Styrofoam op We Are Open: 'Cijfers zeggen niet alles'

Voor de elfde keer organiseert Trix het tweedaagse festival We Are Open, een showcase met het jongste en meestbelovende talent van Belgische bodem. Maar wie blinkt daar op de affiche tussen hippe vogels als Charlotte Adigéry, Bombataz en Zwangere Guy? Styrofoam, alias Arne van Petegem, die na acht jaar radiostilte de instrumentale plaat ‘We Can Never Go Home’ heeft uitgebracht.

HUMO Waarom was je in 2010 ook alweer gestopt?

ARNE VAN PETEGEM «Na ‘Disco Synthesizers & Daily Tranquilizers’, mijn vorige plaat, zag ik geen volgende stap meer, en ik werd toen net gevraagd als producer voor onder anderen Tout Va Bien en Marcel Vanthilt. Muziek zou ik later wel weer maken, dacht ik, maar het kwam er niet van. Tegelijk vond ik het aangenaam dat ik me als producer op het creatieve kon toeleggen zonder alle bullshit erbij te moeten nemen: een single kiezen, die bij Studio Brussel proberen te pluggen… Niet dat daar iets mis mee is, maar laat het maar aan de jonge artiesten en groepen over.»

HUMO Hoe is ‘We Can Never Go Home’ ontstaan?

Van Petegem «Ik bleef in de marge wel nummers opnemen, vanuit een gevoel dat het gek zou zijn als ik het niet deed. Toen kreeg ik van een klein Grieks label, Sound in Silence, de vraag of ik een plaat met instrumentale muziek wilde maken. Dat kwam mooi uit, want zoiets stond al lang op mijn verlanglijstje. Dat label brengt zijn platen met veel zorg uit, in een beperkte oplage. Toen besliste ik om de rest zelf te doen, van het artwork over de videoclips tot de promotie.

»Het is fijn om te merken dat ik na acht jaar afwezigheid nog op een netwerk kan terugvallen. Zo mag ik binnenkort in het voorprogramma van Bob Mould spelen. Hij was vroeger een fan, en zonder dat ik iets heb laten weten, heeft zijn management contact met me opgenomen.»

HUMO De sociale media zijn nu alomtegenwoordig. Maken die het makkelijker om promotie te voeren?

VAN PETEGEM «Ja en neen. Ik weet niet of het zo’n goede evolutie is dat alles meetbaar is. Ik kan dagelijks checken hoeveel mensen mijn plaat beluisterd hebben, en waar. Ik vind dat redelijk absurd. Op Spotify worden je streams ook pas vanaf duizend eenheden exact geteld, en dat maakt blijkbaar veel uit. Onlangs liet ik één van mijn leerlingen aan de Hogeschool PXL een oude elektronicaplaat horen. Zijn eerste opmerking: ‘Dat is zelfs nog geen duizend keer gestreamd’, met een ondertoon van: ‘Dan zal het wel niet goed zijn.’ Maar cijfers zeggen niet alles over de kwaliteit, hè.»

HUMO Heb je het podium gemist?

VAN PETEGEM «Neen. Optreden zelf vind ik leuk, maar de logistiek had ik op een bepaald moment wel gehad. Met een busje negenduizend kilometer door de Verenigde Staten afleggen, dat ga ik niet meer doen. Been there, done that. Het was ook niet de bedoeling om weer te gaan optreden. Pas toen de plaat af was, besloot ik elke aanvraag ernstig te overwegen. Als ik het leuk vind, doe ik het, maar ik ga niet opnieuw een zotte tournee in de steigers zetten.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234