Steeds groter, bloederiger, waanzinniger: het nieuwe seizoen van 'Game of Thrones'

Tenzij we getuige worden van de meest bij de haren getrokken plotwending sinds ‘Dallas’, zal Kit Harington er in het zesde seizoen van ‘Game of Thrones’ niet meer bij zijn – op het einde van de vorige jaargang werd zijn personage Jon Snow voor uw ogen van een paar extra gaten voorzien. De hondspopulaire fantasyreeks – bij ons te zien op Prime Series – is dus alwéér een blikvanger armer, en dat maakt dat de marktwaarde van Maisie Williams en Isaac Hempstead-Wright weer een stukje stijgt: ze behoren tot het intussen érg selecte clubje van acteurs die er in het eerste seizoen al bij waren.

'Een bescheiden cultsuccesje, met een kleine groep trouwe aanhangers: dat was het idee'

Williams (bouwjaar: 1997) en Hempstead-Wright (1999) groeiden op de set van ‘Game of Thrones’ ook nog eens samen op: ze waren respectievelijk 12 en 10 jaar oud toen in 2010 de eerste reeks gedraaid werd. Ze vertolken de rollen van Arya en Bran Stark, zus en broer.



Maisie Williams «Op dat vlak heb ik veel gemeen met Arya: we zijn beiden al heel jong in een erg vreemde wereld terechtgekomen – zij in die van ‘Game of Thrones’ en ik in die van de showbizz, waar mensen er een sport van maken om je woorden te verdraaien. We hebben allebei een paar harde lessen moeten leren om daarmee om te kunnen gaan.»



HUMO Hoe is het om je puberteit te moeten doorploegen voor het oog van miljoenen kijkers?



Williams «Confronterend, dat is wel het minste wat je kan zeggen. Ik was 12 toen we het eerste seizoen opnamen, er zijn sindsdien heel wat weinig flatterende beelden van me geschoten die miljoenen mensen te zien gekregen hebben. Als puber zie je je hele lichaam veranderen, en dat is al moeilijk genoeg zónder dat ze je beginnende borsten inbinden omdat die te veel beginnen op te vallen. En ze zijn niet eens erg groot (lacht).»

Isaac Hempstead-Wright «Bij elk nieuw seizoen ging de hele eerste opnamedag op aan crewleden die me verwonderd kwamen vertellen hoeveel ik wel niet gegroeid was sinds de laatste keer dat ze me gezien hadden. Het had wat weg van een familiereünie – een heel vreemde familiereünie.

»Toen we de eerste aflevering maakten, had ik nog nooit gehoord van de boeken waarop de reeks gebaseerd is. En die eerste aflevering werd destijds niet echt laaiend onthaald door het publiek, dus het zag er ook niet meteen naar uit dat de reeks een gigantisch succes zou worden – laat staan een wereldwijd fenomeen. Een bescheiden cultsuccesje, met een kleine groep trouwe aanhangers: dat was mijn idee. Het is een beetje anders uitgedraaid (lacht).»

HUMO Wanneer kwam dan het besef dat het níét die kleine cultreeks zou worden?

Hempstead-Wright «Rond het derde seizoen, toen er plots erg veel naar ‘Game of Thrones’ verwezen werd in alles wat je zag of las – zelfs in andere reeksen. En het wordt alsmaar groter: toen ik na een seizoen afwezigheid weer opdaagde voor de opnames van het zesde seizoen, voelde het alsof je in een gesmeerde Hollywoodmachine stapte.»

HUMO Juist, jij bent het hele vijfde seizoen niet te zien geweest. Heeft dat jaartje vakantie ervoor gezorgd dat je het hele ‘Game of Thrones’-circus eens van buitenaf hebt kunnen bekijken?

Hempstead-Wright «Ik heb eigenlijk níét gekeken, als ik heel eerlijk ben (lacht). Ik had op voorhand nochtans gehoopt dat ik het zou kunnen beleven vanuit het oogpunt van een fan, maar dat is dus niet echt gelukt. Maar ik heb wel beseft wat voor een monster de reeks geworden is. Het blijft erg vreemd om je vrienden, met wie je op de set opgegroeid bent, plots te zien opduiken in de tabloids.

»Eigenlijk was het een opluchting toen ik te horen kreeg dat ik een heel seizoen niet te zien zou zijn. Dat zat zo: de schrijvers hadden me op voorhand laten weten dat ze me zouden opbellen met belangrijk nieuws. En als je in ‘Game of Thrones’ meespeelt, betekent dat zelden iets goeds. Toen ik uiteindelijk te horen kreeg dat ze ‘maar’ besloten hadden mijn personage een jaar lang in de ijskast te zetten, sprong ik net geen gat in de lucht. ‘Is het dát maar?’»

