'Tabula rasa': bloedstollende thrillerreeks van Veerle Baetens en Malin-Sarah Gozin

Al weken zien we Veerle Baetens in een bloedstollende trailer van ‘Tabula rasa’ haar zinnen verliezen en groeit het verlangen om eindelijk te zien wat haar in godsnaam overkomt in de thrillerreeks die ze samen met ‘Clan’-auteur Malin-Sarah Gozin schreef. Dat de dames naast Kaat Beels ook Jonas Govaerts vroegen voor de regie, hoeft niet te verbazen. De regisseur van ‘Welp’, Vlaanderens eerste echte horrorfilm, heeft zich helemaal kunnen uitleven.

'Wie kettingzagen, monsters en liters bloed verwacht, moet ik teleurstellen'

Jonas Govaerts «Malin is een grote horrorfan. We kennen elkaar al 10 jaar en ze vraagt me regelmatig om filmtips voor horroravonden. Ik zat in de klas met haar broer Isaac Gozin, die de generiek heeft gemaakt voor ‘Welp’, ‘Clan’, ‘Beau Séjour’ en nu ook voor ‘Tabula rasa’.

»Malin was er ook bij tijdens de eerste visie van ‘Welp’ en zei me toen al dat mijn beeldtaal precies was wat ze zocht voor de serie die ze aan het schrijven was. Maar horror zou ik het toch niet durven noemen. Op de eerste trailer zijn blijkbaar al reacties gekomen van mensen die zeiden: ‘Oei, daar durf ik niet naar kijken, véél te griezelig.’

HUMO Terecht?

Govaerts «Wie monsters, kettingzagen en liters bloed verwacht, moet ik teleurstellen. De nieuwe trailer focust trouwens meer op het politieonderzoek, dat de kapstok vormt voor het échte verhaal. Veerle Baetens, alias Mie D’Haeze, is de enige die Thomas De Geest nog gezien heeft voor hij verdween. Probleem: ze lijdt aan geheugenverlies. Ze probeert zich te herinneren wat er is gebeurd, maar hoe meer beelden ze terugvindt in haar hoofd, hoe meer ze alles en iedereen begint te wantrouwen.»

HUMO Coregisseur Kaat Beels draaide vooral het heden, jij vooral de flashbacks. Daar waar angst, dreiging en waan regeert – om het woord horror maar even niet te gebruiken.

Govaerts «Die scènes verwijzen meer naar Mie’s psychose. ‘Tabula rasa’ is echt geen horror. We spelen er alleen mee, uit liefde voor het genre. Malin en ik zijn net terug van het Fantastic Fest in Texas, een festival gespecialiseerd in horror, fantasy en scifi. Daar hebben we samen het geweldige ‘Brawl in Cell Block 99’ gezien, waarin iemand elektrische schokken door zijn ruggengraat krijgt gejaagd. Ik kromp in elkaar tot onder mijn stoel, terwijl Malin geen spier bewoog en zei: ‘Dat is volgens mij niet erger dan weeën.’ Ze is sinds kort moeder, hè.

»We hebben er ook Veerle in ‘Rabbit’ zien spelen, een heel brutale Australische horrorfilm. Vreemd, hoor. Maar ze mocht er ook in zingen en dat vindt Veerle altijd tof. Ze zingt een nummer van Rammstein, echt cool. Ik heb lang met de regisseur, Luke Shanahan, gepraat over hoe Veerle op de set is – ze houdt wel van een beetje conflict. Maar, zei hij: de hele crew was verliefd op haar, en dat geloof ik.»

HUMO Ik heb de eerste twee afleveringen van ‘Tabula rasa’ al mogen zien. Ik vind het ongezien goed en meeslepend, maar eerlijk gezegd had ik op basis van de trailer meer beklemming verwacht.

Govaerts «Dat komt mede door Netflix. Veel Amerikaanse series zetten hard in op een sterke eerste aflevering om veel kijkers te winnen. Daarna zwakken ze af om met een knaller te eindigen. Wij hebben de kwaliteit en de spanning verdeeld over de negen afleveringen. Maar de spanning groeit, wees maar zeker. ‘Tabula rasa’ is volgens Malin slow tv: eerst worden de personages neergezet en dán gebeuren de rare dingen.»

HUMO Was het ook afzien, werken met twee zulke kanonnen van vrouwen?

