null Beeld

STIKSTOF - Overlast

‘April 14 2010 was een andere nacht / Zag Jazz voor het eerst / Gaf hem de hand er werd djonko gepaft’. ‘2010’, de openingstrack van de nieuwe STIKSTOF, schetst de ontstaansgeschiedenis van ’s lands meest relevante hiphopcollectief van het moment. Dat ze zich, ondanks de djonko (slang voor ‘dikke vette joint’), de exacte datum van hun eerste ontmoeting nog herinneren, geeft aan hoe significant die gebeurtenis was. Het jaar is intussen 2018, en STIKSTOF zit aan plaat nummer drie. Of in hun woorden: ‘Tik! Tik! Tik! De tijd die gaat snel’.

Jürgen Beckers

Dat STIKSTOF klaar was voor een forse stap voorwaarts, gaf ‘Zwangerschapsverlof Vol. 3’ al aan, de eerste soloplaat van Zwangere Guy, die vorig jaar redelijk geruisloos werd uitgebracht maar in hiphopkringen niet in dovemansoren viel. En Zwangere Guy, dat is Gorik van Oudheusden, als Omar-G de grootste mond in STIKSTOF. Het vocale tegengewicht komt van Jazz en Astrofisiks, DJ Vega levert de beats. Al is dat laatste eerder een collectieve aangelegenheid, en klinkt beats wellicht wat oneerbiedig voor wat STIKSTOF hier aanlevert.

‘Overlast’ is een plaat waarop vocals en muziek elkaar perfect aanvullen en ondersteunen: als je de intro hebt gehoord, weet je meestal wel uit welk vaatje er getapt zal worden.

De blik mag nog even op de eigen ziel in ‘Def’, waarin Omar-G zich luidop afvraagt wat er van hem zou zijn geworden als hij zijn kompanen niet was tegengekomen. ‘Wat als ik al papa op mijn 18 was?’ klinkt het. Inside info: zoals zijn eigen vader.

Charlotte Adigéry van WWWater – voor het eerst in het Nederlands – zorgt voor vocale zuurstof in het zwoel kabbelende (sorry hoor!) ‘Nat’, en titeltrack ‘Overlast’ eindigt met een gastbijdrage van... (drumroll) Goedele Wachters. Een nieuwsbericht leidt straatinterviews in: Brusselaars, de ene al verstaanbaarder dan de andere, leggen in de taal van Raymond Goethals uit waarom hun stad geen hellhole is.

En dan hebben we de grapjes en de geinige knipogen gehad. De sfeer wordt gevoelig grimmiger met single ‘Frontal’, een track die doet denken aan het dreigendste van Tyler, The Creator, en geen spat aan spankracht verliest door de raps in de moedertaal. Want laten we eerlijk zijn: tot nog toe speelde échte rap zich voor ons toch vooral in het Amerikaans af. Of in het Frans, misschien. In het Nederlands – sorry ’t Hof Van Commerce! – bleef het toch altijd een beetje spielerei (check de tekst van ‘Zoizo’: Omar-G heeft er lange tijd net hetzelfde over gedacht). Góéie spielerei, daar niet van, maar met ‘Frontal’ tekent STIKSTOF voor de eerste rapsong in het Nederlands waar wij een beetje bang van worden.

Brihang, een nieuwe Brusselaar die zijn West-Vlaams niet onder stoelen of banken steekt, is een welgekomen gast in het al even donkere ‘1000 milligram’, maar onze persoonlijke favoriet is ‘Gele Blokken’: kwart song, kwart film, kwart nieuwsbericht, kwart gedicht. ‘Gele blokken langs de macadam / Twee oostblokkers in een Tiguan (...) Drie sportzakken van de Basic Fit / Geleverd door een man op een basic fiets (...) Gele blokken langs de macadam / Zwarte Audi richting Amsterdam (...) Het glas van de halte is stuk / Door de steen naar de vrouw die nog net had gebukt’.

Als ‘Overlast’ niet de beste Belgische hiphopplaat van 2018 zal blijken, geven wij een groot feest. STIKSTOF staat al op de guestlist.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234