Williams «Zou ik ook doen. Soms wou ik dat ik de gelegenheid had om de echt schokkende plotwendingen mee te maken zoals de makers het bedoeld hebben: als lid van het publiek. Dat gevoel had ik het sterkst toen de befaamde ‘Red Wedding’-scène opgenomen werd.»

HUMO Misschien wel de gruwelijkste plotwending uit de hele reeks, waarin zowat een dozijn hoofdpersonages in één keer werd afgeslacht.

Williams «Wij wisten natuurlijk al eeuwen van tevoren dat die er zat aan te komen. Als je dan op YouTube ziet hoe mensen reageren wanneer ze die scène voor het eerst op tv zien, dan word je toch een béétje jaloers op je kijkers.»

HUMO Mochten jullie als kinderen bij die eerste seizoenen zelf wel kijken naar de notoir van bloed en bloot voorziene reeks die jullie hadden helpen maken?

Hempstead-Wright «Toen niet, nee. Men heeft me alleen een speciale gecensureerde versie laten zien.»

HUMO En heb je ondertussen al de volledige versie bekeken?

Hempstead-Wright «Jazeker (lacht).»

Williams «Mijn moeder liet me altijd kijken: als Arya moest ik zelf in veel bloederige scènes opdraven, zoveel maakte het dan niet meer uit. De naaktscènes vond ik wat lastiger. Niet dat ik preuts ben, maar ze zijn niet bepaald prettig om te zien als je ouders naast je zitten mee te kijken (lacht).»

HUMO Arya is één van die zeldzame vrouwelijke tv-personages die ook sterk mogen zijn.

Williams «Dat klopt, maar ze is zo gegroeid. Ze wordt vaak jongensachtig genoemd daardoor, maar zo zie ik haar niet. Voor mij is ze een gewoon meisje, maar het is nu eenmaal ongewoon om gewone meisjes als haar op het scherm te zien. Doorgaans speel je als meisje het lieve prinsesje, of je speelt de seut die de stoere jongens verlinkt bij de schoolmeester. Er zijn al zo weinig boeiende rollen voor vrouwen, laat staan dat er veel zijn voor jonge meisjes. Ik heb geluk met de rol van Arya, maar ik heb mezelf voorgenomen dat ik ook hierna nooit een rol zal aannemen als ik die als vrouw niet voor de volle 100 procent geloofwaardig vind. Als iedereen het zo doet, kunnen ze niet anders dan vrouwenrollen geloofwaardiger maken.»

HUMO Maak je je geen zorgen dat de schrijvers Arya binnenkort van de in Hollywood onvermijdelijke love interest voorzien?

Williams «Nee, absoluut niet. Arya is een sterke, onafhankelijke vrouw: ze heeft geen man nodig in haar leven (lacht).»

HUMO Het tempo waaraan de personages sterven is intussen een running gag. Bestaat er een ritueel op de set voor wanneer er weer eens een collega verdwijnt?

Hempstead-Wright «Vroeger was er het gebruik om een champagnefles achter te laten in de kleedkamer van de acteur wiens personage zou sterven – het had iets weg van een maffiaritueel (lacht). Maar dat was niet langer vol te houden na een paar seizoenen: de personages stierven bij bosjes – dure bedoening als je die allemaal moet trakteren. Dus nu krijgt de ongelukkige van dienst alleen nog een medelevend schouderklopje (lacht).»

HUMO Over stervende hoofdpersonages gesproken: is Jon Snow nu...

Hempstead-Wright (lacht) «Díé vraag weer. Als ik geld kreeg voor elke keer dat iemand me die de voorbije maanden stelde... Jon Snow is dood. Meer kan en mag ik je er niet over zeggen.»

Williams «Gek is dat: er zijn al zoveel personages om zeep geholpen in de serie, maar de mensen weigeren gewoon te geloven dat Jon dood is. Komaan, je hebt ’m neergestoken zien worden! Meerdere keren! Ik snap het wel hoor: net omdat er al zoveel populaire personages uit de reeks geschreven zijn, klamp je je als kijker vast aan die enkelen die nog in leven zijn. Tja, dan komt het wel hard aan als je die uitgebreid vermoord ziet worden, natuurlijk.»

HUMO Goed dan, mocht het zesde seizoen jullie laatste worden, hoe zou je dan zelf graag het hoekje om geholpen worden?

Hempstead-Wright «Mocht het ooit zover komen, dan liefst zo gruwelijk mogelijk: vliegende lichaamsdelen, fonteinen van bloed. Dat soort dingen.»

Williams «Ik zou graag tientallen messteken krijgen. En het moet duidelijk zichtbaar zijn voor de kijkers: blijkbaar is dat de beste manier om zelfs na de dood van je personage nog over je te laten praten (lacht).»


Bekijk de trailer van het zesde seizoen:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234