Soulwax na de Grammy-nominatie: 'Ik heb alle andere genomineerden eens bekeken: ik heb geen idee wie die mensen zijn'

Belgen die genomineerd worden voor een Grammy Award zijn niet dik gezaaid, maar met hun remix van ‘Work It’ van de Canadese Marie Davidson maken Stephen en David Dewaele van Soulwax zondag kans om er één mee naar huis te nemen. Reden genoeg voor Humo om de spanning eens te gaan meten. ‘Er zijn deuren voor ons opengegaan, maar als we niet winnen, kunnen die even snel weer dichtgaan.’

HUMO Wat doet zo’n nominatie met jullie?

David Dewaele «We hebben prijzen nooit echt belangrijk gevonden, maar toen we het nieuws hoorden, was onze eerste reactie toch: ‘Ha, tof!’ Zo’n Grammy-nominatie zet behoorlijk wat in beweging: we voelen veel enthousiasme over ons vanuit de Amerikaanse muziekindustrie, iets wat we zelf niet zo goed snappen.

»Vóór onze nominatie hielden we ons eigenlijk totaal niet bezig met de Grammy’s, maar nu vinden we het overduidelijk de belangrijkste muziekprijzen, voor mensen met de allerbeste muzieksmaak (lacht).»

HUMO Het opent dus deuren.

Dewaele «Ja, maar die kunnen natuurlijk even snel weer dichtgaan als we naast dat beeldje grijpen. Van die vluchtigheid zijn we ons zeer bewust.»

HUMO ‘Work It’ is een dansnummer over een vrouw die zich te pletter werkt om de eindjes aan elkaar te knopen. Weet je of het autobiografisch is?

Dewaele «Dat zou je aan Marie moeten vragen. De reden waarom Stephen en ik die song wilden remixen, is in ieder geval dat het ons een autobiografisch nummer léék. We hebben Marie zelf gevraagd of we het wel mochten mixen. Maar typisch voor ons is dat we dat daarna weer compleet vergeten waren, tot Marie ons negen maanden later vroeg of we het nog zagen zitten. We hebben die remix toen rap-rap-rap gemaakt. Soms kosten dingen veel tijd, stress en energie, maar dit zat meteen goed: in een paar dagen tijd was het gefikst.

»We voelden ook meteen dat het kon aanslaan. Ik probeer woorden als ‘hip’ en ‘trendy’ hardnekkig te vermijden, maar Marie Davidson is die dingen natuurlijk wel. Onze remix heeft haar publiek nog verbreed. Niet dat het een pophit is geworden, maar het nummer sloeg zowel aan bij het alternatieve publiek als bij dj’s. Afgelopen zomer was het zelfs één van de meest geshazamde nummers op Ibiza.»

HUMO De remix heeft het typische 2ManyDJs- of Soulwax-geluid. Zijn jullie zich bewust van die eigen sound?

Dewaele «Soms zijn we heel trots dat we eens ‘iets anders’ hebben gemaakt, en dan krijgen we van mensen te horen: ‘Ik hoorde diréct dat jullie het waren!’ (lacht) Het antwoord op je vraag is dus ‘neen’.»

HUMO Jullie eigen Deewee-label bestaat intussen een paar jaar. Aangesloten artiesten mogen enkel dingen uitbrengen die in de Deewee-studio werden geschreven en opgenomen. Heeft die werkwijze al voor – positieve of negatieve – verrassingen gezorgd?

Dewaele (denkt na) «Ik kan in ieder geval niks negatiefs bedenken. Misschien is onze work-life balance er niet op verbeterd. Vroeger waren we in Londen om te werken en in Gent om nog eens thuis te zijn. Maar als we tegenwoordig in Gent zijn, dan is dat enkel nog om te werken – dag en nacht. Maar verder niets dan goeds, hoor. We werken graag, hè.»

HUMO Hoe streng zien jullie erop toe dat alles in de studio geschreven wordt?

Dewaele «Wij zijn geen nazi’s, hè. Maar het is niet zo dat mensen volledig afgewerkte nummers insturen en dat wij dan zeggen: ‘Kom maar af.’ Ik weet niet welke ideeën iemand al heeft als hij hier binnenstapt, maar als een artiest hier tien songs speelt, kiezen wij er vier uit om aan verder te werken. Het is echt belangrijk om zoveel mogelijk samen te ontwikkelen.»

HUMO Eén van de strafste tracks die recent uit de Deewee-studio’s kwamen, is ‘Paténipat’ van Charlotte Adigéry. De song haalde ‘The Confidential Show’, Iggy Pops wekelijkse radioprogramma op BBC 6. Wisten jullie meteen dat jullie goud in handen hadden met Charlotte?

