null Beeld

Stikstof op Couleur Cafe: hiphopniveau 4!

Ze rappen, maar muzikaal heeft Stikstof bijna evenveel met Coltrane en Sun Ra als met hiphop. Binnenkort staat het Brusselse gezelschap – vijf rappers en één dj – op Dour, dit weekend op Couleur Café maken ze deel uit van Niveau4, een vonkend gelegenheidsensemble met Belgische rappers uit alle landsdelen.

Jürgen Beckers

'We zijn allang blij dat je een dt-fout niet kunt horen'

De wind zit Stikstof in de zeilen: vorige week stonden ze in een uitverkochte AB ook nog eens in het voorprogramma van Cypress Hill. Voor dat optreden was er gesprek met Humo, waarvoor ze twee van hun vier rappers hadden afgevaardigd: JasperJazzDe Ridder en GorikOmar-GVan Oudheusden. Die laatste droeg een oldskool T-shirt van de hoofdact.

Omar-G «Da’s nog een T-shirt van bij hun eerste release, gekregen van mijn nonkel. We hebben ze nog niet ontmoet, nee. Misschien roken we straks samen wel een dikke joint, dat zou cool zijn. Alhoewel, die gasten roken alles puur. Niet dat wij dat niet zouden aankunnen, maar liever niet vóór het optreden (lacht). Binnenkort doen we in het Rivierenhof ook nog het voorprogramma van Nas (op 23 augustus, red.). Als we zelf twee namen hadden mogen kiezen, denk ik niet dat we er andere hadden gekozen.»

undefined

null Beeld

HUMO Wie zijn verder de grote invloeden uit de hiphop?

Jazz «Bij de Fransen: Lunatic

Omar-G «En in Nederland: Opgezwolle. ’t Hof Van Commerce heb ik ook veel gedraaid. Mijn eerste liefde waren de Beastie Boys. Op mijn 12de.»

Jazz «Die van mij Eminem

Omar-G «Eminem ook. Heb ik nog van mijn ma gekregen, in de Carrefour.»

HUMO Spreek je met je ouders over je muziek of je teksten?

Jazz «Ik wel. Vroeger toch, toen ik nog thuis woonde. Mijn moeder is als vertaalster veel met taal bezig, en het gebeurde weleens dat ze een tekst van mij verbeterde. De taalfouten eruit. Maar als ze iets mooi vond, zei ze dat ook.»

Omar-G «In rap moet je ook spelen met taal, en als het de flow ten goede komt, vind ik dat fouten wel moeten kunnen.»

Jazz «Zolang het maar geen domme fouten zijn. Een ‘de’ waar een ‘het’ moet staan: dat kan niet.»

Omar-G «Een ‘de’ in plaats van ‘het’ verandert niks aan de flow. Faberyayo van De Jeugd Van Tegenwoordig heeft op zijn soloplaat, ‘Het grote gedoe 2’, twee taalfouten die zó juist zijn, dat er geen perfect Nederlands tegenop kan.»

Jazz «Ik denk dat wij redelijk proper Nederlands rappen. We zorgen er ook voor dat we goed articuleren. Er zijn weinig woorden die verloren gaan in de flow. Als ik spreek, ben ik ook veel vlugger geneigd om er een Frans of Engels woord tussen te gooien dan wanneer ik rap. Engels in een Nederlandse tekst, ik vind da nie bien.»

Omar-G «Ik vrees dat ik dat nochtans weleens durf. ‘Fuck da’, gebruik ik redelijk veel.»

Jazz «‘Fuck da’ is Nederlands (lacht).»

Omar-G «Ik ben allang blij dat je een dt-fout niet hoort als je rapt, want dat lukt mij echt niet. (Tegen Jazz) Heeft je ma de nieuwe plaat al gehoord?»

Jazz «Tuurlijk. Ze heeft ze zelfs uitgedeeld aan de rest van de familie.»

Omar-G «Zalig.»

HUMO Over familie gesproken: Stikstof bestaat uit vier rappers?

Omar-G (knikt) «We hebben onze milieuactivist Maxim, Paulo de autist, Jazz de beer die alles omverkegelt, en ik de mafkees. En dan is er nog onze DJ Vega

HUMO Jullie werken ook nog allemaal?

Omar-G «Jazz is leerkracht, ik ben jeugdhuisondersteuner, Vega werkt als chauffeur bij DHL, Maxim studeert tuinarchitectuur, Paulo is half barman, half bruitagist (iemand die geluidseffecten voor film, toneel en radio maakt, red.). Hij maakt alle beats voor Stikstof.»

HUMO Zou je graag stoppen met werken?

Omar-G «Ik zou dat toch wel zien zitten, ja.»

