Spotlight

Bimbam, de klokken!

Helemaal in het begin van dit toppertje zit een flashback naar een ijskoude nacht in Boston in de jaren 70: een priester zit in het politiebureau achter de tralies, in de verhoorkamer zit een trillend kind. ‘Je zult het zien,’ horen we de ene flik tegen de andere zeggen, ‘straks wandelt de advocaat van de kardinaal hier binnen en moeten we hem laten gaan.’ En inderdaad: even later stapt de zwartrok als een vrij man in een klaarstaande auto. De doofpot gaat dicht, het kind rest een leven vol trauma’s. ‘Spotlight’ vertelt het verhaal van de vier journalisten van The Boston Globe die anno 2001 de doofpotten eindelijk openwrikten en achter de kardinaal aangingen die het seksueel misbruik binnen zijn kerkprovincie jarenlang had verzwegen. Wat u te zien krijgt, behoort tot het genre van de procedurefilm: met een meticuleus oog voor detail, zonder al te veel tijd te verliezen aan allerhande subplotjes of kleffe zijsprongetjes, reconstrueert regisseur Tom McCarthy hoe de journalisten van The Globe hun onderzoek voerden. Twee uur lang zit je te kijken naar verslaggevers die het in hemdsmouwen hebben over ‘solide bronnen’ en ‘diepe anonimiteit’; naar jassen die in de vlucht van stoelruggen worden geplukt omdat er ergens in de stad weer met een slachtoffer of een advocaat moet worden gesproken; naar balpennen die razendsnel op blocnotes krassen; naar mannen die in oude archiefkasten staan te rommelen. En toch flitst de tijd voorbij en zit je constant met een wild bonzend hart en een verhoogd adrenalinepeil op het puntje van je stoel: straf.

Dat ‘Spotlight’ zo’n heerlijk entertainende brok cinema is geworden, lijkt ons vooral de verdienste van de acteurs: net zoals de échte Globe-journalisten zich anno 2001 in een stomend momentum bevonden, zo voel je hoe Michael Keaton, Mark Ruffalo en Stanley Tucci op de set in een high zaten – laat Tucci het telefoonboek voorlezen en hij laat het klinken als een drama van Shakespeare. En hoewel hij slechts een bijrol heeft, waren wij persoonlijk het zwaarst onder de indruk van de fantastische Liev Schreiber in de rol van Marty Baron, de ietwat onpeilbare hoofdredacteur die stil maar ferm achter zijn onderzoeksteam staat en zoals elke goede hoofdkaas het belang van een goed geschreven tekst niet uit het oog verliest: ‘Adjectieven!’ Veel critici hebben ‘Spotlight’ terecht bestempeld als een prent met een groot maatschappelijk belang (het is verdomme goed dat die schokkende zaak nog eens naar boven wordt gehaald), en nog terechter als een schitterende ode aan de onderzoeksjournalistiek (Ah! Dat orgiastische moment wanneer de kranten van de persen rollen!), maar wat ons betreft fêteert ‘Spotlight’ bovenal het medium cinema: hoe heerlijk is het toch, altijd weer opnieuw, om elk besef van tijd en plaats te verliezen en om twee uur lang met hart en ziel op te gaan in dat grote witte doek. O, ja: helemaal op het eind krijgt u nog een overrompelend lang overzicht van alle steden waar sinds 2001 nog meer pedofilieschandalen binnen de kerk aan het licht zijn gekomen. Waaronder: Bruges, Belgium.


Lees ook het interview uit Humo met de cast en twee onderzoeksjournalisten

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234