null Beeld

Stressvakantie

Op vakantie gaan met Désiré Naessens lijkt ons op zich al behoorlijk stresserend, maar blijkbaar zijn er toch heel wat Vlamingen die de afgelopen zomer gebéld hebben naar het noodnummer van vtm om te vragen of Désiré alsjeblieft even wilde overkomen naar hun vakantieplek omdat het daar grondig was misgelopen.

Naessens en Tine Van den Brande werden naar eigen zeggen overspoeld door klachten in de trant van: 'onze vakantievilla is nog under construction', 'het hotelzwembad zit helemaal onder de schimmel' of ' er lagen nog etensresten van de vorige vakantiegangers in ons bed'. Reporter Désiré Naessens geeft, tussen twee jetlags door, tekst en uitleg.

Désiré Naessens «Het programma is nu bekend, en daardoor krijgen we veel meer cases. Ik ben net terug uit Malaga en ik vertrek zondag naar Turkije. Maar ik ben de afgelopen weken ook in de Camargue geweest, Bulgarije, Hongarije, op Tenerife, in Benidorm en Lloret de Mar...

We zijn telkens twee, drie dagen ter plaatse, en in die tijd moeten we het probleem in kaart brengen en een oplossing zoeken. Behoorlijk slopend.»

HUMO Wat vond je het opmerkelijkste verhaal?

Naessens «Er was een gezin dat een voorschot van 1.500 euro betaald had op de huur van een villa in Malaga. Een paar weken voor hun vertrek kwamen ze via-via te weten dat de villa in dezelfde periode ook was doorverhuurd aan iemand anders: de eigenares had voorrang gegeven aan de andere huurder, omdat die een optie had genomen om de villa te kopen. Dat gezin zag niet alleen zijn vakantieplannen in het water vallen, maar was ook het voorschot kwijt.

»Ter plaatse kwamen we erachter dat het verhaal over die andere huurder een smoes was om het geld van die mensen op zak te kunnen steken. Er bleek een oplichtersbende aan het werk te zijn, en die liet zich niet zomaar afschrikken door een cameraploeg. Er is wat duw- en trekwerk aan te pas gekomen en er zijn klappen gevallen, maar we hebben wél een oplossing gevonden. In Spanje is het blijkbaar een gangbare praktijk om toeristen zo in de zak te zetten.»

HUMO Wanneer schieten jullie in actie? Wanneer zijn de verhalen erg genoeg om er een reportageploeg op af te sturen?

Naessens «We gaan natuurlijk niet uitrukken als mensen klagen dat 'het eten niet goed is' of 'de mensen niet vriendelijk.' De meeste gevallen gaan over mensen die ontgoocheld zijn omdat hun vakantiebestemming niet beantwoordt aan wat hen voorgespiegeld werd. Het is absoluut niet leuk voor mensen die een heel jaar voor hun reis hebben gespaard, om aan te komen in een vies hotel met een beschimmelde douche en een afbrokkelend balkon...

»En vaak reageert het hotelmanagement ook nog heel minachtend als de vakantiegangers vragen of er niks aan de situatie gedaan kan worden. Voor die mensen is dat erg kwetsend, en dan springen wij graag in de bres.»

Stressvakantie

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234