null Beeld

Street Kings

Dit is 'm dus, de Dure Amerikaanse Film Die Erik Van Looy Bijna Heeft Gemaakt. 't Ware mooi geweest als we hadden kunnen zien wat Van Looy met het materiaal zou hebben aangevangen - in de zomer van 2006 hadden hij en hoofdacteur Keanu Reeves heel even een oogje op mekaar - maar het heeft dus niet mogen zijn: de klus werd uiteindelijk geklaard door het Heerschap David Ayer.

Erik Stockman

In theorie niet eens zo'n onlogische keuze: Ayer groeide op in de met bloed bespatte straten van één van de ruigste achterbuurten van Los Angeles en bewees als scenarist van het bikkelharde 'Training Day' en als regisseur van het al even grauwe 'Harsh Times' dat hij zich als een vis in het water voelt in het troebele universum van The Los Angeles Police Department. Hij leek de geknipte man om dit broeierige verhaal over corruptie, hebzucht en misplaatste loyaliteit binnen de LAPD te regisseren. Léék.

De beste troef van 'Street Kings' heet Keanu Reeves: de acteur lijkt op z'n vierenveertigste zijn eeuwige babyface eindelijk te zijn kwijtgespeeld - meenden wij daar zelfs niet het begin van een dubbele kin waar te nemen? - en is bijzonder goed op dreef als de wodka zuipende, moreel zwaar ambigue, met de dood van zijn vrouw en partner worstelende detective Tom Ludlow. Maar zelfs The One kan de lawine van absurde plotwendingen niet tegenhouden. Het scenario van Kurt Wimmer en Jamie Moss, dat naar verluidt nog maar héél weinig vandoen heeft met het oerscript van James Ellroy, legt Reeves in de beginscènes nog wel enkele heerlijk brutale racistische oneliners in de mond (de stoffelijke overschotten van de Ellroy-versie?), maar na een behoorlijk eerste halfuur beginnen Ayer en co. jammer genoeg wel héél gretig in de stilaan overbekende cop movie-clichétrommel te graaien (naast een reeks routineuze shoot-outs en de vertrouwde vuilbekkende boyz in da hood komt de cineast aanzetten met een wel érg lachwekkende ontknoping). Wat begint als een stevige actiethriller, eindigt aldus als een behoorlijk triest doorslagje van 'Dark Blue' en 'L.A. Confidential'. Dirty ass, punk ass cop, bad script.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234