null Beeld Normand Blouin / Polaris / Photo News
Beeld Normand Blouin / Polaris / Photo News

Uitslapen op doktersbevelSteven Laureys

Succesvolle mensen die opscheppen hoe weinig ze slapen? ‘Als je niet slaapt, ga je gewoon dood’

Vier uur per nacht. Dat is de hoeveelheid slaap waar Donald Trump naar eigen zeggen genoeg aan heeft. Slaap is volgens de ex-president van de VS voor pussy’s. Ook in de politiek, in het bedrijfsleven en zelfs onder artsen geldt weinig slapen nog altijd als teken van doorzettingsvermogen en veerkracht. In ‘Het no-nonsense slaapboek’ maakt neuroloog Steven Laureys gehakt van de gedachte dat weinig slapen een voorwaarde is voor succes.

Redactie

STEVEN LAUREYS «Het eigenaardige aan ‘slaapmachismo’ is dat het ingaat tegen het gezond verstand. Als we gaan vliegen, willen we geen piloot die onvoldoende heeft geslapen. Ik denk dat dat duidelijk is. Waarom willen we dan wel een dokter die niet uitgeslapen is, zoals heel vaak gebeurt, of een politicus die ’s nachts een akkoord sluit na urenlange onderhandelingen?»

– Wat maakt weinig slapen zo ongezond?

LAUREYS «Slaap is net zo belangrijk als eten, het is onderdeel van ons bestaan. Je kunt er niet zonder, dan ga je gewoon dood. Het is niet voor niets dat het ‘Guinness World Records’ het record zo lang mogelijk wakker blijven niet meer opneemt in nieuwe edities, niet slapen is gewoon te ongezond.

»Slaap is één van de pijlers van onze gezondheid, net als bewegen, gezond eten en hoe we omgaan met stress. Het is goed voor je geheugen en voor je emotionele evenwicht. En het is een natuurlijk medicijn. Je hoort nu allerlei quatsch over detoxdrankjes, maar er bestaat een echte detox en dat is slaap. Enkele jaren geleden hebben wetenschappers ontdekt dat onze hersenen beschikken over een glymfatisch systeem, dat is ongelooflijk. Het voert toxische stoffen af. Als dat systeem faalt door slaapgebrek, kan dat leiden tot dementie. In je slaap produceer je ook het groeihormoon waar kinderen van groeien. Bij volwassenen gaat datzelfde hormoon veroudering tegen.»

– U zou veel van uw patiënten goede slaap willen voorschrijven, schrijft u in uw boek.

LAUREYS «Maar hoe doe je dat? Dat heb ik niet geleerd op mijn opleiding. Ik heb geleerd om slaappillen voor te schrijven, maar dat is vaak niet de oplossing.»

– Krijgen we die in België te vaak voorgeschreven?

LAUREYS «Dat staat vast. Het is een makkelijke oplossing voor de arts en de patiënt. Ja, je valt ervan in slaap, maar de positieve effecten van slaap zie je niet. Van een slaappil kom je in een artificieel soort comaslaap. Overigens hebben angstremmers en antidepressiva ook effect op de kwaliteit van je slaap.

»Eigenlijk is het onwaarschijnlijk arrogant dat we zeggen: we repareren slaap alsof het een auto in de garage is die je even kan fiksen. Dat is de klassieke aanpak, maar het heeft geen zin om pillen te slikken om symptomen te onderdrukken zonder dat je het onderliggende probleem aanpakt. Daarom wil ik mijn gewicht als neuroloog in de schaal leggen om te zeggen: we moeten dit anders aanpakken.»

– Hoe dan?

LAUREYS «Ik schrijf ook slaapmedicatie voor, maar altijd voor een beperkte tijdsduur en in combinatie met cognitieve gedragstherapie om de achterliggende oorzaak van de slapeloosheid aan te pakken.»

Dankzij Humo steekt er geen andere onzin in je broek. Download nu de app van Humo en ontdek de interessantste verhalen, grappigste cartoons en scherpste meningen. Klik hier.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234