- Beeld Getty Images/Maskot
-Beeld Getty Images/Maskot

Studietips van een neuropsychiater: ‘Stop met multitasken. Niemand kán het, zelfs vrouwen niet’

Stop met multitasken, steek je smartphone achter slot en grendel en pak op tijd pauze. Ziedaar de studietips van neuropsychiater Theo Compernolle, auteur van de bestseller ‘Ontketen je brein’. ‘Anders eindig je met een brokkelbrein en dat is hopeloos inefficiënt.’

Hanne Van Tendeloo

HUMO Wat is er zo fout aan multitasken?

THEO COMPERNOLLE «Het is een illusie: niemand van ons kán multitasken, zelfs vrouwen niet. Ons brein bestaat uit verschillende netwerken. Zo is er het denkbrein, dat heel veel kan, maar het heeft één groot nadeel: het kan slechts aandacht geven aan één taak tegelijk. Zodra je aandacht verschuift, moet je brein door een reeks stappen. Bij elke stap verliest het tijd, nauwkeurigheid en energie. Stel: je bent wiskunde aan het blokken maar wordt onderbroken. Op dat moment moet je denkbrein die kostbare leerstof even parkeren in het tijdelijk geheugen.»

HUMO U hebt het dan over een sms of mail die binnenloopt.

COMPERNOLLE «Je hoeft die sms niet eens te beantwoorden. Een pop-upbericht of ping is al genoeg om twee minuten lang je concentratie te verliezen. Want er ontstaat een domino-effect: als je wordt afgeleid door één e-mail, kijk je gemiddeld naar 15 e-mails voor je terugkeert naar de oorspronkelijke taak. 20 procent keert zelfs niet meer terug.

»Terwijl je dat bericht bekijkt, zit je wiskunde in je tijdelijk geheugen, maar dat geheugen is beperkt. Het werkt volgens het first in, first out-principe: die sms’jes duwen de wiskunde meteen weer naar de uitgang. Je archiverende brein krijgt de tijd niet om de leerstof op te slaan in je langetermijngeheugen. Dat doet het pas als je denkbrein even pauzeert. Zo gaan er onvermijdelijk dingen verloren en krijg je op den duur een brokkelbrein.»

HUMO Als ik pauzeer, grijp ik dus beter niet naar mijn telefoon.

COMPERNOLLE «Precies. Daar is onderzoek naar gedaan: men liet twee groepen studenten leerstof instuderen. De ene groep greep in de pauze naar sociale media, de andere moest ontspanningsoefeningen doen. De studenten op sociale media onthielden beduidend minder, ook op lange termijn. De andere groep wist zelfs na twee weken nog wat ze hadden geleerd. Zelf heb ik een app geïnstalleerd op mijn computer die na 45 minuten mijn toetsenbord uitschakelt. Dan ga ik even lichaamsoefeningen doen. Een dutje werkt ook: alles waarvoor je je denkbrein niet nodig hebt.»

HUMO Een nachtje doorwerken is vast ook geen aanrader.

COMPERNOLLE «Absoluut niet. Ons brein is ’s nachts even actief als overdag. Alleen is ’s nachts niet je denkbrein aan het werk, maar je archiverende brein. Het gebruikt het eerste deel van de nacht om informatie te schikken, herschikken en archiveren. Het laatste deel van de nacht bereidt het brein zich voor op de dag die komt – vergelijk het met dossiers klaarleggen. Precies dat laatste deel wordt eraf geknipt als je te weinig slaapt. Dan heeft je denkbrein de kennis niet mooi klaarliggen voor het examen van de volgende dag.

»Nog één tip: op de ochtend van je examen blijf je best weg van je telefoon. Als je dan gaat scrollen, krijg je weer dat brokkelbrein: de informatie die ons brein ’s nachts netjes heeft klaargelegd, wordt weer overhoopgehaald. Maak liever een wandeling, fiets naar het examen of bekijk nog even je samenvatting.»

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234