Sunset Boulevard

Vtm heeft vandaag een heerlijke klassieker op het menu staan: 'Sunset Boulevard', uit 1950. Een tragikomedie: er valt wat te lachen met de dubieuze story van Joe Gillis (William Holden) en Norma Desmond (Gloria Swanson), maar 't klauwt allemaal toch ook stevig in het hart.

Kort: Joe is een knappe maar weinig succesvolle scenarioschrijver die in de armen van Norma belandt, een vergeten Hollywoodster die naar een comeback snakt. Uit financieel opportunisme, want stiekem is Joe verliefd op een ándere (onbemiddelde) actrice. En ja, daar komt herrie van. De regie was in handen van Billy Wilder (acht jaar geleden liet hij zijn kaas), maker van nog ander moois als 'Sabrina', 'Some Like It Hot' en 'The Apartment'.


- 'Sunset Boulevard' begint met een beeld van het lijk van Joe, drijvend in een zwembad. Maar u had eerst een andere openingsscène ingeblikt?

Billy Wilder «Kijk, ik vond dat ik een geniale openingsscène bedacht had. Je kreeg een dodenhuisje te zien, met een hele hoop lijken. Die begonnen spontaan te praten - ze legden uit hoe ze geleefd hadden, en hoe ze vervolgens gestorven waren. Het lijkt van Joe ligt er ook tussen, en spreekt de legendarische woorden: 'Ik was een schrijver.

»Ik droomde van een eigen zwembad. Ik kreeg een zwembad en ik stierf in een zwembad.' Enfin, reuze origineel, vond ik, tot ik ergens in Chicago een preview organiseerde. Het publiek wist niet of het een komedie dan wel een drama te zien zou krijgen. De film begon, en iedereen in de zaal ging plát van het lachen.

»Mijn ernstig bedoelde openingsscène: de mensen vonden ze grappig. Helemaal beduusd ben ik toen de zaal uitgelopen. Ik ging op een trapje zitten, en even later passeerde een vrouw. 'Ooit al zo'n crap gezien,' vroeg ze. 'Nooit,' heb ik toen maar geantwoord.»


- Gloria Swanson is memorabel als Norma Desmond. Maar blijkbaar hebt u stevig moeten aandringen voor ze de rol accepteerde?

Wilder «You bet. Een oudere filmdiva die hunkert naar een comeback: daar zag ze niet meteen iets in. Ze geloofde dat we de draak wilden steken met haar, dat het over háár ging. Ik heb lang op haar moeten inpraten, maar toen ze eenmaal overstag was gegaan, fleurde ze helemaal op. Gloria kwam 's ochtends zingend binnengewandeld, en ze ging zingend weer buiten. Na de laatste opnames huilde ze zelfs.»


- U hebt met grote sterren gewerkt - ook klassedames als Audrey Hepburn en Marilyn Monroe. Nooit verliefd geworden?

Wilder «Iemand als Audrey kon ik onmogelijk als een seksueel wezen benaderen. Zij was miss Audrey Hepburn, weet je wel? Goed, later kwam aan het licht dat ze er een actief liefdesleven op nahield, inclusief geheime afspraakjes.

»Maar toen zou het nooit in me opgekomen zijn om verliefd op haar te worden. Ik was ook gewoon te intens bezig met mijn films. Ik voelde me wel aangetrokken tot Gloria Swanson en Barbara Stanwyck, maar dan de filmversies - niet de echte versies, die ik dagelijks regisseerde.»


- Bekijkt u uw hele oeuvre eens: welke film ligt u het naast aan het hart?

Wilder «Geen enkele. Ik maakte een film en vergat 'm. Ik moest ook nooit een kopie hebben: in m'n la had ik het script liggen, en dat vond ik wel volstaan.»


- Komáán!

Wilder «Goed, als je echt aandringt: 'Sunset Boulevard' dan maar. Omdat het niet evident was om in Hollywood een film over Hollywood te maken - dat vonden ze daar toch een tikkeltje verdacht. En omdat ik natuurlijk ook gewoon heel blij was met het eindresultaat.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234