null Beeld

STUFF. voor de 21ste eeuw: 'We weten heel goed waar we mee bezig zijn, en tegelijk hebben we geen idee'

Met het nieuwe ‘Old Dreams New Planets’ neemt STUFF. geen onvermoede afslag, maar blijft het kwintet uit Gent en Antwerpen gewoon lekker surplacen op de rotonde waar hun titelloze debuut ontstond – daar waar jazz, funk, rock, hiphop en next level-elektronica samenkomen.

Kristoff Tilkin


Meer over STUFF. »

‘Old Dreams’ is nóg beter dan z’n voorganger: de onderdelen worden niet langer met tape bij elkaar gehouden, maar zitten stevig aan elkaar gelast. Al blijven de naden goed zichtbaar: omdat ze hun songs bij elkaar jammen?

Dries Laheye (bas) «Mja. Het klopt dat onze nummers bijna altijd ontstaan uit een jamsessie. Maar dan begint het voor ons pas: we blijven eraan schaven tot ze... Nu ja, bij ons zijn nummers nooit helemaal af.»

Andrew Claes (EWI/saxofoon) «Alle muziek vertrekt uit een jam: je zet je aan een instrument, een drumcomputer of een batterij effecten en je begint te prutsen, net zolang tot er iets ontstaat waarmee je aan de slag kunt. En aan de slag blijft. Als we de nummers van ‘Old Dreams New Planets’ vandaag opnieuw zouden inspelen, dan zouden ze totaal anders klinken. En de plaat is nog maar net uit (lacht).»

Mixmonster Menno (turntables) «Als we ze na veel zwoegen op tape hebben gezet, halen we ze weer helemaal uit elkaar voor de liveshows.»

HUMO Dat onaffe, de spanning van de improvisatie: is dat de jazzfactor in STUFF.?

Lander Gyselinck (drums) «Ik denk het. Op sommige nieuwe nummers schuren we er naar mijn gevoel héél dicht tegenaan: ’t is jazz voor de 21ste eeuw, met hedendaagse elektronische instrumenten en klanken. We weten heel goed waarmee we bezig zijn, en tegelijk hebben we geen idee: als je perfect weet wat er tijdens het spelen gaat komen, dan is het geen jazz meer. Het móét onberekenbaar blijven, want dat houdt het spannend.»

Joris Caluwaerts (toetsen) «We hebben vorig jaar in deSingel in Antwerpen een tijdje aan een show met afgewerkte composities gewerkt – ‘Hybrid Love’ heette het resultaat – en van sommige nummers wisten we absoluut zeker dat we ze moesten opnemen voor onze volgende plaat: ‘Waw, dat gaat de max zijn.’ Wel, niet één ervan heeft ‘New Dreams Old Planets’ gehaald; ze voelden niet juist.»

Laheye «Hebben we ook weleens met nummers die we al een tijdje spelen, en die tijdens optredens echte bommetjes zijn. Dan begin je ze in de studio te spelen en denk je: ‘Ugh nee, laat maar.’ Livemuziek is anders dan plaatmuziek.»

Claes «Jij mag ons een jazzband noemen, maar voor mij zijn we iets tussen een popband en een deejay: we brengen wel herkenbare songs, maar we willen het publiek méér geven dan die nummers die ze kennen van de plaat. Een beetje zoals een deejay denkt: ‘Hey, op de dansvloer gaan ze uit hun dak op deze beat, ik ga ’m wat langer blijven spelen’ – goeie deejays improviseren ook. Nu ja: een goeie popgroep kan op het moment zelf ook beslissen om een nummer uit te rekken of in te korten, maar wij doen het gewoon constant.»

HUMO ‘STUFF.’ voelde als een visitekaartje, zo vertelden jullie me vorige keer, iets om optredens mee te versieren. ‘Old Dreams New Planets’ voelt meer als een echte plaat.

Claes «Goed dat jij dat vindt, maar ik heb exact hetzelfde gevoel als bij de vorige plaat: toen had ik bij het verschijnen ook al het gevoel dat we alweer een paar stappen verder stonden. Eigenlijk zouden we véél sneller platen moeten kunnen opnemen. Of beter nog: geen nieuwe persing bestellen als de eerste uitverkocht is, maar ze gewoon opnieuw opnemen. Goed voor de vinylfreaks: ‘Welke persing heb jij? De eerste of de tweede?’ ‘De tweede, daar klinkt die ene break iets vetter.’ (lacht)»

Caluwaerts «‘Old Dreams’ klinkt anders omdat we uit onze fouten geleerd hebben. Als we nu eens op een muurtje botsen, weten we: ‘Hey, dit kennen we. Hup, erover dan maar.’»

