null Beeld

Tame Impala - Currents

Er zijn artiesten die weten wat ze willen, daar goed in zijn en niet meer omkijken. Het liefst luisteren wij evenwel naar iemand die het zelf ook allemaal niet weet en er – bij gebrek aan een blauwdruk – bij elke nieuwe plaat maar het beste van probeert te maken.

Het is een ingesteldheid, maar ze helpt je niet als je ‘Currents’ voor het eerst opzet; dan ben je als Tame Impala-fan bijna boos. Want: geen mokerende Zeppelin-riffs, geen roesbevorderende psychedelica, nauwelijks overeenkomsten met eertijdse genregenoten Hookworms en Animal Collective, en enkel gitaren die niet als gitaren klinken. Ingeruild voor synths, disco en slowjazz. Tijdens het beluisteren van de single ‘’Cause I’m a Man’ krijg je de indruk dat plots de Spotify-reclamestem een Michael Jackson-best of te verkopen heeft. Zo raar klinkt die song in het Tame Impala-universum. De lijn der verwachtingen is een trosje los garen geworden.

Dat denk je eerst. Later weet je: dit is precíés de richting die Tame Impala moest uitgaan. De trip die je tijdens ‘Currents’ onderneemt, gaat net zo ver en brengt je op net zoveel weirde uithoeken als vorige platen ‘Lonerism’ en ‘Innerspeaker’. Alleen ruikt het bijbehorende voertuig nu minder naar wierook en sigaretten.

Je leest tussendoor dat frontman Kevin Parker veel naar de Bee Gees heeft geluisterd, ‘possibly while high’ – Australiërs onder elkaar. ‘Currents’ knipoogt naar de dansvloer, ja, en het vetst tijdens ‘The Moment’ en ‘Disciples’ – maar de stroboscoop knippert traag en verleidelijk. En tussen de blauwe rook zie je de crooner nauwelijks staan. Parker heeft het voorbije jaar samengewerkt met Mark Ronson, en het is mogelijk van die hond dat hij de vlooien heeft opgedaan. Alleen klinkt de funk op ‘Currents’ nooit uptown, en is de soul van ‘Past Life’ zo breekbaar dat ze al in je oorschelp uiteenbrokkelt. Breekbaar én zeer slick: een combinatie waar Sean Nicholas Savage ons eerder warm voor maakte.

Ze mikken deze keer op dezelfde roos die MGMT al drie platen niet meer weet te vinden. Het bereikt wat Broken Bells op hun vorige plaat halvelings geprobeerd hebben, en waar Empire Of The Sun niet eens aan durft te denken. Het hobbelende ritme en de weirde blieps hebben af en toe ook iets van ‘10 000 Hz Legend’, de kierewietste plaat van Air, maar met meer ziel. En: min of meer wat The Horrors op hun laatste poogden, maar nu met succes.

Songtitels (‘Reality in Motion’, ‘Yes I’m Changing’, ‘New Person, Same Old Mistakes’) en lyrics geven aan dat ‘Currents’ een plaat over veranderingen is, over verwarring en over meedrijven met de stroom (currents, ja). Er hangt blijkbaar iets in de lucht, want dat waren onlangs ook al de favoriete onderwerpen van Jim James van My Morning Jacket.

Parker had het tijdens een recente AMA-sessie op Reddit over geld: ‘Van de internationale verkoop van de vorige twee platen zag ik geen cent; dat geld is blijven plakken bij iemand van het label. Wel hebben een telefoon- en een tequilamerk songs van ons gebruikt, en daardoor heb ik een huis kunnen kopen. Koop een plaat en je financiert een zakenman. Koop een telefoon en je steunt een muzikant. Gekke wereld.’

‘Currents’ is een manier om zin te boetseren uit een onzinnige omgeving. Ook uit die van ú.

Beluister hier 'Currents'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234