null Beeld

'Silver Linings': Milow met een zilveren randje

Als Jonathan Vandenbroeck (Milow sinds hij in 2004 in de finale van Humo’s Rock Rally stond) zegt dat hij het wat rustiger aan gaat doen, dan haalt hij nog altijd vlot de kaap van vijftig optredens per jaar. De meeste daarvan speelden zich af in Los Angeles, waar hij zich de voorbij vierentwintig maanden terugtrok om er – in alle rust dus – te kunnen werken aan zijn vierde langspeler: ‘Silver Linings’.

Vandenbroeck kwam terecht in de Sound City Studios waarvan wij na het zien van ‘Real to Reel’ van Dave Grohl dachten dat ze niet meer bestonden. Gewoon overgekocht door Kevin Augunas zo blijkt, bekend van zijn werk met onder meer The Black Keys, Cold War Kids, The Lumineers, en nu dus ook Milow. Augunas verving het mengpaneel van Grohl door een nog ouder exemplaar, gooide een nieuwe lik verf tegen de muur, hernoemde de zaak Fairfax Recordings, en the place was open for business again.

Jonathan Vandenbroeck: 'Ik ben gaan opnemen ver van huis, in afzondering, als underdog. Ik zei tegen mezelf: er zit letterlijk geen kat op deze plaat te wachten, dus doe wat je zelf wil doen. ’t Is zo hoor: als ik zou stoppen met platen maken, zou er bitter weinig gebeuren. Er zou geen volksopstand uitbreken, mensen zouden niet op straat komen… En die mensen die je altijd trouw hebben gevolgd, die gaan gewoon naar een andere artiest. In 2012 had ik bijna een volledige plaat klaar die goed aanvoelde. Ik speelde er eind 2012 tijdens een akoestische tournee bijna elke avond zes nummers van. Maar op een ochtend in L.A. werd ik wakker en dacht: ‘Is het dat maar?’ En ik was nog niet eens aan het opnemen! Ik ben gewoon opnieuw begonnen, en de live-bonus-plaat met acht tracks die bij ‘Silver Linings’ zit, dat zijn die songs van 2012. Ik wilde ervan af, ik wilde ze niet laten liggen, enerzijds omdat ik het goeie songs vind, en anderzijds omdat ik niet nog iets wilde hebben liggen waarop ik in tijden van schaarste op zou kunnen terugvallen. Noem het een reinigende release (lacht).

Overigens, en ik wil er ook niet te veel over uitweiden: tussen Kevin Augunas en mij was het niet altijd rozengeur en manenschijn. Dit was de eerste keer dat het tijdens een productie botste met de producer. Ik heb het laten gebeuren omdat ik dacht: ‘Hey, dit heb ik nog niet gehad, dit kan tot andere dingen leiden’.'


Bekijk de nieuwe clip van Milow »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234