'Steenweg': het krioelende leven aan de rand van onze drukke Belgische verkeersaders

Vort, met de deur in huis gevallen: de prachtige docureeks ‘Steenweg’ zoomt vijf weken lang in op het krioelende leven aan de rand van onze drukke Belgische verkeersaders, waar werkmieren van allerlei slag zwoegen en sjacheren om aan de kost te komen en af en toe vervaarlijk over de rand van de marginaliteit bungelen, maar daarbij nooit hun waardigheid overboord gooien. Gokje: bedenker en bezieler Bart Maes is zelf opgegroeid aan zo’n drukke steenweg, nee?

'Samuel, hoofdrolspeler van de eerste aflevering van 'Steenweg', is een Congolees zonder verblijfs­vergunning die reclamebladen aan huis brengt. 'Je moet wel gék zijn om naar Europa te komen.'

Bart Maes «Toch niet: ik kreeg er pas oog voor toen ik van m’n geboortedorp Zolder verhuisde naar Lubbeek, nabij Leuven. Mijn vaste pendelweg liep via zo’n steenweg, en onderweg zag ik telkens een groot assortiment aan hedendaagse fenomenen voorbijschieten: carwashbedrijven, bordelen, speelzalen, nachtwinkels en ga zo maar door. Ik zei vaak tegen mijn vrouw: ‘Wat zou er zich toch achter die gevels afspelen?’ We zoeven er dagelijks met tienduizenden voorbij maar staan nooit eens stil bij wie er woont en werkt.

»Neem nu het carwashbedrijf waarover ik zelf een aflevering draaide: een Pakistaan en een Indiër die langs een drukke weg in hartje Limburg je auto wassen in de bittere kou, het kon niet anders of daar zat een goed verhaal in. In het begin verliep het contact wat stroef, maar ik ben blijven terugkomen, en elke keer kon ik wat dieper doordringen in hun levens. Toen dacht ik: ‘Hier kunnen we een reeks van maken.’ Ik heb een longlist gemaakt van plekken waar ik ook graag eens zou filmen, en gepolst bij collega’s welke daarvan ze voor hun rekening wilden nemen. Iedereen wilde natuurlijk het liefst de bordelen filmen, maar ik vond dat een vrouw zich daarover moest ontfermen – Fien Troch heeft dat uitstekend gedaan. De aflevering over de motorbende is dan weer van Eva Küpper, die zelf ook met de motor rijdt.»

HUMO In de eerste aflevering volgt Tim De Keersmaecker – bekend van de Lampedusa-docu ‘No Man Is an Island’ – ene Samuel, een vrome Congolees zonder verblijfsvergunning die reclamebladen aan huis brengt.

Maes «Ik had eerst zelf contact aangeknoopt met een andere Afrikaan die ik in mijn straat weleens tegen het lijf liep – nu ja: de eerste keer zette hij het op een lopen toen ik hem aansprak, hij was het duidelijk niet gewoon. We raakten uiteindelijk aan de praat, maar tegen de tijd dat we groen licht kregen om te draaien, was hij in geen velden of wegen meer te bekennen. Gelukkig kwamen we Samuel tegen: hij zag het meteen zitten, al heeft het nog een hele tijd geduurd vooraleer hij zich écht op zijn gemak voelde. Dat je ’m zo vrank en vrij ziet praten over zijn situatie heeft alles te maken met de lange uren die wij met ’m doorbrachten.»

HUMO Hij lacht veel en vaak, maar hij kan toch z’n bitterheid niet wegstoppen: ‘Je moet wel gék zijn om naar Europa te komen.’

Maes «Hij is nog geboren onder het Belgische bewind in Congo, en zijn vader had een uitstekende band met de Vlamingen. Hij heeft zich dan ook altijd een beetje Belg gevoeld, maar sinds hij hier gearriveerd is, is dat helemaal gekanteld. Hij heeft zeven of acht keer de asielprocedure doorlopen, maar telkens zonder duidelijke uitkomst. Nu ja: ‘Steenweg’ is geen politiek pamflet, hè, eerder een blik achter deuren die anders veelal gesloten blijven.»

HUMO De serie loopt op het kleinere Acht, maar ze had zeker niet misstaan op Canvas.

Maes «Ik had de reeks in een vroeg stadium aan Canvas aangeboden, en toenmalig nethoofd Jan Stevens was er helemaal voor gewonnen. Maar niet lang nadat hij daar vertrok, verwaterde het contact. Bij Acht hebben ze me met open armen ontvangen, nota bene twee uur nadat ik ze een mailtje had gestuurd. ’t Is een commerciële zender, maar ze opereren een beetje in de luwte: ‘Steenweg’ zal er prima gedijen, dat weet ik nu al.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234