null Beeld

Sven Pichal ruilt zijn auto voor de trein in 'Pano': 'Nét niet ontploft'

‘Hoe komt het toch dat de Vlaming blijft kiezen voor de auto, ondanks de alsmaar langer wordende files?’ vroegen ze zich af op de redactie van ‘Pano’. Alsook: ‘Is het überhaupt mogelijk om de wagen te laten staan?’ Waarop prompt beslist werd dat het proefkonijn genaamd Sven Pichal het maar eens dertig dagen moest proberen.

Sven Pichal «Als rasechte Antwerpenaar haal ik mijn brood al jaren met de fiets. Met de wagen geraak je daar toch nergens. Voor mij was het experiment vooral interessant om na te gaan of ik mijn woon-werkverkeer anders kon regelen. Ik werk voor Radio 2 en voor de VRT-nieuwsdienst en moet me overdag vaak van hot naar her reppen.»

HUMO Heb je de geneugten van de ‘duurzame mobiliteit’ ontdekt?

Pichal «Man, was dat afzien! ’s Ochtends moest ik eerst met een app kijken of er een deelfiets om de hoek van ons huis klaarstond. Daarna checkte ik de dienstregeling van de treinen en kon ik alleen maar hopen dat ze op tijd reden. (Steekt van wal) Maar het ergerlijkste was hoe lang alles duurt. Als ik om kwart over vijf opsta, dan ben ik de files voor en sta ik met de wagen makkelijk om zes uur op het werk. Nu lukte dat niet omdat ik er met de eerste trein pas ten vroegste om kwart voor zeven raakte. En dan moest ik nog een half uur vroeger opstaan omdat de trein er langer over deed. Op de terugweg beland je dan in een overvol treinstel en moet je proberen om geen reizigers te rammen met je plooifietsje, ofwel in de gang blijven wachten. Op sommige dagen werk ik tot half zeven voor ‘Het journaal’. Normaal gezien spring ik dan in de wagen en rij ik even langs mijn ouders of ga ik naar de winkel. Met de trein is dat allemaal minder evident. Voor sommige reportages was het bovendien een enorm gedoe om er te raken. Afgelopen maand stond ik twee keer op ontploffen. Het is zó vermoeiend.»

HUMO Die ‘Pano’-uitzending wordt dus één langgerekte promocampagne voor de wagen?

Pichal (lacht) «Zo klinkt het wel, hè? Intussen besef ik gelukkig dat de wagen tot heel wat frustratie leidt: parkeren, files, boetes, carwash, schade...

»Het klinkt klef, maar ik heb ook meer van mijn stad gezien. Met de fiets of de trein doe je alles trager en beweeg je meer. Maar het sterkste argument om de wagen thuis te laten, is de kostprijs. Iemand rekende uit dat ik maandelijks 660 euro betaal aan verzekeringen, taksen, benzine en afbetalingen. Terwijl ik dankzij mijn werkgever gratis met de trein reis.»

HUMO Het politiek correcte argument is eigenlijk dat je de wagen thuislaat voor het milieu.

Pichal «Euh… Ja, dat speelt natuurlijk ook. Ik ben diep vanbinnen een groene jongen en ik zal écht proberen om hem één à twee keer per week thuis te laten, maar ik kijk zó uit naar de dag dat ik opnieuw met de wagen mag rijden.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234