null Beeld

Special: Robin Gibb - Me And My Songs, A Tribute

Robin Gibb is dood, en dus worden volgende week in televisieland uitgebreid The Bee Gees herdacht, ook al loopt er eentje nog levend en wel over de aardse velden: Barry, de leeuw, met z’n vijfenzestig tevens de oudste der broeders Gibb.

De jongste, Andy, geen Bee Gee maar vooral in Amerika succesvol solo, stierf het eerst: een hartaanval werd hem in maart 1988 op zijn dertigste fataal, net toen hij op het punt stond om in The Bee Gees te stappen.

Op 12 januari 2003 overleed onverwacht op drieënvijftigjarige leeftijd ook Maurice. Zijn tweelingbroer Robin volgde twee weken geleden, op zondag 20 mei, na een ongelijk gevecht met leverkanker.

Waarmee achter The Bee Gees, die sinds de dood van Maurice enkel nog een occasioneel liefdadigheidsoptreden gaven, welhaast een definitief punt kan worden gezet.

The Bee Gees stonden, net als de meeste brother bands, vanaf dag één onder hoogspanning, maar pas tijdens de opnames van ‘Odessa’ (1969) verschenen de eerste serieuze kinken in de kabel. Dat de werktitel

‘Masterpeace’ nogal ongelukkig gekozen was, werd snel duidelijk. ‘Het moest een rock-opera worden,’ aldus Robin, ‘maar we trokken de studio in zonder voorafgaand, laat staan welomlijnd idee. Wie het dominantst uit de hoek kwam, kreeg zijn zin.’

Dat heet: om problemen vragen. ‘Odessa’ werd een succes (‘Whisper Whisper’ moet één van de beste songs aller tijden zijn over een drugdealer), maar Robin stapte uit de groep en begon een solocarrière. Ook de rest waagde zich in de loop der jaren aan eenzame stappen, maar telkens zouden The Bee Gees weer samenkomen.

Over de soundtrack van ‘Saturday Night Fever’ (1977) is alles gezegd en geschreven, en veertig miljoen verkochte exemplaren can’t be wrong. In Amerika had destijds één gezin op zeven ‘Saturday Night Fever’ in huis, en dat zullen er naar wij aannemen heden nog een pak meer zijn. Onze platenkast: check. Die van de buren, met de verrekijker: check (helemaal links, tussen ‘Aloha from Hawaii’ en ‘Het Beste van Corry en De Rekels’).

Met het monstersucces werden The Bee Gees in één klap ook het favoriete en makkelijke doelwit van de ernstigere muziekrecensenten: ‘Dat borsthaar! Dat Colgate-gebit! Die platte commercie!’. ‘Die songs!’ zagen zij over het hoofd.

De Gibbs lieten het niet aan hun hart komen, stapten in een talkshow met Clive Anderson gezamenlijk op toen ze de flauwe grappen van hun gastheer beu waren, maar gingen om de pijlen van venijn te ontlopen toch even songs voor anderen schrijven.

Onze favorieten op een rijtje: ‘Islands in the Stream’ van Kenny Rogers en Dolly Parton, ‘Chain Reaction’ van Diana Ross, ‘Woman in Love’ van Barbara Streisand, en, met voorsprong onze dierbaarste (en die van de buren): ‘Heartbreaker’ van Dionne Warwick uit ’82.

De soundtrack van ‘Stayin’ Alive’ (check, double check) was de enige raison d’être van de gelijknamige sequel van ‘Saturday Night Fever’. Over de titelsong zei Barry Gibb: ‘Je weet nooit of iets een hit wordt, behalve bij ‘Stayin’ Alive’. Toen we het voor het eerst aan George Martin (de legendarische Beatles-producer) lieten horen, zette die twee stappen achteruit en zei: ‘Mijn God, zoiets heb ik nog nooit gehoord.’’

Het laatste woord is aan de recentst gegane: ‘We zijn nooit bang geweest om nieuwe dingen te proberen. Het enige waar we ooit bang voor zijn geweest, was het kwijtraken van een goed idee.’

Gevraagd naar wat hij zou willen dat er op zijn begrafenis zou worden gedraaid, antwoordde Robin Gibb: ‘‘How Deep Is Your Love’ van The Bee Gees en een streepje Mozart. Check.

Bekijk: 'How Deep Is Your Love':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234