null Beeld

Straw Dogs

Ziehier een unicum: een remake die (een píétsje) sterker is dan het origineel. De oorspronkelijke ‘Straw Dogs’ was een ultragewelddadige brok cinema uit 1971 van Sam Peckinpah met Dustin Hoffman als een schlemielige wiskundeknobbel die samen met zijn vrouw (Susan George) naar een enigszins achterlijk dorpje in Cornwall verhuist – waarna het gedonder begint.

Erik Stockman

De rauwe ontknoping deed indertijd enige dunne wolkjes stof opwaaien (de film werd zelfs even uit de Britse zalen gebannen), maar wie de dvd gaat halen zal kunnen vaststellen dat Peckinpahs bloodfest vandaag totaal niet meer shockeert (zijn we dan zó gewend geraakt aan brutaal geweld in de cinema? We gaan er zeker eens over mijmeren, maar nu niet). Ook de nieuwe versie zal de tand des tijds niet doorstaan, maar slécht kun je hem zeker niet noemen. De plot is nagenoeg identiek (de verhuis, de vernedering, de verkrachting, de wraakactie) maar er zijn ook verschillen: de wiskundeknobbel is nu een intellectuele Hollywoodscenarist, en regisseur/scenarist Rod Lurie (‘The Contendor’) heeft Cornwall ingeruild voor een stadje in het diepe Amerikaanse zuiden, waar het gsm-bereik uiteraard suckt en waar de volledige redneck-cast uit ‘Deliverance’ lijkt te zijn aangespoeld. Eens David (prima vertolkt doorJames Marsden, straks te zien in ‘Loft’) en Amy (Kate Bosworth) hun boeken en platen hebben uitgepakt, neemt Lurie rustig de tijd om uw bloedstroom vol te gieten met een branderig aanvoelend soort onbehagen: vooral de houterige manier waarop David een rondje geeft in de lokale volksbar blijft oncomfortabel in de keel steken. Nog meer onbehagen: zit Amy, die voortdurend rond paradeert in hotpants en in een T-shirt waar haar tepels als lanceerklare kernkoppen doorheen priemen, de aanranding ook niet een beetje uit te lokken? We gooien het alleen maar in de groep ten einde duidelijk te maken dat ‘Straw Dogs’ nét wat minder (een píétsje) stompzinnig in mekaar zit dan het doorsnee Charles Bronson-wraakvehikel. Nog meer pluspunten: James Woods blinkt uit als een footballcoach-uit-de-hel, de finale stelt niet teleur, en Lurie maakt op een heerlijk campy manier gebruik van de wet van Tsjechov, die voorschrijft dat wanneer iemand in de derde akte een revolver afvuurt, je die revolver in de eerste akte al eens duidelijk moet laten zien. In ‘Straw Dogs’ is de revolver vervangen door een gigantische berenklem, maar om de fun niet te bederven gaan we níét verraden wie dat ding op z’n knikker krijgt.

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234