Ster met vier gezichten: Dua Lipa: 'In Antwerpen stond ik te trillen en te huilen van geluk'

Dua Lipa palmt dit weekend Tomorrow-land in en is over een maand headliner op Pukkelpop. Opmerkelijk, maar niet onterecht, want het Kosovaars-Britse fenomeen staat op de Olympus van de pop, vanwaar ze met haar zwoele blik uitkijkt over de rest van het muzieklandschap. Dankzij een virale videoclip (‘New Rules’) en een samenwerking met Calvin Harris (‘One Kiss’) is ze de succesvolste vrouwelijke artiest van 2018. Waarom wij vrolijk mee zwichten? Een portret in vier gezichten!

'In Antwerpen stond ik te trillen en te huilen van geluk'


De immigrante

Het is niet zo onlogisch dat Dua Lipa op Pukkelpop én op Tomorrowland staat, want de 22-jarige zangeres met de satijnen misthoorn van een stem is een kind van twee werelden. Ze werd geboren in Londen, maar haar roots liggen in Pristina, de Kosovaarse hoofdstad waar voornamelijk etnische Albanezen en Serviërs wonen. In de jaren 90, tijdens de Joegoslavische oorlogen, vluchtten haar ouders naar de Engelse hoofdstad. ‘Mijn familie heeft nog geluk gehad. Veel van mijn klasgenootjes verloren hun huis en hun familie.’

Toen Dua een prille tiener was, keerden de Lipa’s terug naar Kosovo, en ontdekte ze de muziek. De eerste show die ze bijwoonde, was een optreden van Method Man & Redman, de tweede van 50 Cent, de derde van Snoop Dogg. Intussen zat ze op haar kamer liedjes te zingen van Rihanna en Nelly Furtado, en ze besefte: dit is mijn toekomst. En dus keerde ze als 15-jarige in haar eentje terug naar Londen, waar ze aan de Sylvia Young Theatre School studeerde – de instelling waar ook Rita Ora en Amy Winehouse hun diploma hadden behaald. Ze kluste bij als barvrouw en model, en netwerkte intussen als een gek. De werkethiek van een immigrant: op haar meest recente tournee ging ze soms zelf achter de merchandisetafel staan – ‘Alles begint bij hard labeur.’

In een tijd waarin veel sterren – Taylor Swift op kop – verweten wordt dat ze zich te weinig inlaten met politiek, zit Dua Lipa nooit om een mening verlegen. Haar immigratieachtergrond geeft haar zelfs een genuanceerde blik op de actualiteit. Ze bekritiseerde fel de uitspraken van Donald Trump over het gevaar van immigranten uit shithole-landen: ‘Niemand verlaat zijn land als dat niet hoognodig is.’ Over de brexit: ‘Ik zie hoe belangrijk het is voor Kosovo om deel uit te maken van de Europese Unie. Het is dus hartverscheurend dat mijn tweede thuisland zich er net van losmaakt.’


De feministe

‘Ik krijg veel berichten van meisjes die zeggen dat ik hun kracht geef. Op Twitter kunnen ze bij mij terecht. Dan praat ik met hen alsof ze mijn kleine zusjes zijn.’ Dua Lipa vervult de rol van wijze grote zus met verve, en daarom is ze op streamingkanalen in het Verenigd Koninkrijk populairder dan Beyoncé en al de rest. Met ‘New Rules’ – 1,3 miljard clicks op YouTube – gaf ze op treffende wijze relatieadvies aan een hele generatie bakvissen: ‘If you’re under him, you ain’t getting over him’. Haar fans vertrouwen haar, en haar misstapjes – zoals die keer dat haar kledinglijn geen plusmaten had – zijn op één hand te tellen.

Vriendinnen zijn net als familie belangrijk voor Dua. Toen ze in Londen op kot zat, had ze niemand – ze facetimede wel elke dag met haar mama – en dus vertrouwde ze op haar sisters om haar te helpen in moeilijke momenten. In haar videoclips is ze altijd door girlfriends omringd – onder anderen Lorde en Zara Larsson gaven haar er een complimentje voor. Van popsterren als Taylor Swift, Katy Perry en Nicki Minaj verwacht je geregeld slagen onder de gordel voor collega’s die ze als concurrentes zien. Dua doet daar niet aan mee, zij uit alleen bewondering.

Prijsuitreikingen zijn altijd een goede gelegenheid voor een straffe speech. Zoals actrice Frances McDormand haar Oscar aangreep om het over vrouwen in Hollywood te hebben, zo zag Dua tijdens haar recordprestatie op de Brit Awards – vijf nominaties, twee keer winst – haar kans schoon om female power te prediken. Ze dankte ‘alle vrouwen die vóór mij op dit podium hebben gestaan, die meisjes iets hebben gegeven om van te dromen’ en sloot af met een oproep voor ‘méér vrouwen op dit podium, méér vrouwen die prijzen pakken en méér vrouwen die de wereld veroveren’. Luid applaus.


