null Beeld

Soul Power

Sorry, Herman, maar voor het beste zomerfestival van 2009 moeten we voor één keer niet op de weide maar in de bioscoopzaal zijn. De rockumentary 'Soul Power' is een bruisende registratie van één van de meest mythische gigs ever: het driedaagse, door Hugh Masekela en Stewart Levine (bij dezen: dank u) op poten gezette Zaïre '74-concert in Kinshasa. Dat concert diende niet alleen om het Afrikaanse zelfbewustzijn een boost te geven, maar ook om de al even mythische boksmatch tussen Muhammad Ali en George Foreman, drie weken later, te helpen financieren.

Erik Stockman

Over die legendarische bokskamp, die de geschiedenis inging als The Rumble in the Jungle, verscheen in 1997 al een onontbeerlijke documentaire: 'When We Were Kings'. Tijdens de montage van 'When We Were Kings' belandden echter úren beeldmateriaal onherroepelijk op de montagevloer; zo werd het Zaïre '74-concert - 'de Afrikaanse Woodstock' - bijna helemaal weggeknipt. Zonde, oordeelde 'When We Were Kings'-monteur Jeffrey Levy-Hinte, en met de hulp van D.A. Pennebaker en Albert Maysles begon hij de naar beneden gedwarrelde stukjes film zorgvuldig opnieuw aan mekaar te plakken. Het resultaat is een wonderlijke trip naar een niet eens zó ver verleden, waarbij we dankzij de naar high definition getransfereerde 16 mm-beelden heel even mogen proeven van de elektriserende sfeer van toen, alsof je een magische tijdcapsule opent.

Al tijdens de vliegtuigreis naar Kinshasa ontketenen de muzikanten en de enigszins beschonken organisatoren in de bloedhete cabine een opzwepend feestje: die vlucht hadden wij wel willen meemaken! En hoe heerlijk is het om Muhammad Ali - niet de bibberende parkinsonpatiënt, maar de in topvorm verkerende world's greatest fighter - op zijn eigen onnavolgbare wijze de situatie in Zaïre te horen becommentariëren: 'De vliegen zijn hier sneller dan in Amerika. Waarschijnlijk omdat ze grotere honger hebben.' En dan het concert! B.B. King piekt met 'The Thrill is Gone', Bill Withers grijpt aan met 'Hope She'll Be Happier', James Brown brengt een fenomenale versie van 'Say It Loud (I'm Black and I'm Proud)'. In de allermooiste scène dwalen de muzikanten door een bazaartje in de straten van Kinshasa. Sommigen pakken een trommel vast, primitieve snaarinstrumenten worden gewikt en gewogen, iemand pikt een fluitje op, en voor je het weet barst er onder de verrukte ogen van de toestromende Congolezen een spontane jamsessie los: gouden beelden!

De aftiteling loopt al wanneer James Brown nog één keer van zich laat horen: 'When you walk out of this movie, and walk down the streets, there's one thing you gotta keep in mind: damn right, I ám somebody'.Bless ya, mister Brown. En bless ya, Michael.

Bekijk de trailer

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234