Dewaele «Je kunt natuurlijk nooit voorzien dat iemand met wie je werkt gedraaid zal worden door Iggy Pop (lacht). Maar al toen we met Charlotte in de studio zaten voor de soundtrack van de film ‘Belgica’ (uit 2016, red.), voelden we: hier zit meer in.

»‘Paténipat’ is trouwens een voorbeeld van een nummer dat voor de volle 100 procent bij ons gemaakt is. Er waren vier nummers van haar ep klaar toen Stephen zei: ‘Wat we nog missen, is iets superelektronisch.’ Omdat op Charlottes vorige ep ook al een nummer in het Creools stond, leek het ons tof om die lijn door te trekken. Twee dagen later was de song klaar.

»We zijn trouwens nu aan de plaat van Charlotte aan het werken. Zodra dit gesprek erop zit, trek ik weer de studio in.»

HUMO Brengt 2020 ons ook een Soulwax-release?

Dewaele «Er komt zeker iets, maar wát is nog niet duidelijk.»

HUMO Wat denk je dat het nieuwe decennium ons zal brengen op muzikaal gebied?

Dewaele «Ik heb mezelf die vraag ook al gesteld, maar ik moet het antwoord schuldig blijven. Ik heb geen enkel idee wat het wordt. Maar het feit dat we het ons allebei afvragen, betekent dat wij nog denken zoals vroeger: misschien is een nieuw decennium in de muziek helemaal niet meer zo relevant als vroeger.»

HUMO Omdat alles veel sneller gaat? Duren stijlperiodes tegenwoordig eerder een jaar, of zelfs maar enkele maanden, in plaats van een decennium?

Dewaele «Het gaat sneller, maar dat is niet alles… De impact die muziek gehad heeft op mensen van onze generatie, en bij uitbreiding op de generatie vóór ons, zie ik verkleinen. Via ons label werken we met veel artiesten tussen de 18 en de 30 en bereiken we veel jonge mensen, dus ik merk het voortdurend: muziek betekent iets anders voor de nieuwe generatie dan voor ons. Het internet heeft de manier waarop we met elkaar omgaan veranderd, maar ook die waarop we met muziek omgaan. Dat betekent niet dat er geen goede muziek meer wordt gemaakt of dat de omgang ermee beter of slechter is dan vroeger; het is gewoon anders.»

HUMO Terug naar de Grammy Awards: hoe sleep je zo’n nominatie eigenlijk in de wacht?

Dewaele «Geen idee. Ik vermoed dat de platenfirma van Marie Davidson (Ninja Tune, red.) daar voor iets tussen zit, want ik heb nog nummers van hen tussen de nominaties zien staan. Ik heb alle andere genomineerden trouwens eens bekeken: ik heb geen idee wie die mensen zijn.»

HUMO Lizzo, die acht keer is genomineerd, of Billie Eilish ken je toch wel?

Dewaele (droog) «Ah ja, nu je ’t zegt… Nee, de popnamen ken ik wel, maar al die country- en westernnamen zeggen me niks. Er zijn dan ook duizend categorieën of zo!

»En om je volgende vraag al te beantwoorden: ik weet echt niet of we kans maken om die Grammy ook daadwerkelijk te winnen.»

HUMO Mijn volgende vraag is eigenlijk: gaan jullie naar de ceremonie in Los Angeles?

Dewaele «We hebben besloten om te gaan, ja, en om Marie mee te nemen als onze gast. De bedoeling is om die avond een feestje te bouwen met als thema ‘winning is for losers’. Ik ga er dus van uit dat we niet zullen winnen.

»Eigenlijk zijn we tijdens de Grammy’s op tournee in Australië, maar we hebben ontdekt dat we dankzij het tijdsverschil een onderbreking kunnen inlassen, zodat we die zondag in L.A. kunnen zijn en dezelfde dag nog terug in Australië raken.»

HUMO Is een tournee door Australië wel verstandig, gezien de situatie daar?

Dewaele «Die vraag hebben we ons een uur geleden ook gesteld. Door de bosbranden kan het dat de hele tournee last minute toch nog geannuleerd wordt. We zullen zien.»

HUMO Later dit jaar gaan jullie samen met James Murphy van LCD Soundsystem weer de hort op met het Despacio Soundsystem. Hebben jullie sinds de monsterhit ‘Despacito’ geen last van Babylonische spraakverwarringen?

Dewaele «De échte grap is dat we een paar jaar geleden plannen hadden voor een eigen club in Londen waar het Despacio-soundsysteem permanent opgesteld zou staan. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan, maar de naam die we hadden bedacht voor die club was Despacito, het verkleinwoord van Despacio. Maar goed dat die club er nooit is gekomen: we zouden veel verdwaalde latinfans hebben moeten teleurstellen (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234