Spel: Beat Da Bompaz

Krakende kunstheupen, geknars van valse tanden en veel gemopper over het spit: de komende weken betaalt uw dure surroundsysteem zichzelf gewoon terug. Al wat u daarvoor hoeft te doen: op VTM afstemmen, alwaar vanaf vanavond ‘Beat da Bompaz’ op antenne gaat – blijkbaar klust Snoop Dogg bij als programmadirecteur aan de Medialaan.

De premisse: een bitse generatiestrijd tussen jonge BV’s en ouden van dagen met een bepaalde specialiteit. Zo doen snotneuzen Eline De Munck, Kobe Van Herwegen en Joyce Beullens vanavond hun stinkende best om niet gedubbeld te worden door de 67-jarige Yvette Fontaine: in 1969 werd ze Belgisch kampioene autoracen, en de eerste vrouw ter wereld die een kampioenschap voor mannen won.

Yvette Fontaine «Als kind woonde ik maar een paar meter van waar later het circuit van Zolder zou komen, en toen in 1963 de eerste races gereden werden, droomde ik er al van hoe fantastisch het moest zijn om op zo’n circuit te rijden. We hadden thuis enkele hectare grond, en daar leerde ik vanaf mijn veertiende rijden. Op mijn achttiende verjaardag reed ik voor het eerst op de weg – naar zee, dat weet ik nog goed.»

HUMO U hebt uzelf leren rijden?

Fontaine «Ja, je moet weten dat er in die tijd nog geen rijbewijs bestond, en rijscholen waren toen ook dun gezaaid. Ik geloof trouwens rotsvast dat je het autorijden in je hebt of niet, de leeftijd heeft daar niets mee te maken. Als iemand niet kan rijden, kan hij niet rijden. Punt.»

HUMO Weinig milieus zijn zo oermannelijk als het racen. Hoe was het om daar als vrouw in mee te draaien?

Fontaine «Niet makkelijk, dat kan ik je wel verzekeren. De meesten dachten ook dat het een bevlieging was: ‘Ach, laat ze een paar koersen meerijden en ze zal er snel weer mee stoppen.’ Maar ik heb het toch maar mooi dertien jaar volgehouden.

»Ik ben mijn carrière indertijd begonnen met rally’s, maar daar bleef ik op m’n honger zitten. Geef mij maar het echte racen, waarin je je tegenstander naast je in de ogen kan kijken. Dat vechten tegen elkaar, dat geeft zo’n... Allee, hoe noem je dat?»

HUMO Een kick?

Fontaine «Ja, zoiets.»

HUMO Hebt u veel zure reacties gekregen van mannen die net geklopt waren door een vrouw?

Fontaine «Dat viel nog mee. Alhoewel, ik heb onlangs beeldmateriaal uit die tijd laten digitaliseren, en toen ik alles nog eens bekeek, zag ik bij de prijsuitreiking van een race dat de man die toen tweede geëindigd was, Jean-Pierre Gaban, toch een érg bedenkelijk gezicht trok (lacht smakelijk).»

HUMO Kende u de BV’s waartegen u moest racen in ‘Beat da Bompaz’?

Fontaine «Nee, geen enkele. Ze waren ook vrij jong, maar zelfs van de oudere BV’s kende ik niemand. Het waren wel allemaal erg aangename mensen, hoor.»

HUMO Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat voor auto hebt u zelf op de oprit staan?

Fontaine «Ik heb een Toyota iQ, zo’n kleine wagen. Daar ben ik heel tevreden over. Het voelt een beetje als met een gocart rijden, en hij kost ook niet te veel, wat goed uitkomt als je van je pensioen moet leven. En qua power... Tja, tegenwoordig mag je toch nergens meer snel rijden, dus maakt dat niet zoveel meer uit, hè. Dat was vroeger wel anders. Ik heb begin jaren 70 nog een Ford Capri RS gehad. Geweldige wagen, je haalde er vlot 200 kilometer per uur mee op de autosnelweg. Fantástisch. Maar ja, dat mag je nu dus niet meer.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234