null Beeld

Spotify: een kosten-batenanalyse

Vorige maand ging het Zweedse streamingplatform Spotify (in Humo 3673 deden we er begin dit jaar al een boekje over open) eindelijk ook in België van start: voor nauwelijks vijf euro per maand kunt u er tot dertien miljoen songs mee via uw computer beluisteren; wie liever met z'n smartphone luistert, betaalt het dubbele.

Respectievelijk anderhalve en drie eurocent per dag: peanuts toch? En als u geen graten ziet in reclame, is het gebruik van de muziekdienst zelfs helemaal gratis. Spotify is trouwens niet de enige streamer op onze markt: zopas gooide ook het Franse Deezer zich in de strijd, en het is slechts een kwestie van tijd eer ook concurrenten als Tunify en Music Unlimited naar de hand van de Belgische muziekfan zullen dingen.

Enkele quotes

Allemaal goed nieuws voor de muziekliefhebber, maar is het dat ook voor de artiesten van wie de noeste arbeid naar uw computer of smartphone wordt gestuurd? Sommigen (Adele en Coldplay, om geen namen te noemen) weigerden hun laatste plaat in het aanbod van Spotify te laten opnemen omdat ze vreesden dat de verkoop eronder zou lijden. En niet alleen de grote jongens zijn bang: enkele weken geleden trok de Britse elektronicadistributeur ST Holdings het gros van zijn labels terug uit de grote streamingdiensten. Uit een afrekening bleek dat ze voor 750.000 gestreamde songs amper 3.000 euro uitbetaald kregen. Bovendien hadden ze, zo beweerden ze, hun verkoop met 14 procent zien achteruitgaan.

Spotify en consorten lijken dus alweer voor een aardverschuiving te zorgen in het muzieklandschap, dat nog altijd niet hersteld is van de schokken die Napster en iTunes eerder al veroorzaakten. Charles Caldas van Merlin, een Engelse vzw die de rechten vertegenwoordigt van 's werelds grootste onafhankelijke muzieklabels (onder anderen PIAS, Rough Trade, Warp, XL Recordings, Beggars Banquet en Sub Pop), heeft er ondanks alles een goed oog in.

Charles Caldas «Overal waar die streamingdiensten van start gaan, wordt er zenuwachtig op gereageerd. Begrijpelijk, want het is een compleet nieuwe manier van muziek aanbieden, en de betrokken partijen moeten dus op korte tijd de knepen van een nieuw vak leren: hoe ze moeten onderhandelen over rechten, hoe ze die nieuwe media kunnen gebruiken om hun muziek aan de man te brengen. Maar angst is een slechte raadgever, en kennis is macht (lacht).

[...]

HUMO Artiesten en labels vrezen nochtans dat streams hun verkoop evenzeer zullen doen kelderen. Waarom nog muziek kopen als je ze toch altijd en overal kunt beluisteren?

Caldas «Dat streaming andere vormen van muziekconsumptie de pas zou afsnijden, is een groot misverstand. In België is het nog koffiedik kijken omdat Spotify nog maar net van start is gegaan, maar in landen waar streamingdiensten al langer voet aan wal hebben - Zweden, Noorwegen, Engeland - opereren ze broederlijk naast andere distributiekanalen als iTunes, eMusic en 24/7. Uiteraard zullen er wel gebruikers zijn die een paar cd's per jaar minder kopen of eens wat minder vaak langs iTunes passeren, maar Spotify is géén killer die de andere verkoopskanalen zal nekken.»

[...]

'Je mag de kleine bedragen die Spotify uitkeert voor het streamen van nummers niet vergelijken met wat je zou krijgen uit de verkoop,' zo nuanceert ook Christoffel Cocquyt van Gentlemanagement, dat onder meer Gabriel Rios, Selah Sue en Triggerfinger vertegenwoordigt.

Christoffel Cocquyt «Ik vergelijk het geld dat mijn artiesten voor die streams vangen liever met wat ze krijgen als hun nummer op de radio wordt gedraaid. En het zal je misschien verbazen, maar het bedrag van Spotify ligt hoger. Een piepklein beetje hoger, maar toch...

»Maar om het eens níét over geld te hebben: als distributiekanaal kennen platformen als Spotify hun gelijke niet. Vroeger mocht je al blij zijn als je die fantastische plaat van jouw artiest over de Benelux verdeeld kreeg, van wat er buiten die grenzen lag mocht je al helemaal niet dromen. Nu wordt diezelfde muziek - helemaal legaal - aangeboden in een veelvoud aan landen. Het is de laatste vijf jaar dus véél makkelijker geworden om nieuwe markten aan te boren: je bereik wordt groter, en daardoor kan je bijvoorbeeld meer optredens binnenhalen.

»Als artiesten zelf playlists aanmaken met hun eigen favorieten, kunnen hun fans ook ontdekken wie hen zoal heeft beïnvloed. Om nog maar te zwijgen van die geweldige share-functie, waarbij je met je vrienden op Facebook kunt delen welke muziek je beluistert. Mij doet dat denken aan mijn eigen schooltijd, toen we op de speelplaats cassettes uitwisselden en over onze favoriete muziek kletsten. Allemaal fantastisch, toch?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234