'Steenweg' op Acht

Macadam, dam, dam, dam.

'Steenweg' kuierde uit de startblokken op de tonen van 'Murderers' van John Frusciante: een goed begin is het halve werk, zei een jammerlijk onbekend gebleven schrijver ooit - hij viel volgens geruchten dood neer na het eerste hoofdstuk van zijn debuut gepend te hebben. 'Steenweg' kon zich al voor aanvang op de borst kloppen, want het had een goed concept: een reeks documentaires, gebonden door één gemeenschappelijk thema. Drie keer raden wat dat was.

Al snel bleek dat slimme concept het programma eerder losjes om het lijf te zitten. Voor de eerste documentaire had Tim De Keersmaecker zich in het kielzog gevestigd van Samuel, een Afrikaan die acht jaar geleden zijn heil kwam zoeken in Europa, maar ondertussen noch een verblijfsvergunning noch een uitzettingsbevel gekregen had. Tussen wal en schip had hij echter een bezigheid gevonden: voor een habbekrats en met hulp van een schare lotgenoten deelde hij van huis tot huis regionale krantjes uit. Dat deed hij vaak op een ontiegelijk uur: de mijmeringen van Samuel, brommend achter het stuur, werden gretig vervlochten met beelden van een kille nevel, die in het ochtendgloren nog stevig aan het asfalt plakte.

De camera zat Samuel ondertussen op een gelijkaardige manier op de huid. Het verhaal van de onfortuinlijke man zonder papieren - maar met met veel papier - werd zó nauwkeurig gevolgd dat we na halfweg al vergeten waren dat er een rode draad doorheen 'Steenweg' hoorde te lopen: alles wat er zich rondom zo'n troosteloze macadam beweegt, in beeld brengen. Toegegeven: ooit zullen we weleens een lotgenoot van Samuel blaadjes hebben zien verdelen langs een steenweg, maar zeggen dat we de link de hele tijd stevig in het achterhoofd hadden, zou liegen zijn.

Dat nam niet weg dat de eerste documentaire van 'Steenweg' kundig gemaakt was en empathie voortdurend hoog in het vaandel droeg. 'Geluk is een ingesteldheid,' wist Samuel mee te geven tussen het bussen van twee kranten door. Maar hoe zeer hij ook probeerde z'n eigen geluk bij wijze van denkoefening te keren, het verhinderde niet dat zijn verhaal een legale strijd werd. Eén die uiteindelijk toch eindigde met een uitzetting, en die de hele weg vastgelegd werd door de camera. Was het omdat we onlangs ook al ettelijke uren hadden gesleten met programma's als 'Kleine helden' en 'Kwestie van geluk' dat we in de eerste aflevering van 'Steenweg' nooit het gevoel kregen dat we naar een nieuw verhaal zaten te kijken? Of was het omdat we op voorhand warm werden gemaakt voor 'Het leven zoals het is: Steenweg', maar uiteindelijk een inkijk kregen in iets dat we de laatste tijd wel al vaker voorgeschoteld kregen?

Ook voor de volgende aflevering van 'Steenweg' zullen we gaan zitten, maar we hopen dat we niet té veel op zijwegen hoeven te belanden.


Bekijk een fragment:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234