De voetbalfan

Vóór de aftrap in de Champions League-finale tussen Real Madrid en Liverpool mocht Dua Lipa een show geven waarmee ze binnenkwam in de huiskamers van honderden miljoenen mensen. Achteraf lanceerde de Catalaanse tabloid El Periódico het gerucht dat Dua na afloop van de wedstrijd een wilde nacht zou hebben beleefd met Real-middenvelder Marco Asensio. Ze reageerde, zoals altijd, meteen op sociale media: ‘Ik heb Marco Asensio nooit ontmoet. En de kans dat het ooit zal gebeuren, is klein, want mijn manager is supporter van Liverpool en hij zou me dat nooit vergeven.’

Toen de Engelse spits Harry Kane op het WK werd gevraagd met welk nummer hij het liefst zijn hattrick tegen Panama zou vieren, antwoordde hij zonder nadenken: ‘‘One Kiss’ van Calvin Harris en Dua Lipa.’ En toen Xherdan Shaqiri en Granit Xhaka – voetballers van Albanese afkomst die uitkomen voor het Zwitserse nationale elftal – op het WK hun goals tegen Servië vierden door met hun handen de Albanese arend te vormen – een politiek gebaar waarvoor ze door de FIFA op de vingers werden getikt – uitte Dua haar goedkeuring via Instagram.

Haar mond houden doet ze zelden. Toen ze haar Australische tournee met Bruno Mars moest annuleren voor een dringende operatie aan haar wijsheidstanden, had een journalist daar zijn twijfels over: waarom kon ze dan wél optreden bij de Amerikaanse talkshowhost Jimmy Kimmel? Wat de journalist niet doorhad: het Kimmel-optreden was al maanden eerder opgenomen. ‘Doe misschien eerst je research voor je onwaarheden de wereld instuurt,’ stelde Dua fijntjes voor.


De geduldige

In een tijd waarin artiesten zo veel en zo vaak mogelijk muziek uitbrengen – dat Drake en Migos platen van twee uur opnemen, heeft vooral te maken met hun streamingcijfers – beheerst Dua Lipa de kunst van het wachten. Haar debuut had in februari 2017 moeten uitkomen, maar de release werd uitgesteld tot juni omdat ze niet tevreden was. Ze verkocht er vervolgens in een half jaar tijd een half miljoen fysieke exemplaren van, tegenwoordig een enorm aantal. Toen onlangs werd gepolst naar de opvolger, antwoordde ze: ‘Ik kom met nieuwe muziek wanneer de tijd rijp is. Platen zijn een uitstervende kunstvorm, maar ik wil ze graag mee in leven houden.’

Haar tactische plan was altijd al even secuur als dat van Didier Deschamps. Toen ze afstudeerde, vroeg ze toestemming aan haar ouders om zich een jaar intensief met muziek bezig te houden. In die periode vond ze haar manager, de Liverpool-supporter die ook de belangen van Lana Del Rey behartigt. Niet veel later reeg ze de hits aan elkaar.

Of ze door het immense succes van ‘New Rules’ verplicht is om alleen nog muziek in die stijl te maken? ‘Integendeel. Nu heb ik helemáál de vrijheid om whatever the fuck I want te doen.’ Van haar plan wijkt ze geen millimeter af. ‘Ik heb al dingen afgewezen die me een groot publiek hadden kunnen opleveren. Maar als ze niet bij je passen, moet je ze niet doen.’ Integriteit zit in de familie: haar grootvader was een historicus en toen hem werd gevraagd om de geschiedenis van Kosovo te herschrijven, weigerde hij – het kostte hem zijn job.

Toen Chris Martin van Coldplay met haar wilde samenwerken, besefte ze dat ze écht beroemd was. Maar de bevestiging die ze zocht als artieste, kreeg ze pas in België. Tijdens haar passage in de Lotto Arena veegde ze enkele tranen weg, en later kwam ze daarop terug in een interview met GQ: ‘Op het podium in Antwerpen werd ik opeens overvallen door een euforisch gevoel. Het was veruit de grootste show van de tournee en ik realiseerde me plots dat ik niet het voorprogramma was – dat de mensen daar stonden om míj te zien. Ik begon te trillen en te huilen van geluk. Dat moment zal ik nooit vergeten.’

Op haar hand staat het woord ‘patience’ getatoeëerd, ‘geduld’. Maar tussen haar eerste keer op een podium en haar eerste uitverkochte arenashow zat maar een kleine twee jaar. Lang heeft ze niet moeten wachten. Niet onterecht.

Dua Lipa speelt op zaterdag 21 juli op Tomorrowland en op donderdag 16 augustus op Pukkelpop. Info & tickets: dualipa.com

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234