null Beeld

Sigur Rós - Kveikur

Sigur Rós stuurde twee maanden geleden de donderende, bijna acht minuten lange ijlbode ‘Brennisteinn’ vooruit, met daverende drums, overspannen gitaar en galmende stem, en in de uitdovende slotminuut een geut koperen melancholie.

Een stevige opmaat naar de zevende cd ‘Kveikur’, waarop de IJslandse groep het roer omgooit. De stem van Jón ‘Jónsi’ Þór Birgisson blijft herkenbaar uit duizenden, dat wel, maar drummer Orri Páll Dýrason mag zich uitleven als nooit tevoren, en de heren strooien kwistig met noise en elektronica.

Dat doen ze soms wat onbesuisd en bij vlagen gemakzuchtig, waardoor een handvol van de negen nieuwe songs nuance ontberen, zoals ‘Ísjaki’, ‘Yfirborð’, de titeltrack. Zit het vertrek van toetsenist Kjartan Sveinsson na vijftien jaar dienst daar voor iets tussen? Moeilijk in te schatten, maar het heeft zeker het geluid verarmd en de balans binnen de groep verstoord.

Sigur Rós koppelde vroeger baldadigheid aan gevoel voor detail, en dat subtiele evenwicht ontbreekt op deze nieuwe plaat iets te vaak. Raffinement is opgeofferd aan onstuimigheid en een song als ‘Ísjaki’ – een poging tot luchtigheid die strandt tussen een dolgedraaide popsong en en jubelkreet – bewijst dat dat niet de gelukkigste keuze was.

‘Yfirborð’ is dan weer een vreemd geval: het ene moment lijkt het een afleggertje van Jónsi's door beats opgejuinde soloplaat ‘Go’, het andere moment is het net een verloren gelegde berceuse. De song ‘Kveikur’ is een hogedrukketel waarvan je elk moment vreest dat het deksel eraf vliegt. Dat zou spannend kunnen zijn, maar dat is het door over elkaar voor de voeten lopende instrumenten maar een béétje.

En het ontploffende ‘Stormur’ met een lamenterende Jónsi en een opengetrokken blik strijkers is zeker niet onaardig, alleen: we hebben Sigur Rós al overtuigender soortgelijke songs horen brengen.

Echt slecht is niets op ‘Kveikur’, daarvoor ligt de intrinsieke kwaliteit van het trio te hoog, maar naar Sigur Rós-normen – denk aan wereldsongs als ‘Svefn-g-englar’, ‘Við spilum endalaust’ of ‘Varðeldur’; alleen al de titels typen krijgt het kippenvel op onze armen – zijn de meeste nummers onder de maat. Het aantal uitschieters blijft beperkt tot twee (!): ‘Hrafntinna’, met een spokende tingelpercussie, veelgelaagde stemmen en meditatieve blazers, en de mijmerende instrumentale afsluiter ‘Var’.

Misschien hadden Birgisson, Dýrason en bassist Georg Hólm wat meer tijd moeten nemen na ‘Valtari’, waarvan – we hebben het vannacht even voor u gecheckt – de balsemende schoonheid na een jaar nog altijd ongeschonden is. Wie de toegangspoort tot het Sigur Rós-universum wil openwrikken, begint het best bij één van de vorige vijf platen. Pas als die gesavoureerd zijn, kan ‘Kveikur’, samen met het debuut ‘Von’, de collectie completeren.

Een stevige opmaat naar de zevende cd ‘Kveikur’, waarop de IJslandse groep het roer omgooit. De stem van Jón ‘Jónsi’ Þór Birgisson blijft herkenbaar uit duizenden, dat wel, maar drummer Orri Páll Dýrason mag zich uitleven als nooit tevoren, en de heren strooien kwistig met noise en elektronica. Dat doen ze soms wat onbesuisd en bij vlagen gemakzuchtig, waardoor een handvol van de negen nieuwe songs nuance ontberen, zoals ‘Ísjaki’, ‘Yfirborð’, de titeltrack. Zit het vertrek van toetsenist Kjartan Sveinsson na vijftien jaar dienst daar voor iets tussen? Moeilijk in te schatten, maar het heeft zeker het geluid verarmd en de balans binnen de groep verstoord.

Voorbeluisteren via:

null Beeld
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234