null Beeld

Special: Match of the Day at 50

‘Puur vakmanschap!’ ‘Een klinkende overwinning!’ ‘Glansrijke prestatie!’ Normaal gesproken gaan dit soort lovende woorden altijd richting de spelers en ploegen van de Engelse Premier League, maar vanavond en het komend weekend staan de sportcommentatoren en presentatoren zélf in het zonnetje.

Het prestigieuze BBC-sportinstituut ‘Match of the Day’ mag namelijk vijftig kaarsjes uitblazen. Dat gebeurt vanavond onder andere met de uitgebreide nabeschouwing ‘Match of the Day at 50’. Humo bracht alvast de bal aan het rollen met een telefoontje naar Philip Bernie, Chef Sport bij de BBC.

HUMO Gefeliciteerd! Waarom denkt u dat ‘Match of the Day’ al zo lang meedraait?

Philip Bernie «Omdat het een vrij eenvoudige programmaformule is: binnen het tijdsbestek van elke uitzending schotelen we de kijker alle wedstrijden van die dag voor in makkelijk te verteren, hapklare brokken. Toen wij daarmee begonnen, was dat een compleet nieuw fenomeen. En hoewel je vandaag de dag op talloze zenders hele sportwedstrijden live kan bekijken, weet het Britse publiek ons toch altijd te vinden.»

HUMO ‘Match of the Day’ neemt een bijzonder plekje in in de harten van de Britten. Waardoor komt dat?

Bernie «Een zekere vertrouwdheid, denk ik. Er is geen enkel ander sportprogramma op de Britse televisie dat al zo lang meedraait. Het wordt bovendien, op een enkele uitzondering na, al bijna vijftig jaar op min of meer hetzelfde tijdstip uitgezonden: zaterdag- en zondagavond rond de klok van tien uur, half elf.

»Al met al is het een combinatie van vertrouwdheid, herkenbaarheid en kwaliteit: de Premier League is een doolhof, maar wij hebben ijzersterke gidsen. Met name Gary Lineker is natuurlijk een buitengewoon presentatietalent, met ook nog eens een bijzondere staat van dienst als voetballer.»

HUMO Toch waren zowel de Britse televisiebazen als de sportwereld aanvankelijk helemaal niet zo overtuigd. ‘Match of the Day’ werd zelfs weggestopt op BBC 2, het zogenaamde minority interest-kanaal!

Bernie «Klopt. Ik ben zelf nog nét niet oud genoeg om me dat allemaal te herinneren (lacht), maar volgens wat ik er over heb gehoord en gelezen, verliep de opmars vrij langzaam. Helemaal in het begin waren de clubs bezorgd dat de mensen zouden wegblijven uit de stadions. Zelfs van de hoogtepunten vreesden ze concurrentie. Ook binnen de televisie-industrie zelf was men in het begin nogal huiverig, vandaar dat de eerste uitzendingen op BBC 2 te zien waren. (De allereerste ‘MOTD’-wedstrijd was overigens Liverpool – Arsenal, op 22 ­augustus 1964. Liverpool won met 3-2, red.) Maar nadat Engeland in 1966 de Wereldbeker won, nam de belangstelling toe en verhuisde ‘Match of the Day’ algauw naar BBC 1. Intussen trekken we gemiddeld zes miljoen kijkers per weekend.»

HUMO ‘MOTD’ is een sterk opiniërend voetbalmagazine. Hoe gaan de voetballers en managers daarmee om?

Bernie «Ze weten wat ze kunnen verwachten, en ze hebben er ook geen moeite mee. Onze commentatoren nemen geen blad voor de mond, maar ze weten dan ook waarover ze praten.

»Soms, in het heetst van de strijd, raakt iemand weleens van streek door wat er gezegd wordt, maar dat hoort er nu eenmaal bij. We nemen ook vaak de tijd om meningen naast elkaar te leggen en waar nodig de plooien glad te strijken. Ik moedig mijn mensen altijd aan om direct en eerlijk te zijn, zonder overdreven negatief te doen. Uiteindelijk zijn het gewoon mensen die hun mening geven. En het levert altijd spannende televisie op.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234