde me fysiek bedreigd. Ik heb meteen de politie van de Zone Rupel gebeld om bescherming te vragen. Even later kwamen er een paar combi's, en een groep agenten stapte uit. Ze waren uitgerust met wapens en kogelvrije vesten: daar schrok ik al helemáál van. Ze vertelden me dat de broers Belkacem gekend waren bij de politie, en ze vermoedden dat zij en hun maten vuurwapens op zak hadden.»

Joris Van Camp, woordvoerder van politiezone Rupel, bevestigt de interventie. Op onze vragen over het verleden van Belkacem en co. wil hij niet antwoorden: 'Daarvoor moet u bij het parket van Antwerpen zijn.'

De curator «Er klopte van alles niet bij Bel Mo Automobile. Die dag in 2008 stonden er nog twee auto's. Belkacem zei: 'Die hebben niets met mij of het bedrijf te maken.' 'Kun je dat bewijzen?' vroeg ik. Een tijd later kwam een man af met een factuur om aan te tonen dat één van de twee auto's van hem was. Maar of dat een bonafide document was? Ik weet het niet. De andere auto hebben we uiteindelijk openbaar verkocht.

»Ik heb daar in Boom geen snipper papier over de activiteiten van Bel Mo Automobile gevonden. Ik vroeg Belkacem om me de boekhouding te overhandigen, maar dat heeft hij nooit gedaan. Ofwel omdat ze niet bestaat, ofwel omdat er dingen in staan die het daglicht niet verdragen. Hoe dan ook: een boekhouding achterhouden voor een curator is een misdrijf. Maar zelf kan ik dat niet strafrechtelijk aanpakken.»

HUMO U hebt het parket wel ingelicht. Is de procureur een onderzoek begonnen?

De curator «Ik denk van niet. Ik ben er in elk geval niet meer over aangesproken.»

We vragen het aan Dominique Reyniers, persmagistraat van het parket van Antwerpen.

Dominique Reyniers «We zijn wel degelijk een onderzoek begonnen, maar dat is intussen geseponeerd.»

HUMO Waarom?

Reyniers «Dat kan ik u niet vertellen.»

HUMO Vreemd dat het parket een failliet bedrijf onderzoekt zonder de curator aan te spreken. Kunt u dan kwijt wat er wél onderzocht werd?

Reyniers «Nee.»

Met het faillissement van Bel Mo Automobile waren Fouad Belkacem en zijn broers niet aan hun proefstuk toe: vóór 2005 waren ze al meermaals van de ene naar de andere vennootschap gesprongen, telkens in de automobielsector. Bij elk nieuw bankroet verdwenen ze zonder een spoor achter te laten - geen facturen, geen boekhouding. Zo waren ook de bvba's Auto 3, Bel-Mar en Bel-Mo al over de kop gegaan.

Maar in Bel-Mo hadden de Belkacems een partner: Bachir Kaba, een Guinees die in Willebroek woont. Kaba zegt dat hij dicht bij Sékouba Konaté staat, de militaire dictator van zijn vaderland: 'Hij heeft me onlangs tot reizend ambassadeur benoemd.' Zijn belevenissen met de broers waren allesbehalve aangenaam.

Bachir Kaba «Ik heb ze allemaal gekend: Mohamed, Fouad en Hicham. Bel-Mo was bedoeld om tweedehandsauto's naar Afrika te exporteren. Dat deden we ook, maar de Belkacems hadden niet veel zin om de regels te respecteren. Ze hielden zich liever bezig met schriftvervalsing en btw-fraude. Faux et usage de faux, monsieur!

»Ik rook onraad toen Bel-Mo een btw-teruggave van 100.000 euro moest krijgen. Daarvoor moest een controleur de boekhouding komen doorlichten, om te zien of die teruggave wel terecht was. Maar dat lieten de broers niet toe. Hicham heeft die controleur zelfs in elkaar geslagen. Hoe idioot kun je zijn? Het gevolg liet zich raden: Bel-Mo kreeg een doorgedreven controle van de btw-diensten van Brussel 7. Zo is één en ander aan het licht gekomen. Dat de Belkacems auto's in het illegale circuit kochten, bijvoorbeeld - vaak van Marokkaanse stempelaars die er een zwarte bijverdienste aan overhielden.»

HUMO Waar kwamen die auto's vandaan? Waren ze gestolen?

Kaba «Dat weet ik niet. Er werden in elk geval valse facturen opgemaakt om hun herkomst te verdoezelen.

»Met die auto's werden vervolgens btw-carrousels opgezet. Ze werden uitgevoerd naar Frankrijk als intracommunautaire export (binnen de EU, red.): daarop moet je geen btw betalen, maar de Belkacems probeerden er wél een btw-teruggave op te pakken door de verkoopakte en de eindbestemming te vervalsen.

»Toen ik dat allemaal doorhad, heb ik gebroken met de Belkacems en ben ik uit Bel-Mo gestapt. De btw-diensten zijn al jaren op de hoogte van wat er daar allemaal gebeurd is, maar ik heb nooit iets van hen gehoord.»

Bij het controlekantoor Brussel 7 krijgen we te horen dat er niet over individuele dossiers wordt gepraat met de pers.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234