null Beeld

Stand-upcomedian en grumpy old man Rich Hall

Volgende week vrijdag kunt u in het Antwerpse Zuiderpershuis de geweldige Rich Hall aan het werk zien. Hall is een Amerikaanse stand-upcomedian van een zekere leeftijd (60), die begin jaren 90 de oversteek waagde naar het mekka van de stand-upcomedy, Londen, alwaar hij wegens aanhoudend succes (onder meer in de panelshows ‘QI’ en ‘Have I Got News for You’) nog altijd 70 procent van zijn tijd woont – de overige 30 procent brengt hij door op zijn kleine ranch in Montana.

Wegens aanhoudend succes – onder meer in de panelshows ‘QI’ en ‘Have I Got News for You’ – woont hij daar nu nog altijd 70 procent van zijn tijd, met zijn vaste vriendin en hun twee jonge dochters. De overige 30 procent brengt hij door op zijn kleine ranch in de staat Montana (‘De enige plek ter wereld waar een flik je langs de kant van de weg zal zetten omdat hij eenzaam is’), alwaar hij af en toe z’n long rifle van de haak neemt om een prairiehond af te knallen. Our kind of guy!

Wij spraken Rich Hall vlak na de aanslagen op Charlie Hebdo: naar een boeiend gespreksonderwerp hoefden we niet lang te zoeken.

Rich Hall «Ik vind het nogal dwaas dat mensen aan het moorden slaan omdat iemand hun profeet heeft beledigd. Serieus, jij weet toch niet of die profeet beledigd is? Jíj bent degene die beledigd is, laten we eerlijk zijn. En daar kun je in het leven maar beter mee leren omgaan, want in humor moet er altijd iemand de dupe zijn. Daarbij: een grap heeft bij mijn weten nog nooit iemand gedood.»

HUMO Behalve dan de killing joke van Monty Python.

Hall (lacht) «Juist, behalve de killing joke van Monty Python.

»Weet je, als komiek probeer je eigenlijk maar één ding te doen: iets zeggen waardoor mensen moeten lachen.»

HUMO U meent het.

Hall «En wanneer moeten mensen lachen? Mensen moeten lachen als ze de blanco puzzel kunnen invullen die jij hun als komiek voorlegt. Een grap is doorgaans grappig omdat je een vitaal stukje informatie weglaat; omdat je over een mentale canyon springt. Wanneer de toeschouwers erin slagen om in hun hoofd een brug over die canyon te slaan, dan zeggen ze: ‘Hey, wacht eens even: dit is grappig!’ Meer is comedy niet, als je het mij vraagt. Als komiek moet je jezelf dus vooral niet al te au sérieux nemen, en denken dat je de wereld kunt veranderen met een paar grappen – als dát je ambitie is, kun je maar beter politicus of liefdadigheidswerker worden. De mensen zitten ook niet op een wereldverbeteraar te wachten; de mensen willen láchen. Bij mij zijn ze wat dat betreft in veilige handen.»

HUMO Als komiek hebt u ongetwijfeld al veel aan uw markante kop te danken gehad.

Hall «Heel zeker, ja. Als tiener vond ik die zielige hondenkop weleens vervelend – het gebeurde geregeld dat mensen met een bezorgde blik op me afstapten: ‘Hey buddy, voel je je wel lekker?’ Maar als komiek heb ik er inderdaad altijd profijt van gehad. Op het podium hang ik de knorrige mopperaar uit, en mijn kop helpt me bij het creëren van dat personage.»

HUMO Het is dus wel degelijk een personage?

Hall «Oh yeah. In het echt ben ik de grootste optimist ter wereld (grijnst). Maar als stand-upcomedian moet je aan het begin van je carrière nu eenmaal een bepaald personage adopteren, en bij dat personage moet je de rest van je loopbaan zien te blijven. Dat geldt voor iedere performer, als je het mij vraagt. Neem nu Mick Jagger: hoe oud is die vent, 86? Volgens mij zou hij onderhand wel liever wat anders doen dan als een parmantig haantje over het podium paraderen, maar de mensen verwachten dat nu eenmaal van hem. Misschien dat-ie eigenlijk liever de crooner zou uithangen, leunend op een barkruk, maar hij weet goed genoeg dat niemand daarop zit te wachten.

