Show: Last Man Watching

Bij ons werd 50 jaar tv gevierd met heruitzendingen van heruitzendingen van reeds vele malen eerder uitgezonden fictiereeksen, maar onze noorderburen brengen 60 jaar televisie net iets flitsender, spannender en spectaculairder in beeld: zestig kandidaten zullen proberen het wereldrecord tv-kijken te verbreken.

Amper enkele weken geleden werd het bestaande record van 87 uur, 6 minuten en 41 seconden (we willen niet wéten hoeveel afleveringen van 'F.C. De Kampioenen' dat precies zijn) al aangescherpt met acht minuten in Australië, maar presentator Patrick Lodiers - u bekend van 'De lama's' - heeft er alle vertrouwen in dat z'n landgenoten het nóg beter kunnen.

Patrick Lodiers «Al zullen we blij mogen zijn als we er nog eens tien minuten bij kunnen doen: het record staat nu al erg scherp. En het is volgens mij ook echt wel lastig, hoor: ik hou zelf wel van televisie, maar ik kan geen 87 uur naar dat apparaat kijken. Nou ja, blijkbaar zijn er toch mensen die denken dat ze dat kunnen: bewonderenswaardig! De deelnemer die het het langste kan volhouden, wint een trip naar LA - toch het mekka voor tv-freaks.

»De marathon loopt vanaf vanavond tot en met zondag, en we zenden elke avond vijf uur live uit vanuit Het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Er komen 3FM-dj's langs - 3FM is zowat het equivalent van jullie Studio Brussel - die samen met mij herinneringen ophalen aan de tv-fragmenten die zij graag willen terugzien.

»Samen met de kijker bepalen zij wat de deelnemers te zien krijgen: de kijkers kunnen via sms en de BNN-site stemmen op hun favoriete fragmenten. Vier avonden lang kun je dus thuis live meekijken naar de gekozen fragmenten, en overdag kun je de recordpoging ook online volgen op BNN's digitale kanaal 101.TV.»


HUMO Voor welke fragmenten hebben de 3FM-dj's zoal gekozen?

Lodiers «Aangezien 3FM een jongerenzender is en de dj's zelf ook jonge mensen zijn, stammen de fragmenten vooral uit de laatste twintig à vijfentwintig jaar. Er wordt veel naar Paul de Leeuw gevraagd - 'De Schreeuw van De Leeuw' is natuurlijk erg beroemd - en verder passeren ook dingen als 'Jiskefet' en 'Kreatief met Kurk' de revue.

»De fragmenten zelf duren maar vijf à zes minuten, zodat je echt een aha-erlebnis hebt wanneer je ze terugziet. Een zeer gevarieerd programma dus, met humor én inhoud. Er komen tv-prominenten langs, er worden spelletjes gespeeld uit amusementshows van weleer en er zijn ook optredens, want we willen natuurlijk voorkomen dat de kandidaten op de bank in slaap vallen.

»We mogen praten met de kandidaten, zolang ze ondertussen maar tv blijven kijken. Er is constant medische begeleiding, want als je zo lang wakker moet blijven, moet iemand erop letten dat je genoeg drinkt en goede voeding binnenkrijgt. En er worden ook korte pauzes ingelast, want je moet natuurlijk wel naar de wc kunnen.»


HUMO Vijf uur live presenteren: dat lijkt me nu ook niet echt simpel.

Lodiers «Neen, en dan nog vier dagen na elkaar: dat is al een soort recordpoging op zich. Ik hoop dat ik zelf van de dokter gebruik mag maken (lacht). Nu ik er zo met jou over praat, denk ik: 'Holy shit, waaraan ben ik nu weer begonnen?' Maar het wordt een happening, en daar hou ik wel van.

»En het is ook interessant, hoor. In elke uitzending besteden we een halfuur aan een specifiek thema, en bekijken we hoe dat in de tv-geschiedenis geëvolueerd is. Neem nu seks. Als je kijkt hoe daar in de jaren zeventig mee omgegaan werd, toen er voor het eerst naakt op tv kwam, en waar we nu zitten met 'Spuiten en slikken': dan is toch wel een enorme evolutie.

»Of ziekte en dood: de mensen die Sonja Barend in de jaren 70 en 80 voor de camera haalde in haar talkshows, hebben toch echt wel voor een groter bewustzijn gezorgd. Plots werden bijvoorbeeld ziektes als Tourette bespreekbaar. Je kunt dat wat duiden, en dat maakt het boeiend.»


HUMO Is er één programma uit die zestig jaar tv-geschiedenis dat er voor jou uitspringt?

Lodiers «'Keek op de week' van Van Kooten en De Bie heeft op mij een grote indruk gemaakt. Het werd elke zondag live na het achtuurjournaal uitgezonden - er zat toen nog geen reclameblok tussen. Hoe zij soms meteen zo scherp reageerden op dat nieuws dat heel Nederland net had gezien: superknap. Zondagavond, tien over acht, de tune van 'Keek op de week': dat is voor mij televisiegeschiedenis.»


HUMO Eerlijk: denk je écht dat het wereldrecord verbroken zal worden?

Lodiers «Jááá! Met zo'n mooie televisiegeschiedenis waar wij uit mogen putten, kúnnen de deelnemers toch niet anders dan blijven kijken? En als het echt lastig wordt, haal ik gewoon alles uit de kast om ze over die 87 uur te trekken: 'Kom op, hup, blijven kijken!'»HUMO Deal!

Bekijk de trailer »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234