null Beeld

Sufjan Stevens - The Avalanche

Zot zijn doet geen zeer: dat staat wetenschappelijk vast sinds Sufjan Stevens afgelopen najaar de AB op z'n kop zette met een onvergetelijke, heerlijk maffe show waarover de aanwezigen nu nog niet uitgepraat zijn. De aanleiding was 'Come on Feel the Illinoise', door de verzamelde TTT-redactie bejubeld als de beste cd van 2005.

Op 'Illinoise' stond al vijf kwartier muziek, maar Sufjan (ondanks zijn Perzische voornaam een volbloed Amerikaan) had bijna vijftig songs uit zijn mouw geschud, genoeg om twee cd's tot de rand toe te vullen. Dat vond hij vorig jaar toch iets te veel geëist van de luisteraar, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: vanaf dit weekend ligt 'The Avalanche: Outtakes and Extras from the Illinois Album' in de winkel, en die plaat is shamelessly compiled by Sufjan Stevens.

undefined

Zoals u misschien weet, heeft Stevens het geschifte plan opgevat een cd te maken over elk van de vijftig staten van de VS. Drie jaar geleden begon hij eraan met zijn home state Michigan, vorig jaar was Illinois dus aan de beurt en naar verluidt twijfelt hij nu tussen Oregon, Rhode Island en Arkansas. Hij pakt de zaken uiterst grondig aan: hij gaat een tijdje in de staat wonen, pluist geschiedkundige en sociologische studies uit, grasduint in vergeelde kranten en leest romans van bekende auteurs (in dit geval Saul Bellow). Dat basismateriaal kneedt hij tot songteksten die uit het leven gegrepen zijn, en die gestut worden door werkelijk fantastische muziek: zijn state albums zijn films voor de oren, en dan nog in CinemaScope en oogverblindende Technicolor. Stevens speelt zelf een stuk of twintig instrumenten (onder meer vier soorten blokfluit), en heeft ook nog een uitstekende band achter zich staan, waarvan bijna alle leden op de koop toe héérlijke backings zingen.

Sommige nummers op 'The Avalanche' dateren nog van de 'Illinoise'-sessies, maar een groot deel is pas eind vorig en begin dit jaar opgenomen, toen de band goed gerodeerd was na een stevige tournee. Verschillende ervan zouden geenszins op 'Illinoise' misstaan hebben: titelsong 'The Avalanche', het arcadische 'Adlai Stevenson', de soulpop 'The Henney Buggy Band', het Neilyoungige 'Springfield, or Bobby Got a Shadfly Caught in His Hair', de banjo-ballad 'The Mistress Witch from McClure (or, the Mind That Knows Itself)', het uitgepuurde 'The Pick-up' en het in een intense climax eindigende 'Pittsfield'. Voorts treffen we hier drie nieuwe versies aan van 'Chicago', een hoogtepunt op 'Illinoise': een akoestische versie, een adult contemporary easy listening version en - onze favoriet - een multiple personality disorder version . Heeft de wereld nood aan vier versies van 'Chicago'? Geen idee, maar wij zouden ze voor geen geld meer willen missen.

Het is, we moeten daar eerlijk in zijn, niet helemáál toevallig dat sommige songs niet op 'Illinoise' stonden. 'The Avalanche' bevat met andere woorden ook een paar vullertjes, maar de kliekjes van Sufjan Stevens smaken nog stukken beter dan de zogenaamde haute cuisine van sufgehypete nieuwlichters, omhooggevallen sterren en andere zelfbenoemde artiesten die blij zouden moeten zijn als ze de sandalen van Stevens zouden mogen gespen. Als ze dan toch bezig zijn: dat ze meteen onze veters strikken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234