»Zo is dat ook bij mij: de mensen weten wat ze van me kunnen verwachten, en zo moet het ook zijn. Enfin, in Engeland en in Amerika weten ze wat ze van mij kunnen verwachten: daar ben ik een gevestigde naam, en komen de mensen naar mijn optredens omdat ze er op voorhand al van uitgaan dat het grappig zal worden. Wat België betreft, ligt dat toch enigszins anders. Van de mensen die een ticket voor mijn show in Antwerpen hebben gekocht, heb ik niet het flauwste idee wie ze zijn, en waarom ze dat ticket hebben aangeschaft. Ik stel me zo voor dat ze in het begin de kat uit de boom zullen kijken: ‘Oké vriend, laat nu maar eens zien dat je ons aan het lachen kunt brengen.’ Ik denk dat ik mijn best zal moeten doen om het publiek voor mij te winnen.»

HUMO ’t Is nochtans niet de eerste keer dat u in België komt optreden.

Hall «Klopt, ik heb een paar keer opgetreden in Gent. Dat was voor een tv-programma waarvan ik vernomen heb dat er hoop en al acht mensen naar gekeken hebben.»

HUMO ‘Comedy Casino’.

Hall «That’s the one. (filmpje hieronder) Zelf heb ik me altijd kostelijk geamuseerd in dat casino, maar ik herinner me dat de andere Engelssprekende acts op de affiche het zonder uitzondering háátten.»

HUMO Waarom?

Hall «Omdat het publiek niet reageerde zoals zij gehoopt hadden dat het zou reageren. Hun eigen schuld, als je het mij vraagt. Ik zal hun namen niet noemen, maar volgens mij was het probleem dat ze zich er te makkelijk vanaf probeerden te maken. Ze zegden gewoon een aantal grappen uit hun vaste repertoire op, en dat was dat. Een beetje alsof ze hompen vlees naar een tijgerkooi gooiden: ‘Hier zijn mijn grappen, nu opeten, jullie.’ Ik denk dat het publiek dat aanvoelde, dat ze daar gewoon hun set stonden op te dreunen.»

undefined

HUMO Dat zal u niet snel overkomen.

Hall «Nee, ik improviseer nogal graag tijdens optredens, en ik reageer op wat er in de zaal gebeurt. Ik denk dat het publiek dat apprecieert, omdat ze beseffen dat ik daar een risico mee neem.

»Overigens: een paar jaar na dat tv-programma ben ik nog eens teruggegaan naar Gent, voor een groot comedyfestival. Dat was lastiger, want niemand in het publiek bleek Engels te spreken. Op een gegeven moment in mijn set zei ik: ‘Ik denk niet dat jullie begrijpen wat ik doe, en ik versta op mijn beurt geen woord van wat jullie me zeggen. Ik stel voor dat we samen een liedje schrijven. Iemand een idee wat de titel moet zijn?’ Daarop riep iemand uit het publiek: ‘Antwerp sucks!’ En dus heb ik maar een liedje gecomponeerd waarin ‘Antwerp sucks!’ de hele tijd terugkwam. En aan de lachsalvo’s te horen, vonden ze dat het grappigste dat ze ooit gehoord hadden. Waarmee nog maar eens het bewijs werd geleverd dat ik nóóit mijn gitaar mag vergeten mee te nemen als ik ergens moet optreden.»

HUMO Eén vraag nog, om af te sluiten. Al zeker twintig jaar gaat het gerucht dat de makers van ‘The Simpsons’ zich op u baseerden toen ze cafébaas Moe uitdachten. Voor eens en voor altijd: klopt dat gerucht, of klopt het niet?

Hall «Het klopt. In een ver verleden heb ik nog samengewerkt met één van de schrijvers van ‘The Simpsons’, George Meyer: wij bedachten samen grappen voor het sketchprogramma ‘Not Necessarily the News’. George was degene die destijds met het idee is gekomen: Matt Groening (de geestelijke vader van ‘The Simpsons’, red.) heeft dat zélf in een interview bevestigd. Niet dat ze me ooit een deel van de poet hebben gegeven, overigens. Ik betreur dat, maar ik denk niet dat ik veel kans maak in een rechtszaal (lachje). Er rest mij weinig meer dan vereerd te zijn.»

null Beeld
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234