Shlaap kindje, shlaap: digitaal schaapjes tellen met Shleep

De Nederlandse neurowetenschapper Els van der Helm (33) ontwikkelde de app Shleep, een hippe coach voor mensen met slaapproblemen.

HUMO Iedereen heeft weleens een slechte nacht, maar hoe nefast zijn slaapproblemen nu echt?

Els van der Helm «Veel mensen onderschatten het belang van een goede nachtrust. Ik help al ruim tien jaar mensen met slaapproblemen en nog steeds sta ik ervan versteld hoeveel mensen slordig omgaan met die nachtrust. Terwijl slaaptekort ervoor kan zorgen dat je overdag humeurig bent, dat je moeite hebt om je te concentreren en zelfs dat je ongezonder gaat eten omdat je te moe bent om te koken.»

HUMO U ontwikkelde een app om aan apps verslaafde moderne mensen weer de weg naar dromenland te wijzen. Was dat blauwe licht van je smartphone niet nefast voor de nachtrust?

van der Helm «Toch wel. Daarom mag de smartphone ook niet mee naar bed. Sterker nog: alle beeldschermen moeten de slaapkamer uit. Het is zelfs niet verstandig om vlak voor het slapengaan je telefoon nog even te checken.»

HUMO Als de smartphone niet mee naar bed mag, hoe werkt Shleep dan?

van der Helm «Shleep registreert niet hoe je slaapt. De app helpt je overdag om een gezond slaappatroon aan te kweken. Want wat je overdag doet, bepaalt de kwaliteit van je slaap.

»’s Ochtends log je in en vraagt Shleep je of je goed geslapen hebt en hoeveel uur dat was. Aan de hand daarvan bepaalt de app je volgende stappen.

»Als je Shleep voor het eerst start, krijg je enkele algemene vragen. Drink je veel koffie? Ben je vaak moe overdag? Heb je moeite om je te concentreren? Op basis van jouw antwoorden zal Shleep je verder adviseren.»

HUMO Welke goeie adviezen geeft de app zoal?

van der Helm «Sommige mensen zullen de raad krijgen om ’s middags even te dutten, terwijl andere mensen dat absoluut níét zullen mogen. Wie ’s nachts ligt te piekeren, zal het advies krijgen om op te staan en een saai karweitje te doen. Je krijgt een score van 0 tot 100, zodat je kan bijhouden of je slaap erop vooruitgaat. Elke dag krijg je opdrachten die je gedrag stilaan zullen veranderen.»

HUMO Hoe zien die opdrachten eruit?

Van der Helm «Shleep werkt met film- en geluidsfragmenten van een paar minuten. Je kan kiezen tussen video of audio en dan krijg je mij te zien of te horen. Voorlopig spreek ik je in het Engels toe, de Nederlandse versie is nog in de maak. Er verschijnt ook af en toe een reminder op je scherm, zoals: ‘Vandaag moet je om elf uur naar bed, dus leg die telefoon nu maar weg.’

»De app telt meer dan 120 filmpjes met uitleg over slaap en allerlei opdrachten. Die bekijken of beluisteren kost je elke ochtend niet meer dan vijf minuten. Alle adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, waar ikzelf aan heb meegewerkt.»

HUMO Een app is toch nog iets anders dan therapie?

Van der Helm «Ja, maar de wetenschap weet ondertussen heel goed hoe we slaapproblemen het best aanpakken. De juiste start is belangrijk, net als de volgorde van de stappen die je daarna zet. Hopeloze gevallen zijn er niet: slechte slapers worden altijd uitstekend geholpen als ze hun stappenplan netjes volgen. Meteen na de eerste sessie voel je al verbetering en na een paar weken slaap je als een roos.»

HUMO Zijn er slaapadviezen die voor iedereen gelden?

Van der Helm «Snoozen raad ik echt iedereen af. In een filmpje in de app tonen we wat snoozen met je doet. Zodra je dat hebt gezien, besef je wat voor een marteling voor je hersenen het eigenlijk is.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234