null Beeld

Snabba Cash

We kunnen er zo op de tast geen echte verklaring voor geven, maar de Zweedse filmindustrie loopt als een tierelier. De drie 'Millennium'-films reizen nog steeds de wereld rond (niemand minder dan David Fincher
legt op dit moment de laatste hand aan de remake van 'Mannen die vrouwen haten'), 'Let the Right One In' wordt alom geprezen als één van de briljantste vampierenflicks van de voorbije jaren, en de naam Wallander staat intussen stevig in het collectieve geheugen gebeiteld.

Erik Stockman

Yep, de tijd dat de Zweedse filmerij uitsluitend werd vertegenwoordigd door Ingmar Bergman
, Pippi Langkous en softpornoicoon Christina Lindberg
is duidelijk voorbij! Het jongste hot item uit Zweden heet 'Snabba Cash': 't is de verfilming van de debuutroman van Jens Lapidus
, een zesendertigjarige, op Italiaanse schoenen en maatpakken kickende advocaat uit Stockholm die een boel beruchte criminelen onder z'n cliënten telt en sinds enkele jaren ook misdaadliteratuur schrijft.

'Snabba Cash' – de Hollywoodremake en twee sequels zijn al onderweg - zet zich in het kielzog van drie mannen die ieder op hun manier betrokken raken bij een drugsdeal: de Zuid-Amerikaan Jorge leeft ondergedoken voor de flikken en de Joegoslavische maffia; de Servische huurmoordenaar Mrado zoekt wanhopig naar een uitweg uit het milieu; en de briljante economiestudent JW, de intrigerende hoofdfiguur, zoekt naar een snelle manier om aan poen te raken.

Op zich valt de plot bezwaarlijk origineel te noemen, maar regisseur Daniél Espinosa
, een woeste jonge leeuw die naar eigen zeggen meer werd beïnvloed door 'La haine' van Mathieu Kassovitz
dan door de psychologische drama's van Bergman, giet het vrij voorspelbare verhaaltje in een energiek pulserende beeldenstroom en injecteert het geheel met een zinderende rauwheid die doet denken aan de beste Dogma-films.

Ook opmerkelijk is dat 'Snabba Cash', net als de 'Millennium'-trilogie, keihard inhakt op het dunne vernislaagje van de Zweedse Ikea-samenleving. Bomaanslagen, bendeoorlogen, koelbloedige afrekeningen: als we Jens Lapidus mogen geloven lijkt Stockholm wel het nieuwe Bogota. De Zweden zijn hun onschuld kwijt, maar ze maken wel verdomd goeie films.

Bekijk de trailer

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234