Jazz «Ik denk dat ik het liefst zou blijven werken. Een gewoon leven hebben om over te kunnen schrijven. Ik denk dat het snel zou opdrogen mocht ik alleen maar met muziek bezig zijn.»

Omar-G «Jij hebt natuurlijk wel the good life – leraar: vier maanden congé per jaar (lacht).»

Jazz «Je ziet het ook bij de meeste rappers: hun eerste platen zijn hárd, maar eens ze in die cocon van succes zitten, wordt het allemaal wat minder.»

Omar-G «Ik vind Kendrick wel real blijven.»

Jazz «Maar dat is ook nieuw, hè, die begint pas. Geef dat nog tien jaar…»

Omar-G «Ik deel je mening, maar ik ben nu 28, en ik werk al veertien jaar fulltime. Begonnen in de bouw, zes dagen op zeven, in de keuken… Ik snak wel naar een beetje meer vrijheid.»

HUMO Jij zou dus graag voltijds in jullie fameuze kelder zitten?

Jazz «Onze legendarische studio! We zitten daar niet meer. Paulo woonde daar, bij zijn ouders. Twee maanden geleden is hij verhuisd naar de Vlaamse Steenweg. Al ons materiaal staat nu daar, maar de ruimte moet nog, euh, ingerookt worden (lacht).»

Omar-G «De ligging is alleszins beter. Jazz moet de trap af, de straat over, en de studio in. DJ Vega woont in mijn vroegere appartement in Molenbeek, op vierhonderd meter. We zitten nu allemaal vlakbij elkaar, wat misschien wel een nieuwe sound gaat opleveren. De kelder was voor Jazz een ramp: tram, metro, nog een tram – dat was al snel een uur.»

Jazz «Op de eerste plaat zit er keiveel tram in mijn teksten. Op de volgende wordt dat: ‘Vier trappen naar beneden / Twee trappen naar boven’ (lacht).»

HUMO Veel meer dan in Wallonië lijken de Vlaamse hiphopscènes mij gescheiden wereldjes. Genk blijft in Genk, Gent in Gent, Brussel in Brussel. Hoe komt dat? Of heb ik het mis?

Jazz «We kennen elkaar allemaal wel, maar gedeeltelijk klopt dat. Een beginnende hiphopgroep uit Luik zal sneller geneigd zijn om in Charleroi te gaan spelen dan een Genkse groep in Oostende, bijvoorbeeld. Enerzijds is er de taal: wie in het Genkse dialect rapt, wordt aan zee niet begrepen, terwijl de nuances in de Franse dialecten veel subtieler zijn. Anderzijds hebben de Vlaamse crews in hun hometown vaak genoeg mogelijkheden om op te treden, dus blijven ze daar.»

Omar-G «Nog een reden: hiphop in Vlaanderen staat nog lang niet op het niveau van Wallonië. Totaal niet.»

undefined

null Beeld

Lees ook: 'HipHop op Couleur Café'http://www.humo.be/festivalitis/366085/hip-hop-op-couleur-cafe

HUMO Op Couleur Café spelen jullie samen met een handvol andere Belgische rappers onder de noemer Niveau4. Die titel komt van jullie.

Omar-G «Van Jazz.»

Jazz «Ik vond het een mooie metafoor voor wat er in ons land, en in Brussel in het bijzonder, aan de hand is. Dreigingsniveau 4, hoger bestaat niet. Vijf is oorlog.»

Omar-G «De situatie in onze stad is schrijnend. Los van de terreurdreiging, zie ik op straat geen empathie, al heel lang niet. Ik zie geen straathoekwerker die zich bezighoudt met crackheads. Ik zie flikken die ons met een extra premie op zak maar al te graag komen kloten en van een bankje wegsturen.»

Jazz «En ik zie Marokkanen met een paars jasje (de Brusselse gemeenschapswachten, red.) die denken dat wandelen hun job is. En goeiedag zeggen tegen andere Marokkanen. Ik heb van die gasten nog nooit een goeiedag gehad, terwijl dat eigenlijk hun job is: het leven voor de mensen op de straat aangenaam maken. Er is veel racisme. Tussen blank en gekleurd, maar zeker ook tussen licht gekleurd en donker. Dat is vaak het geval binnen de Afrikaanse wereld: hoe donkerder, hoe minder je waard bent.»

Omar-G «Geïndoctrineerd vanaf dag één. ’t Is in onze stad pretty fucked up. En al lang. Ik zie niet zo meteen een oplossing. Wat ik aan mijn jongeren in de jeugdhuizen probeer door te geven, is: ‘Accepteer je achtergrond, leg je daarbij neer, en zet zélf je stappen.’»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234