null Beeld

'TALLULAH': ooit overwoog ik écht om ervandoor te gaan met het verwaarloosde kind van een rijke snob

Met hun eigen filmlijn hebben ze bij Netflix tot nog toe minder potten gebroken dan met hun tv-series – onze herinneringen aan ‘Pee-wee’s Big Holiday’, ‘Special Correspondents’ en (slik) ‘The Ridiculous 6’ zijn voornamelijk onbestaande – dus wat doen ze? Voor hun volgende film gaan ze het gewoon zoeken bíj hun tv-series: ‘Tallulah’ is namelijk het geesteskind van Sian Heder, die als scenariste annex producente haar strepen verdiende bij ‘Orange Is the New Black’, en lijkt – althans volgens de lovende kritieken – Netflix’ eerste échte langspeelvoltreffer sinds ‘Beasts of No Nation’ te zijn.

Het verhaal: wanneer de vrijgevochten, in een busje wonende neohippie Tallulah (Ellen Page), kortweg ‘Lu’, door de rijke snob Carolyn (Tammy Blanchard) betaald wordt om op haar kind te letten, merkt ze dat het kleintje eigenlijk totaal verwaarloosd wordt. Lu gaat er samen met junior vandoor en trekt naar de moeder van haar ex, de schrijfster Margo (Allison Janney), die ze wijsmaakt dat het haar kleinkind is. Wat volgt is een mooi, klein, persoonlijk vertellinkje over moederschap.

Sian Heder «Tallulah en Carolyn ontmoeten elkaar in een chic hotel in L.A. en dat is niet toevallig. Ik heb in het verleden voor zo goed als elk high-end hotel in die stad gewerkt, en toen ik er in dienst was, heb ik veel vreemde ervaringen meegemaakt met moeders voor wie baby’s vooral een interessant modeaccessoire leken te zijn. Op één nacht was ik zo onder de indruk van een gestoord wijf dat ik serieus overwoog om met haar kind aan de haal te gaan.

»Toen ik dat meemaakte, was ik al even aan het personage van Tallulah aan het schaven. Ik had haar gebaseerd op een vriendin van me, die er – net als Lu dus – bewust voor kiest om in een busje te leven, van dag tot dag. Zij is iemand die nooit bang is voor de gevolgen van wat ze doet en leek me dus de ideale persoon om écht te doen wat ik in dat hotel had overwogen. De implicaties daarvan – wat betekent moederschap, hoe ga je om met verantwoordelijkheid? – leken me de ideale voedingsbodem voor een film, en zo kwam de rest van het scenario eigenlijk vanzelf.»

- Eén van de gouden regels van Hollywood – ‘werk nooit met kleine kinderen’ – heb jij voor je debuut al meteen mooi aan je laars gelapt.

Heder (lacht) «Daar heb ik alles van gemerkt. Toen ik probeerde om het budget rond te krijgen, kreeg ik van elke producer de vraag: ‘Móét het een peuter zijn? Kunnen we het kind niet wat ouder maken, of wat jonger?’ Het leek hun volstrekt onlogisch om een uk in de film te hebben die wel kon stappen, maar niet kon spreken: the worst of both worlds. Maar ik heb voet bij stuk gehouden: voor mij moest het kind oud genoeg zijn om iets van een persoonlijkheid te hebben – baby’s zijn per slot van rekening toch altijd gewoon baby’s – maar ook jong genoeg om nog geen emotionele schade te hebben opgelopen. Zoals Lu op een bepaald moment tegen Carolyn roept: ‘She’s not fucked up by you yet.’

»Nu, dat alles gezegd zijnde hadden die producers wel een punt: het was een organisatorische nachtmerrie om met een 15 maanden oude tweeling te werken. Ze begonnen te pas en te onpas te huilen, waarop de productie moest worden stilgelegd en wij hen probeerden te paaien met chips (lacht). Voor m’n acteurs was het ook geen peulenschil om in hun rol te blijven terwijl ze eerst en vooral een huilend kindje moesten sussen. Maar dat had dan ook weer z’n voordelen: zo zag je opeens stoere lichtmannen op hun knieën vallen om ‘If you’re happy and you know it, clap your hands’ te zingen en ‘kiekeboe’ te doen. Toen wist ik: het is het allemaal waard geweest.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234