null Beeld

Superbad

We zitten hier nog lichtjes na te grinniken van hun laatste worp 'Knocked up' of de posse rond schrijver-regisseur Judd Apatow (de olijke bende die sinds 'The 40 Year Old Virgin' de ene megahit na de andere scoort) verblijdt ons met alweer een nieuwe komedie.

Apatow liet de regie dit keer vriendelijk aan Greg Mottola (geen bekende naam, maar nu hij de volgende film van Steve Carell gaat doen liefdevol in de groep opgenomen) en het script is van 'Knocked up'-krullemans Seth Rogen en zijn buddy Adam Goldberg, maar voor het overige zijn alle vertrouwde ingrediënten aanwezig: een niet overdreven sympathieke en toch aandoenlijke loser als hoofdpersonage, een hit & miss-spervuur van soms derdegraads aangebrande jokes, en een onderhuids sérieux dat op de meest onverwachte momenten door alle lolbroekerij prikt.

In 'Superbad', de titel verwijst naar de met hete seventiesfunk en -soul volgestouwde soundtrack, maken we kennis met Seth, een non-stop op luide toon obsceniteiten spuiende dikkerd die slechts één doel heeft: in de laatste weken van zijn middelbareschooltijd van de grond raken. Een noodzaak waarvan hij ook zijn beste vriend Evan (Michael Cera, de slungel die in het bejubelde 'Juno' Ellen Page bezwangert) probeert te overtuigen. Het feestje van Seths droomdate Jules lijkt daarvoor de ideale kans. Helaas heeft Seth in zijn overmoed beloofd voor de nodige alcohol te zorgen, een operatie waarvoor de hulp wordt ingeschakeld van hun nog nerdier vriend Fogell (de letterlijk recht van de schoolbanken geplukte debutant Christopher Mintz Plasse) en zijn nagemaakte identiteitskaart, en die dus wel spectaculair fout moet lopen.

Ook al moet het geleden zijn van 'Team America' dat we nog zoveel vuile praat in één film hoorden, met teensploitation à la 'American Pie' heeft 'Superbad' weinig uitstaans: daarvoor zijn de kut- en luljokes toch iets te - we vonden niet meteen een beter woord - gesofisticeerd, de vaak geïmproviseerde dialogen te scherp (je kan je voorstellen dat tieners in volle bronsttijd echt in dit jargon converseren), is de cast te fantastisch en zitten er - dat zullen sommige fans van het genre dan weer minder vinden - veel te weinig blote tieten in.

Rogen toont zich bovendien, als één helft van het mafste duo cops dat we in tijden hebben gezien, andermaal één van de geestigste komieken van het moment. Laat de volgende portie onnozelheden maar komen!

Extra's **: Helaas niet de weelde van de overzeese editie, maar een teleurstellend afgeslankte versie met een niet ongeestige commentaartrack met Apatow en enkele leden van de cast, een featurette over de begintitels en - wel leuk, maar zeker niet de overdaad die we van de mensen gewend zijn - een aantal weggeknipte scènes en improvisaties.

Voorts nog een wat routineuze making of waaruit vooral blijkt hoe ongelooflijk verbaasd Rogen en Goldberg wel niet waren dat hun script eindelijk werd verfilmd, en een fragment uit de nieuwe film van Apatow en co., 'Pineapple Express' (belooft overigens alweer zeer grappig te worden).

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234