Talkshow: Vive le vélo

Overdag een vrouwencriterium op de Champs-Elysées rijden en ’s avonds met een glas wijn aanschuiven bij Karl Vannieuwkerke: er bestaan slechtere manieren om de Tour de France af te sluiten, vindt Belgisch wielerkampioene Jolien D’hoore.

'Jolien D'hoore: 'Het helpt dat mensen als Karl Vannieuwkerke achter het vrouwenwielrennen staan.'

Jolien D’hoore «Ik heb vorig jaar ook meegedaan aan La Course. Ik was mee op kop, maar in de finale viel ik, waardoor ik zevende werd – de bedoeling is het dit jaar beter te doen. Met een sterkere ploeg moet dat lukken (D’hoore stapte vorig jaar over van Lotto Belisol naar Wiggle Honda, red.).

»Ik vind La Course een mooi initiatief. In 2009 werd La Grande Boucle, de Tour de France voor vrouwen, afgeschaft en het vrouwenpeloton heeft gevochten voor een waardig alternatief. Hopelijk kan La Course op termijn weer naar een meerdaagse evolueren.»

HUMO Critici vinden La Course een belediging voor het vrouwenwielrennen: ’t is geen echte koers, de rensters doen alleen maar mee omdat de wedstrijd wordt uitgezonden in 157 landen.

D’hoore «Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die het meer een show dan een wedstrijd vinden. Maar ik vind het een eer om mee te mogen rijden. La Course staat mooi op je palmares.»

HUMO De reden waarom er voorlopig geen Tour de France voor vrouwen komt, is omdat de UCI van mening is dat vrouwen niet langer dan tien dagen op een fiets kunnen zitten. Wat jij?

D’hoore «Ik ben net terug van de Giro Rosa en die heeft elf dagen geduurd: een proloog en tien etappes. En sorry, maar de mannen krijgen in de Tour na negen of tien dagen al een rustdag.

»Ik ben er zeker van dat wij een volledige Tour aankunnen – de vrouwenritten worden doorgaans ingekort tot maximaal 120 kilometer, terwijl de mannen gemiddeld 200 kilometer rijden per etappe. Dat is te doen.»

HUMO ‘Not my kind of race,’ tweette je over de Giro Rosa, nadat je op twee ritten van het einde was afgestapt. Wat is er misgelopen?

D’hoore «Ik had er genoeg van (lacht). De Giro Rosa is een zware koers en ik heb vorig jaar al gemerkt dat ik geen klimmer ben. ’t Was bovendien zweten: elke dag temperaturen van meer dan 40 graden. Dat vraagt veel van je lichaam. Ik reed de Giro als voorbereiding op mijn najaar – na negen etappes vond ik dat ik genoeg getraind had.»

HUMO Vind je dat het vrouwenwielrennen genoeg aandacht krijgt?

D’hoore «Dat is de laatste jaren sterk verbeterd: ik krijg meer interviewaanvragen en het helpt dat mensen als Karl Vannieuwkerke achter ons staan – in ‘Vive le vélo’ is de Giro Rosa meermaals vermeld. De sport ziet er tegenwoordig ook aantrekkelijker uit – ook wij zijn afgetrainde atleten – en de prestaties zijn er.»

HUMO Toch is de spankracht vaak zoek: aan de start van een wedstrijd verschijnen honderd rensters en op het einde wint Marianne Vos.

D’hoore «Ja, maar onze top is kleiner. Bovendien is het verschil tussen de wereldtop en de rest van het peloton groot – sommige dames verdienen niet genoeg om van het wielrennen te leven. Als iedereen een profcontract had, zou het verschil niet zo groot zijn.»

HUMO Welke doelen heb je dit jaar nog?

D’hoore «De Belgische titel is al binnen, mijn focus ligt nu op de wereldbeker en meer bepaald op de wedstrijden in Duitsland en Zweden – dat zijn koersen die me wel liggen. Maar mijn grote doel blijft het WK in Richmond, in september. Een parcours met korte klimmetjes en kasseistroken: een Vlaamse klassieker, maar dan op z’n Amerikaans.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234