HUMO Hebben jullie collectief naar ‘Planet Earth’ zitten kijken vóór jullie de songtitels bedachten? Hoe kom je anders bij ‘Slug’, ‘Colibri’, ‘Galapagos’ of ‘Axlotl’?

Gyselinck «Ik heb vorige zomer inderdaad elke avond gekeken, in mijn tentje. Zo wijs, dat programma.»

Claes «Als je instrumentale muziek maakt, kom je voor je songtitels vaak uit bij dingen waarover je praat als je niet samen aan het musiceren bent.»

Menno «In ons geval: politiek. Maar ’t is niet omdat je daar constant over praat, dat je je publiek daar mee moet lastigvallen.»

Laheye «We discussiëren trouwens over álles, urenlang.»

Claes «Gelukkig zijn we allemaal wreed geïnteresseerd in de schoonheid van onze planeet: we waren het dus snel eens over die titels.»

Laheye «De nieuwe plaat moest hoop uitstralen, vonden we. ’t Zijn nogal heftige tijden, dus je kunt maar beter hoopvol naar de toekomst kijken.»

HUMO Hebben jullie ooit overwogen de plaattitel om te draaien? Ik had ‘New Dreams Old Planet’ niet slechter gevonden: blijven dromen van verre einders, ook al is het dan op deze verweerde aardkloot.

Gyselinck «Gek dat je dat zegt. Tijdens een interview bij een Engels radiostation vroegen ze naar de titel van de nieuwe plaat. Menno en ik keken elkaar aan, zo van: ‘Weet jij het nog? ‘Old Dreams’ of ‘New Dreams’?’ Best tof, als je erover moet nadenken. Voor mij had die andere dus ook gekund.»

Laheye «Nu is hij wel extra actueel, met al die nieuwe planeten die ze tegenwoordig ontdekken en waarvan wordt gezegd dat ze de nieuwe Aarde zouden kunnen zijn.»

Gyselinck «Het draait allemaal om dat romantische idee: ‘We kunnen elders helemaal opnieuw beginnen.’»

HUMO Als ik jullie zo bezig zie, dan lijkt STUFF. een schoolvoorbeeld van een muzikale democratie. Of maken jullie alleen ruzie als er geen journalisten in de buurt zijn?

Laheye «Nee hoor. Iedereen heeft een mening, en die proberen we te respecteren.»

Gyselinck «We veranderen wél voortdurend van gedachte, en dat maakt het soms wel ingewikkeld. Maar een mens staat niet stil, hè: je hoort nieuwe platen, ziet concerten of tentoonstellingen, en daar ga je dan over nadenken, en je mening bijstellen. Maar ruzies? Nee.»

Claes «We weten intussen dat we op ons best klinken als we samenspannen voor het grotere geheel. Zonder dat het aanvoelt als een compromis, dus. En in de muziek kunnen we elkaar makkelijk vinden, makkelijker dan in woorden alvast.»

Laheye «Zeg dat wel: we kunnen uren discussiëren over iets waarover we het eigenlijk eens zijn – onnózel word ik daarvan. Tijdens de opnames zei iemand dat een passage clean was, terwijl de ander ze vuil vond – pas na véél vijven en zessen had ik door dat ze eigenlijk hetzelfde bedoelden. Heel vermoeiend (lacht)

HUMO Hoeveel van jullie tijd gaat intussen naar STUFF., en hoeveel naar jullie naar schatting 245 andere projecten?

Caluwaerts «In percentages uitgedrukt?»

HUMO Een taartdiagram mag ook.

Caluwaerts «De helft van mijn energie gaat naar STUFF., de rest verdeel ik over alle andere projecten.»

Ghyselinck «Bij mij hetzelfde. Maar in mijn hoofd probeer ik het als een hobby te blijven beschouwen. Een zéér tijdrovende hobby, dat wel.»

Claes «Een professionele hobby: dat komt er nog het dichtst bij. We doen het met de liefde van amateurs, maar wél op een euh, hoger niveau.»

Caluwaerts «Maar het is niet omdat je professioneel bent, dat je hart en ziel er niet in zit. Al moet ik de eerste loodgieter die met hart en ziel een leiding komt leggen nog tegenkomen.»

Laheye «Ze bedoelen: ‘Ja, we zijn echte professionals.’ Dat heeft voor- en nadelen. Professionals moeten bijvoorbeeld met Humo praten, in plaats van samen muziek te maken. Euh, ik bedoel natuurlijk ‘mogen’.»

HUMO We zijn al weg.

‘Old Dreams New Planets’ van STUFF. is op 28 april verschenen bij Sdban Records. STUFF. speelt op 12 mei in deSingel in Antwerpen en op 18 augustus op Pukkelpop (info & tickets: pukkelpop.be). Meer concerten: stuffisthebandname.com

null Beeld
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234