null Beeld

Sleaford Mods (Beursschouwburg)

Sleaford Mods raasde gisteren door de Brusselse Beursschouwburg: wie wilde volgen, diende wreed hard te kunnen lopen.

Frederick Vandromme

Eén laptop, één knoppenman die per song letterlijk één keer met zijn vinger op het toetsenbord porde en verder geen moeite deed om zelfs maar de indruk te wekken dat hij iets wezenlijks bijdroeg aan het concert (hoewel: hij wist wel héél aanstekelijk met zijn hoofd op en neer te knikken), en één performer die zijn tekst in de microfoon blafte. Dat was het. Het lijkt moeilijk om dan nog oprecht van een concert te spreken, maar de opwinding boven de hoofden van de uitverkochte Beursschouwburg was niet ingebeeld. En wat is een concert anders dan een aanleiding om naar muziek te luisteren en er ook iets bij te vóélen?

Sleaford Mods-concerten zijn er niet voor wie van een optreden een gezellig onderonsje verwacht. Wél voor wie songteksten wil die pertinent zijn, over het leven handelen dat we allemaal lijdzaam ondergaan, en frustratiebronnen aanboren die iederéén heeft. 'Jolly Fucker', 'Tied Up in Nottz', 'The Wage Don't Fit': uitmuntende poëzie van de straat voor mensen die nú leven. Splinterbommen van 2 minuten die tegelijk pisnijdig en achteloos - een zeldzaam maar winnend combo - de zaal in geslingerd werden. Evengoed zeldzaam: de bezetenheid waarmee Jason Williamson het publiek inblikte en onnavolgbare monologen uit zijn strot duwde.

Sleaford-concerten zijn er nog minder voor wie muziek te ernstig neemt. De groep heeft schijt aan zijn publiek, aan zichzelf, aan fans die ineens het podium opspringen 'voor een handtekening', en ze zijn de enigen die het lef hebben om te zeggen wat ze écht van oude veteranen vinden. 'Who gives a fuck about yesterday's heroes? It's not a pyramid, you're not a fucking pharaoh. Everything that made them great, lost its validity.' De beat die songs als 'A Little Ditty' of 'Jobseeker' onderstut, is van de 'neem geen gevangenen'-overtuiging, en koppelt de aanstekelijke flow van hiphop aan de woede en de noodzaak van punk. En als de groep toch een comedy-act is, dan een sublieme.

Sleaford Mods-concerten zijn er ten slotte ook niet voor wie op het werk een hiërarchisch min of meer ‘hoge positie’ bekleedt. De song 'Fizzy' werd gisteren, zoals altijd, aangekondigd met 'This one's for your manager', wenste in de tekst elke baas aarsschurft toe, en eindigde met een uit driehonderd kelen tegelijk meegebruld 'Sack the manager! Sack the manager! Sack the manager!'

De sfeer in de Beursschouwburg? Hier zag je een opstootje in het oververhitte publiek, daar een fan die de teksten meeschreeuwde tot het snot hem in de ogen kwam te staan, en ginder iemand die zich een weg naar het podium worstelde met een plateau pinten in z’n handen en de woorden 'DEES ZIJN VOOR SLEAFORD MODS!' voor zich uitroepend. Het is moeilijk om in te schatten wat de Mods zélf vonden van hun optreden, aangezien het laconieke waas dik een uur lang voor hun ogen bleef hangen. Maar de adrenalinestoten in de zaal waren rauw en voelbaar. (We schrijven dit in de wetenschap dat er ook mensen geweest zullen zijn die er geen hol aan vonden, om de redenen die in de eerste alinea al beschreven werden, en omdat je - als je íéts wilde meekrijgen van de teksten - doorheen het moddervette accent van Williamson diende te luisteren.)

Iemand kwam ons te zeggen dat 'Sleaford Mods vorig jaar in De Kreun nog een stuk indrukwekkender waren', en dat zou kunnen, maar gisteren was het ook al niet min. Het soort groep dat, als-ie er nog niet was, dringend uitgevonden moest worden; hadden we die de laatste jaren al vaak gehad.

Kortom: we zijn nog steeds een beetje enthousiast.


Het publiek

Was mee.


Quote

In elk geval geen bindteksten om het publiek of het gastland stroop aan de baard te smeren. Er werd tussen twee songs door enkel gesproken als het tijd was om de technicus op zijn dak te geven: 'Can someone turn the fooking smoke machine off?!' en 'Turn that fookin' strobe off, mate!' En anders om de 'verloren voorwerpen'-afdeling alvast op de hoogte te brengen:'I think I just lost me earring!'


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234