Special: Hugo Matthysen verwelkomt de Sint

Ach, die ellendige herfst! De bomen verliezen hun bladeren, en talloze ouders hun zelfrespect. Zonder schaamte wentelen zij zich in hun jaarlijkse najaarsdepressie. Vaders die nog geloven in de Vlaamse identiteit gieten zich vol met streekbieren, de anderen doen dat met goedkope wijn.

De volgende dag discussiëren ze met collega’s over welke methode het minste koppijn oplevert. Moeders vreten zich lusteloos vol, en maken zichzelf wijs dat ze in januari zullen gaan sporten en diëten. Futloos hangen ze voor de buis, half lazarus, en zelfs in die toestand weten de ze de samenleving nog grote schade toe te brengen.

Ja, genadeloos zappen zij de reclame weg, terwijl ze goed genoeg weten hoeveel hardwerkende mensen, die elke dag weer het beste van zichzelf geven, ze daar verdriet mee doen! Die kaakslag is voor deze laatsten dan weer een aanleiding om zich eveneens op drank en caloriebommen te storten. En zo gaat onze mooie samenleving, waarvoor zovele generaties het beste van zichzelf hebben gegeven, naar de verdoemenis.

Maar ziet! In het diepste dal van de maatschappelijke ontreddering flonkert een lichtje. Het flonkert in de ogen van een kind, want Sinterklaas is op komst. Met hun laatste restje zelfrespect grijpen de ouders zich vast aan de hoop die uit de kinderogen spreekt.

Ja, er is nog een mooie toekomst mogelijk! 'Ik ga mijn streekbier inruilen voor pils, want dat kan minder kwaad!' roept vader in een vlaag van optimisme. 'Ik giet voortaan cola light in mijn bacardi!' lacht moeder. Zij grijpen elkaar bij de handen en maken een rondedansje rond de tafel. En zo is onze Vlaamse beschaving alweer gered van de ondergang.

U zal het met mij eens zijn: als Sinterklaas niet bestond, dan hadden ze hem moeten uitvinden. Dat is de kerngedachte van antropoloog Arno Vuylaert, die een studie schreef over het belang van Sinterklaas.

HUMO Waarom is Sinterklaas belangrijk?

Arno Vuylaert «Sinterklaas geeft ons een aantal belangrijke signalen, zeker in deze tijden. Nu Spanje het nieuwe Griekenland wordt, is het goed te beseffen dat er al eeuwenlang een man uit dat zwaar getroffen land jaarlijks op bezoek komt. En waarom? Om onze kinderen cadeautjes te geven.

»In de staatshuishoudkunde noemt men zoiets een economische impuls. De heilige man vraagt daar niets voor terug, tenzij misschien dat de kinderen zich een klein beetje zouden gedragen. Ik besef dat ze het in Genk niet graag zullen horen, maar als de productie van de Mondeo naar Valencia verhuist, is dat slechts een kleine compensatie voor wat Spanje al eeuwenlang voor ons doet.»

HUMO U weegt de verhuizing van een complete fabriek af tegen wat speelgoed en marsepein. Is dat er niet wat over?

Vuylaert «Dat is er totaal over! Het is een schande dat mensen zoiets durven te zeggen. Maar iedereen moet mee met zijn tijd, ook ik. Je haalt de media tegenwoordig alleen nog maar met ongenuanceerde uitspraken. Daar heb ik mij bij neer te leggen. Of moet ik misschien mijn inzichten beperken tot een blog die niemand leest? Nee toch!

»En u mag gerust weten dat ik er kapot van ben dat ik zulke onzin moet verkondigen. Elke avond verlies ik mij in streekbieren, omdat ik een slecht zelfbeeld heb, en omdat de Vlaamse identiteit voor mij geen hol begrip is. Mijn vrouw begint daar dan geheid over te kankeren. Ja, op die manier wordt je zelfbeeld nog slechter. En zo gaat het van kwaad naar erger.»

HUMO Zou u niet beter professionele hulp zoeken?

Vuylaert «Om mijn zelfbeeld wat op te krikken? Ik zal me eens haasten! Ik hoor het mijn vrouw al zeggen: 'Arno, nu ben je al zo diep gevallen dat je naar een therapeut moet. Dat komt ervan, maar ja, meneer wou niet luisteren naar zijn bezorgde vrouw, als die hem vroeg om die streekbieren wat beter te doseren!' Nee, zo geraken we van de regen in de drop.»

HUMO Over drop gesproken: waarom geeft de Sint de kinderen zoveel snoep? Dat is toch ongezond?

Vuylaert «Het schenken van snoep is helemaal niet ongezond. Integendeel: hoe meer snoep je weggeeft, hoe minder je er zelf kan opvreten!»

HUMO Maar die kinderen eten die snoep toch op?

Vuylaert «Waarschijnlijk wel. Maar heeft de Sint dat ooit zo bedoeld? Misschien dient die snoep gewoon om mee te spelen. Een chocoladen ventje is toch net zo goed een pop als een Barbie? Je kan met koekjes toch ook leuke dingen bouwen, net als met Lego? Je kan figuurtjes kneden uit marsepein, is dat niet creatief?

» En dat willen we toch allemaal: creatieve kinderen, kinderen waar we trots op kunnen zijn? Maar ja, de realiteit is en blijft dat die kleintjes zich een ongeluk vreten aan die snoep. En dan zie je als ouder, terwijl je naar de bolle wangetjes van je nakomelingen kijkt, je toekomstdromen aan diggelen vallen. En wat doe je dan...?»

HUMO Je grijpt naar de fles?

Vuylaert «Op zwakke momenten doe ik dat weleens. Maar het heeft ook zijn voordelen hoor! Dacht je misschien dat ik ooit in nuchtere toestand op die theorie van 'snoep dient om mee te spelen' was gekomen? Natuurlijk niet. Ik zal ook niet beweren dat deze opvattingen verdedigbaar zijn, maar als je wat weerklank wil oogsten, moet je met gedurfde opvattingen naar buiten komen. Zo is het helaas. En dat hebben we allemaal te danken aan Sinterklaas. Daarom zeg ik: afschaffen, dat gedoe!»

HUMO Nu kan ik even niet volgen.

Vuylaert «Ik ook niet, maar dat komt nog wel. Ik moet het gesprek hier jammer genoeg afronden, want ik moet nog even langs de Colruyt om streekbieren in te slaan. Maar over een paar dagen zal ik mijn eigen inzichten misschien wel begrijpen. Dat hoop ik tenminste. En als dat niet zo is, dan stuur ik wel wat boze reacties de wereld in, waarin ik tekeer ga tegen de flauwekul die op deze bladzijden werd verkondigd!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234