null Beeld

Shearwater - Palo Santo

Denk aan Radiohead in een Americana-bui. Probeer u Lambchop voor te stellen als new-waveband. Of Antony als een folkzanger. En dan vat u nog maar hálf de verwarring die ons overviel na de eerste beluistering van 'Palo Santo', de vierde cd reeds van het schier onbekende Shearwater, waarvan sommige leden dubbelen in Okkervil River. Maar na elke draaibeurt vervaagden de referenties, tot we alleen nog een hoogst uniek plaatje van een te koesteren groep hoorden.

Shearwater, genoemd naar een obscure zeevogel die zelden geobserveerd wordt, zet de luisteraar geregeld op het verkeerde been. Niet uit dwarsheid, maar omdat voor zanger en songschrijver Jonathan Meiburg schoonheid en lelijkheid een Siamese tweeling zijn die zelfs de knapste chirurgen niet kunnen scheiden. Daarom is 'La dame et la licorne', een haast klassieke compositie waarin santo Jonathan twijfelt tussen de stem van een koorknaap en die van Mark Hollis, geïnfecteerd met gitaarnoise en radioruis. Daarom dreigt het venijnige antigebed 'Hail, Mary' ('Hail, Mary, full of death') een paar keer te derailleren, maar blijft het uiteindelijk toch op de sporen.

Ook songs met minder scherpe contrasten ('Red Sea, Black Sea', met Meiburg snauwend en klagend als de jonge David Byrne, of 'Seventy-four, Seventy-five', een kwaaiige rocker met een statige trompet, of 'Failed Queen', met een krassende viool als rouwklager) puilen uit van de verrassende, maar nooit opzichtige, laat staan irriterende details. Zelfs in songs zonder aanwijsbare stoorzenders (het titelnummer, wiegend op een bijna sacrale fingerpicking-gitaar; 'Sing, Little Birdie' met zijn naïeve glockenspiel) sijpelt er, vraag ons niet hoe, door de kieren een unheimlich sfeertje binnen. Dat er op 'Palo Santo' - letterlijk: heilige stok, 't is de naam van een Zuid-Amerikaanse boomsoort - een nummer staat dat 'Johnny Viola' heet, is niet verrassend: dat was de bijnaam die Nico aan John Cale gaf, en aan wie is deze cd opgedragen? Christa Päffgen, aka Nico!

De allerbeste platen voeren de luisteraar naar een onbekende wereld. Zo ook 'Palo Santo': gelukzalige melodieën lokten ons naar de hemelpoort terwijl het hellevuur onze voetzolen schroeide. Na 43 minuten en 12 seconden tuimelden wij telkens weer onzacht naar benee; gelukkig staat er een repeat-knop op onze cd-speler.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234