Govaerts «Nee, hoor. Ik heb zoveel geleerd! Malin kickt op puzzelen – ze houdt acht afleveringen lang alle puzzelstukken in de lucht en pas in de negende vallen ze op hun plaats. Veerle is vooral geïnteresseerd in personages van klein naar groot opbouwen. Er zit niet één onuitgewerkt personage in ‘Tabula rasa’. Je leert van iedereen alle kantjes kennen. Die twee samen: beter kan je echt niet hebben.»

'Regisseur Jonas Govaerts: 'De eerste twee afleveringen zijn al opgestuurd naar onze agenten in de VS, en daar zijn ze laaiend enthousiast'

HUMO Dat vond VTM niet, geloof ik. De serie zou oorspronkelijk door hen worden uitgezonden.

Govaerts «Volgens mij wilde VTM er een doorsnee detectiveserie van maken, maar bleven Veerle en Malin het been stijf houden. Ik neem aan dat ze de vrijheid die ze zochten uiteindelijk bij de VRT gevonden hebben. Toen ik aan boord kwam, was die transfer al beklonken.»

HUMO Veerle zoekt, zegt ze zelf ook, op de set vaak het conflict op.

Govaerts «Ja (lacht). David Fincher zegt altijd: ‘You need friction on a set, that’s just physics.’ Je hebt de chemie van het conflict nodig. Voor Veerle is dat zeker zo. Daar moest ik even aan wennen. Ergens in aflevering acht is ze deel van een heftige discussie: hoe ze daarin opgaat, zo mooi. Aan de take van die ruzie ging een discussie tussen haar en mij vooraf – we hebben echt staan roepen tegen elkaar. Raar maar waar: ik had die hele ruzie zo verdrongen dat ik al vergeten was dat ik die scène gedraaid had! Toen we ze achteraf bekeken, feliciteerde ik Kaat met het resultaat – terwijl ik ze dus eigenlijk zelf geregisseerd had.

»Het klopt dus wel dat conflict haar hoge toppen doet scheren. Ik dacht bij onze discussie dat de scène erop stond. Zij vond dat het beter kon. Zij had gelijk. Ze fixeert zich soms op dingen die heel klein zijn in het verhaal, maar voor haar cruciaal. Zoals die heel korte balletscène die in de trailer zit, waarin ze pirouetten draait. Daar heeft ze zes maanden op geoefend. Volgens Veerle stond haar personage er pas als ze dat zelf kon. We hadden de dag van de opname een dubbel klaar staan, maar die heeft amper iets moeten doen.»

HUMO Je bent echt heel enthousiast over de serie, hè.

Govaerts «We zitten er ook nog helemaal in.»

HUMO Oei? Van Malin hoorde ik gisteren dat alles eindelijk af was.

Govaerts «Ja, maar wanneer is iets af? Voor Malin is dat moment er zo goed als nooit. Ik heb nog nooit met iemand gewerkt die zo ver doorgaat als zij. Ze heeft niet alleen alles geschreven, ze was ook elke dag op de set en bij de montage. Ze heeft zelfs alle muziek en special effects mee opgevolgd. In de tussentijd werd ze ook nog eens zwanger en is ze bevallen. Ze neemt mij mee in haar enthousiasme. Haar werklust duwt mij vooruit. Eerlijk gezegd denk ik dat zij de regie net zo goed in mijn plaats had kunnen doen. Ze stond soms naast mij en zei nooit dat er iets fout was, maar suggereerde heel subtiel: ‘Is het misschien niet beter om het zo te doen?’ Waarop ik dacht: ‘We zullen wel zien’, maar tijdens de montage bleek ze altijd gelijk te hebben. Zelfs bij de muziekkeuze was dat zo. Dan zei ze: ‘Ik ben geen muzikant zoals jij, maar…’ (Govaerts was acht jaar lang gitarist bij The Hickey Underworld, red.) Vaak ging het over een toonhoogte of een versnelling, iets kleins, maar iedere keer had ze het juist.»

HUMO Wat zijn je volgende plannen?

Govaerts «Het is spannend. De eerste twee afleveringen zijn ook naar onze respectievelijke agenten in Los Angeles gestuurd en die zijn alle drie laaiend enthousiast. Ze houden daar al een tijdje de Belgische films en televisieseries in het oog en daar willen we van profiteren. Nu, als je nog niks bewezen hebt in de States, kan televisie maken daar een ramp zijn. Je hebt er vaak niets in te brengen. Maar het zou natuurlijk interessant zijn als we met onze hele ploeg naar daar zouden kunnen verhuizen om de remake van ‘Tabula rasa’ zelf te maken. Stel je voor!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234